Раздел

Думата и речниковото ѝ значение

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разпознават синонимите като близки по значение думи;
  • използват синоними за избягване на дразнещи повторения;
  • подбират думи в съответствие с конкретен езиков контекст и комуникативна ситуация.

Необходими материали:

  • работен лист “Свържи изреченията”
  • комплекти „Синонимно домино“
  • бели листове
  • бяла дъска или флипчарт лист за записване на примери
  • тетрадки за записване
  • маркери
  • химикалки

Работен лист

Работен лист

Думи с близки значения
10 минути
Игра

Учениците дават предложения по въпроса: „Как бихме могли да кажем едно и също нещо по различен начин?“ и се включват в езикова игра чрез работен лист, в който свързват изречения с близки по значение думи.

Инструкции

Започнете часа с дискусия.

  • "Как бихме могли да кажем едно и също нещо по различен начин?"

Раздайте на учениците работните листове.

  • "В ръцете ви е работният лист „Свържи изреченията“. На него ще видите две колони с изречения. Всяко изречение в лявата колона съдържа дума, която трябва да свържете с друго изречение от дясната колона, в което има дума със сходно значение.
  • Прочетете внимателно всички изречения. Помислете кои думи имат близко значение, дори и да звучат различно.
  • Свържете изреченията, като начертаете линия между тях.
  • След като приключите, изберете една двойка изречения и я споделете с класа – коя дума с каква друга я свързахте и защо."

В края на дейността  направете обобщение.

  • "Думи с близко значение, но с различен звуков състав, се наричат синоними."

Обобщение

Чрез играта учениците разбират, че синонимите са думи с близко значение, които ни помагат да бъдем по-интересни в изказа си. Те виждат, че езикът е богат и може да се изразим по различни начини.

Важно!

  • Изберете изречения с достъпни, често употребявани прилагателни и глаголи.
  • Насърчавайте разнообразието – нека всяка двойка предложи различна дума.
  • Поддържайте темпото енергично и забавно.

Материали за дейността

„Синонимно домино“ – подреди веригата от думи
20 минути
Групова работа

Учениците работят по групи, като подреждат думи с близко значение в логическа верига – всяка дума да бъде синоним на предходната. Представят избраната последователност и обясняват нюансите в значенията на думите, както и в какъв контекст се използват.

Инструкции

Предварително раздайте на всеки екип бели листове за записване и комплект “Синонимно домино”.
Разделете класа на групи по 4-5 ученици.

  • "Ученици, сега ще работите по групи. Всеки екип има бял лист за записване и комплект листчета “Синонимно домино”. Това са разбъркани 14 думи, които могат да се подредят така, че всяка следваща да е синоним (близка по значение) на предходната.
    Вашата задача е да подредите картите в логическа верига, като започнете от думата “старт”.
  • Ако не сте сигурни в значението на дума – обсъдете я с екипа си.
  • Когато сте готови, напишете своето “Синонимно домино“ на белия лист и подгответе кратко представяне, в което ще отговорите на въпросите: 
  1. Коя дума избрахте за начало и защо?
  2. Колко синоними успяхте да свържете?"

Обобщение

Учениците затвърждават умението си да разпознават и използват синоними, осъзнавайки колко е важно да подбираме думи според контекста. Така те се подготвят за по-богато писмено и устно общуване.

Важно!

  • Подгответе различни комплекти със синоними за всяка група.
  • Насърчавайте учениците да мислят за нюансите в значението – не всички думи ще са напълно еднакви по смисъл, но трябва да бъдат достатъчно близки.
  • При нужда – задайте контекст (напр. синоними за „страх“, „радост“, „внимание“).

Материали за дейността

Преброй до три и изречения състави
10 минути
Самостоятелна работа

Учениците самостоятелно създават изречения, в които използват думи от предходната дейност. Някои от тях споделят изреченията си пред класа.

Инструкции

Завършете часа с кратка самостоятелна задача.

  • "Ученици, сега изберете няколко думи от предходната дейност. С всяка от тях съставете по едно изречение. 
  • В края на часа, който желае, ще може да прочете изречението, с което най-много се гордее."

Обобщение

Тази дейност помага на учениците да затвърдят новото знание чрез лично приложение. Те виждат, че синонимите не са само „думи от играта“, а инструмент за по-добро изразяване.

Важно!

  • В края на часа предвидете 3 минути за споделяне на изречения пред класа.
  • Ако имате достатъчно време, провокирайте учениците да заменят думи от своите изречения с техни синоними. (пример: “Моят дядо е грижовен.” и “С кой синоним може да замениш думата грижовен?”)
  • Насърчавайте личен изказ и смислено използване на думата в контекст.

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.