Раздел

Части на речта

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разпознават личното местоимение като част на речта, която замества имена на лица и предмети;
  • образуват форми на лични местоимения;
  • знаят правописните особености на личните местоимения аз, той;
  • употребяват правилно лични местоимения и формите на личните местоимения за определяне на лицето на глаголите;
  • използват учтивата форма на личното местоимение за 2 л., мн. ч. в съответствие с комуникативната ситуация.

Необходими материали:

  • работен лист “Листчета с глаголи в 1л. ед. число”
  • работен лист “Листчета с лични местоимения”
  • работен лист “Съставяне на диалози”
  • работен лист “Морски шах – за разширяване на диалози”
  • тетрадки/листове за писане
  • флипчарт листове или дъска за записване
  • маркери
Какво се случва с глагола, когато сменим личното местоимение?
10 минути
Дискусия

Учениците отговарят на въпрос от учителя и сравняват глаголните форми при различни местоимения.

Инструкции

Започнете часа с кратка дискусия.

  • Здравейте, деца! Днес ще поговорим за нещо интересно. Как мислите, какво се случва с глагола, ако сменим местоимението?
  • Точно така - той се променя! Например: Аз играя. А ако говорим за теб, ще стане ти играеш!
  • А ако говорим за много хора?
  • Да, точно така. Ние играем! Вие играете! Те играят!
  • Чудесно! Сега ще продължим да откриваме как личните местоимения влияят върху глаголите!

Обобщение

Разбрахме, че глаголът се променя според лицето и числото на личното местоимение. Това знание ще ни помогне да разпознаваме и използваме правилно глаголни форми.

Важно!

  • Провокирайте учениците с допълнителни примери. 
  • Използвайте дъската, за да запишете различните глаголни форми (пеят, скачаме, играя, четеш, свирите, готви). 
  • Подкрепете ученици, които се затрудняват, с насочващи въпроси.
Глаголна трансформация + Диалог с местоимения
10 минути
Игра

Игра и съставяне на диалози – учениците преобразуват глаголи според дадено местоимение и ги използват в кратки диалози.

Инструкции

Разделете класа по двойки. Всеки екип получава по 6 листчета с глаголи в 1.л. ед.ч. и 6 листчета с лични местоимения. Обръщат се с лице надолу, така че да има момент на изненада.

  • Ученици, вашата задача е да  изтеглите 1 листче с глагол и 1 листче с местоимение.
  • Преобразувайте глагола според лицето и числото на изтегленото местоимение.
    (напр. глагол "пиша" + местоимение "вие" → "вие пишете")
  • След това съставете кратък диалог, използвайки новата форма.
  • Накрая представете диалога пред класа.

Обобщение

Научихме, че всяко местоимение изисква съответна глаголна форма. Приложихме това знание в реални езикови ситуации чрез игра и диалози.

Важно!

  • Наблюдавайте правилното съгласуване между местоимение и глагол. 
  • Подкрепете ученици при нужда. 
  • Насърчавайте изразителното четене и работа в екип.
  • Примерни диалози, които може да представите на учениците като модел за работа:

Диалог 1
(Глагол: играя; местоимение: те)

Ученик 1: Какво правят децата на двора?
Ученик 2: Те играят на народна топка.

Диалог 2
(Глагол: рисувам; местоимение: аз)

Ученик 1: Какво правя в час?
Ученик 2: Аз рисувам цветя и дървета.

Материали за дейността

Творческо разширяване на диалога - "Морски шах"
20 минути
Творческа задача

Учениците надграждат вече съставените в дейност 2 диалози, като избират място, настроение и изненада от работния лист "Морски шах". Разширяват диалога в кратка сценка и я представят пред класа.

Инструкции

Преминете към последната задача в този час. Раздайте на всяка група работен лист "Морски шах - за разширяване на диалози".

  • Деца, време е да продължим работата си! Върнете се към диалога, който съставихте по време на предходното упражнение.
  • Сега от работния лист „Морски шах“ изберете място, настроение и изненада .
    Например: парк, развълнувани, започва да вали дъжд.
  • Сега допълнете своя диалог. Добавете още две или три реплики, като включите вашето място, настроение и изненада.
  • Бъдете творчески настроени! Само не забравяйте – правилно използвайте личните местоимения и съгласувайте глаголите с тях. Работете с партньора си, репетирайте, и след няколко минути ще започнем представянията пред класа.

Обобщение

Учениците доразвиха своите диалози, като творчески приложиха знанията за личните местоимения и глаголните форми в разнообразни речеви ситуации. Завършихме урока с увереност в правилната употреба на езика и с развита творческа мисъл.

Важно!

  • Насърчавайте учениците да използват въображение и да се придържат към логиката на речевата ситуация.
  • Следете за правилно съгласуване между местоименията и глаголните форми.
  • Похвалете проявите на творчество, изразителност и ясно говорене.
  • След кратка репетиция накарайте учениците да представят сценките си пред класа.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.