“Да помогнем на Зайко да преброи морковите?”- запознаване се с героя
Раздел
Естествените числа от 1 до 5 и нула. Събиране и изваждане на числата до 5.
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- използват математически представи за пространствено ориентиране, за сравняване на количества и за подреждане на обекти по зададени признаци;
- познават количествените характеристики на числата до 5, числото 0, и техните означения с цифри.
- броят до 5 в прав, в обратен ред и поредно;
- определят мястото на числата от 1 до 5 в редицата на естествените числа.
Необходими материали:
- работен лист “Сложи зеленчунците в кошницата си!”
- карти с цифрите от 0 до 5 за всяко дете
- работен лист “Историята на Зайко”
- работен лист “Стихчета и песни за броене”
- “Картинки на Зайко” (по желание)
Учениците слушат кратка приказка за Зайко, който е забравил броя на зеленчуците в градинката си. Ангажират се емоционално с героя и с желанието да му помогнат.
Инструкции
Покажете на учениците плюшено зайче или илюстрация на Зайко и им прочетете историята за градинката на Зайко.
- "Ученици, сега ще чуете историята за Зайко. Той е изправен пред голямо предизвикателство. Слушайте внимателно – накрая ще ви попитам как можем да му помогнем!"
Обобщение
"Запознахме се със Зайко. Той ви се довери и иска да му помогнете. Какво ще кажете – готови ли сте да преброим морковите заедно с него?"
Важно!
- Разкажете историята с емоция и жестове.
- Използвайте плюшена играчка или илюстрация на Зайко и зеленчуците.
Материали за дейността
Учениците броят зеленчуци и свързват техния брой с цифра от 0 до 5, като използват карти и визуални материали.
Инструкции
Раздайте на всеки ученик:
- кошничка;
- по пет зеленчука от всеки вид;
- комплект карти с цифрите от 0 до 5.
Разделете учениците в екипи по двама.
- "Ето го Зайко с кошница, пълна със зеленчуци. Сега ще броим зеленчуците в неговите кошници.
- Всеки от вас получава кошничка, зеленчуци и карти с цифрите от 0 до 5. Ще си припомним коя цифра на кое количество отговаря. Ще бъдете в екипи по двама.
- Първо всеки ще работи сам - всеки си избира един вид зеленчук, след това избира колко броя да вземе от него и ги поставя в своята кошница. Намира картата с цифрата, която показва колко са.
- След това проверете един на друг с другарчето си – вярно ли е преброил всеки от вас и показал ли е правилната цифра. Зеленчуците оставят в кошничката.
- После повтаряте с друг вид зеленчуци."
След дейността:
- "Хайде сега всеки да каже по колко моркова има в неговата кошничка."
Обобщение
"Вие вече можете да броите като истински помощници на Зайко! Видяхте как всяка кошничка има своя цифра. Сега Зайко знае точно колко зеленчука има – благодарение на вас!"
Важно!
- Кошничките могат да бъдат истински или принтирани картинки на кошнички
- След проверка, насърчете учениците да кажат на глас: „В моята кошничка има 3 моркова – това е числото 3!“
Материали за дейността
Учениците заедно броят от 0 до 5 и обратно, като използват движения – скачане, пляскане или римуване.
Инструкции
Изберете една или няколко рими/песни за броене.
- "Сега ще помогнем на Зайко да тренира броенето! Това ще стане с едни много интересни стихотворения. Слушайте внимателно какво се изисква от нас да изпълняваме."
Обобщение
"Чудесно! Вече знаем как се брои напред и назад – това е много важно, когато помагаме на герои като Зайко и когато решаваме задачи!"
Важно!
- Използвайте двигателна активност – пляскане, подскоци или ритъм.
- Демонстрирайте движенията, когато е необходимо.
- Повторете няколко пъти всяка броилка, за да затвърдите знанията.




