Представяне на проект – откриване на ананаса с компас
Раздел
Географска информация
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- се ориентират с компас;
- прилагат знанията си за градусната мрежа, координатите и посоките на света;
- работят в екип, следвайки указания и използвайки логическо мислене.
Необходими материали:
- ананас;
- карта на класната стая с изработено упътване за движение – броя на крачките и посоките;
- коркови тапи, игли и купи с вода, магнити;
- работен лист “Флаш карти на ананаса”- карти № 3,4,5,6,7;
- “Критериална матрица по ПБО “Направи си компас и открий изгубения ананас”
Учениците се впускат в последната мисия – да открият ананаса, скрит в класната стая. Те си припомнят приключението му и се подготвят за състезание, в което ще използват компас и карта, за да приложат наученото.
Инструкции
- Както знаете, Ананасът най-после пристигна в България след дълго пътешествие, но се е скрил в нашата класна стая и трябва да го намерим! Ще изработим компаси и ще ги използваме заедно с картата, за да решим загадката.
- И така, след малко започваме. Ще се работите по двойки – първият екип, който изработи работещ компас, разчете картата и намери ананаса, печели съревнованието. Използвайте всичко, което сте научили досега, за да решите задачата. Само най-добрите географи ще успеят, а вие всички сте точно такива. Вярвам, че ще се справите отлично!
Обобщение
Проведохме тази дейност, за да мотивираме учениците и да създадем контекст за приложението на знанията им.
Важно!
- Връщането към историята на скрития ананас ще повиши интереса и мотивацията на учениците. Уверете се, че учениците разбират какво предстои.
Учениците изработват компас и го използват за ориентиране по карта в класната стая. В екипи следват инструкции, за да намерят скрития ананас, като прилагат знанията си за посоките и логическо мислене в състезателен контекст.
Инструкции
- Изработете своя компас с игла, коркова тапа и вода - същия, какъвто направихте у дома. Проверете посоките в стаята. След като сте готови, ще получите карта с инструкции за придвижване. Следвайте посоките, за да откриете ананаса.
- Първият екип, който стигне до правилната локация, печели тесте флаш карти и титлата “Майстори на ориентирането!".
Обобщение
Проведохме тази дейност, за да приложим на практика всички знания, натрупани по време на проекта – работа с компас, ориентиране, екипност и логическо мислене. Научихме как да се ориентираме без технологии и доказахме, че можем да се справим в практически ситуации.
Важно!
- Предварително подгответе класната стая. Скрийте на на избраното място малко лепящо листче, на което сте нарисували ананас. Съветваме ви да изработите 4 варианта на карта с инструкции, така че екипите да тръгват от четирите ъгъла на стаята. Примери за инструкции: “Застанете в североъгълния ъгъл на класната стая. Обърнете се на север и направете 5 крачки. Завийте на изток и направете 1 крачка“.
- Напомнете на учениците да бъдат внимателни при работа с иглите. Преди да започнете, се уверете, че всички компаси са изработени правилно.
- Раздайте на всеки екип карта с инструкции, които учениците трябва да следват (като използват компаса и картата), за да намерят ананаса. Наблюдавайте процеса по ориентиране, следете за точност и спортсменство.
- Поздравете победителите и тържествено им връчете наградата. Помолете ги да прочетат информацията от флаш картите пред класа. В края на ориентирането почерпете всички ученици с ананас - може да купите няколко консерви с нарязан на шайби ананас.
Учениците правят самооценка на работата си и получават обратна връзка по критериалната матрица. Споделят лични впечатления, обсъждат предизвикателства и осмислят как наученото ще им помогне в реални ситуации. Завършват мисията с удовлетворение и нови знания.
Инструкции
- След като всички се почерпихме с ананас, е време да поставим финал на мисията. Попълнете честно критериалната матрица, като оцените изработката на компаса, точността при ориентирането, работата в екип и спазването на инструкциите.
- Сега искам да ви задам няколко въпроса:
- Какво научихте по време на проекта?
- Какво ви беше най-интересно?
- С какви предизвикателства се сблъскахте?
- Как ще използвате наученото в реалния живот?
- Днес доказахте, че можем да се ориентираме с карта и компас! Намерихте Ананаса и завършихте неговото пътешествие успешно. Вече сте истински изследователи и географи!
- Това беше последната ни мисия в ананасовото приключение, но вярвам, че научихте много по пътя. Следващите уроци ще ви отведат към нови географски предизвикателства, бъдете готови!
Обобщение
Тази дейност дава възможност на учениците да се самооценят, да споделят опит и да осъзнаят какво са постигнали. Това укрепва увереността им да използват знанията си за ориентиране и в реални житейски ситуации.
Важно!
- Раздайте критериалните матрици за самооценка, като вие също оцените работата на екипите обективно и мотивиращо.
- Насърчете споделянето на лични впечатления и преживявания от проекта.

