Раздел
География на природата
Времетраене
6 учебни часа
Цели по предметно знание:
Учениците:
- ще изброят основните природни зони на Земята и техните характеристики;
- ще обяснят връзката между климата, почвите и растителността във всяка природна зона;
- ще сравнят различните природни зони, идентифицирайки техните уникални особености и различия;
- ще изследват и характеризират климатичните особености, почвите и растителността в природните зони.
Цели по умения:
Учениците:
- ще търсят, извличат и обработват информация за природните зони чрез дигитални ресурси;
- ще анализират и прилагат знания за природните зони, свързвайки теорията с практическа дейност;
- ще работят в екип, ще споделят идеи и ще си сътрудничат за създаването на тематични сапуни;
- ще създадат продукт (сапун), свързан с природните зони, чрез избор на аромати и дизайни;
- ще оценят своите сапуни и тези на съучениците си, аргументирайки избора си.
Изследователски въпрос:
Как можем да пресъздадем уникалните характеристики на природните зони чрез аромати и цветове, като създадем тематични сапуни?
Краен продукт:
В края на проекта учениците ще създадат ръчно изработени ароматни сапуни, вдъхновени от различните природни зони на Земята. Всеки сапун ще отразява специфичния аромат и цветове на избрана зона, демонстрирайки научените знания за климата, почвите и растителността.
Необходими материали:
- Кутии с изненади – в тях има по три неща, характерни за всяка природна зона и едно, което не се отнася за нея.
Пример:
- Кутия на екваториалните гори – картинка на орхидея, кафе на зърна, пакетче ванилия, а неправилното – кубче лед.
- Кутия на тропичните пустини – картинка на кактус, пясък,камила на картинка, а неправилното- банан.
- Кутия на горите в умерения пояс – кестен, сухи листа, шишарка, а неправилното- кокосови стърготини.
- Кутия на полярните пустини – камъчета, мъх, кубче лед, а неправилното – почва по избор.
- Глицеринова основа за сапуни;
- Оцветители за сапуни;
- Ароматни масла за всяка природна зона;
- Силиконови форми за сапуни;
- Работен лист “Познай в каква почва расте растението!”;
- Работен лист “Опиши природната зона!”;
- Работен лист “Инструкции за създаване на стикер по природна зона”;
- Работен лист “Оцвети природната зона!”
- Видео 1;
- Видео 2;
- Видео 3;
- Видео 4;
- Работен лист “Сапуни с аромат на природни зони- презентация”;
- Работен лист “Критериална матрица по ПБО “С аромат на природни зони…”;
- Сапуни с различни аромати – на ванилия, на алое, на липа, на зимен полъх(това са примерни идеи )
Уроци и дейности
Автор на проекта
Ваня Иванова
Автор на уроци
С 28 години опит в образованието, Ваня Иванова е старши учител по география и икономика, както и по музика в ОУ "Васил Левски", град Кнежа. Страстта ѝ към образованието и непрестанния ѝ стремеж към професионално усъвършенстване я движат да търси нови предизвикателства и възможности за учене, въпреки богатия си педагогически опит. Носител е на многобройни отличия, включително „Учител на годината“ и национални награди за добри педагогически практики. Сертифициран Google Educator, поддръжник на STEM и иновативното обучение. През последните години тя се утвърди като активен участник в образователни форуми, където споделя своите иновативни подходи и добри практики с колегите си. В момента като автор на проектно базирани уроци за платформата prepodavame.bg, тя продължава да вдъхновява и подкрепя образователната общност с креативни и ефективни методи на преподаване.