Ориентиране в природата – как да открием правилната посока

Раздел

Географска информация

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

  • Учениците разбират какво е хоризонт и линия на хоризонта;
  • Научават основните посоки;
  • Запознават се с методи за ориентиране;
  • Осъзнават значението на ориентирането в реалния живот.

Необходими материали:

  • Компас;
  • Атлас;
  • Работен лист “Помогни на изгубения ананас”.
Как можем да се ориентираме в пространството, като използваме компас, за да намерим правилния път?
5 минути
Дискусия

Учениците обсъждат как се ориентират без технологии и дават идеи за ориентиране в природата.

Инструкции

Въведете учениците:

  • Представете си, че сте на приключение в непозната местност – няма телефони, няма GPS, само вие и природата.
  • Как бихте разбрали накъде да поемете? Какви методи бихте използвали, за да определите посоката?
  • Знаете ли как може да се ориентираме без помощта на технологии (по Слънцето, по звездите)? Точно така! Природата ни предоставя множество улики, които можем да използваме, за да се ориентираме. Днес ще научим как да използваме компас и други методи, за да открием правилния път.

Обобщение

Проведохме тази дейност, за да насочим вниманието към важността на ориентирането и да предизвикаме лична ангажираност.

Важно!

  • Насочете разговора към това как можем да се ориентираме с компас.
Открий хоризонта и посоките на света
25 минути
Практическа задача

Учениците ще научат какво е хоризонт, линия на хоризонта, както и основните и междинните посоки на света.Ще направят наблюдения на хоризонта и ще определят посоките спрямо Слънцето, ще разгледат компас и ориентирането, по карта и по местни признаци.  Извършват практически наблюдение на хоризонта, посоките на хоризонта и работата с компас и други начини за ориентиране.

Инструкции

Задача 1: Определяне на хоризонта и линията на хоризонта

  • Кажете какво виждате от мястото, на което се намирате. Учениците застават и описват какво виждат около себе си – всичко, което е в тяхното полезрение е хоризонтът.
  • Определят линията на хоризонта като отговарят на въпроса, защо не можем да видим какво има след една определена линия – докъде стига погледът им и защо зад нея нищо не се вижда.

Задача 2: Практическо определяне на посоките

  • Учениците излизат навън или използват прозорец, за да определят къде е изток и запад спрямо положението на Слънцето.
  • Опитват се да определят север и юг според сянката си.

След обяснението на начините за ориентиране в природата, учениците отговарят на въпроса: “Кой от начините за ориентиране е най-полезен в различни ситуации.”

Обобщение

Учениците се научават да разпознават хоризонта и посоките, прилагат практическо ориентиране – основа за следващите дейности.

Важно!

  • Въведете понятията “хоризонт”  и “линия на хоризонта”.
  • Обяснете и визуализирайте  четирите основни метода за ориентиране:
  1. Ориентиране по Слънцето – демонстрация как да застанат, за да намерят посоките;       
  2. Ориентиране с компас – показване на компас и как червената стрелка винаги сочи север.
  3. Ориентиране с карта – как да  използваме и ориентираме картата за посоките на света.
  4. Ориентиране по местни признаци – примери  по  мъха на дървета , звездите, сянката.
  • Изведете учениците навън покажете практически примерите за ориентиране.
Обобщение и представяне на героя ананас.
10 минути
Дискусия

Учениците обобщават наученото и се запознават с Ананаса – героя, на когото ще помагат. Учителят обобщава наученото.

Инструкции

  • Кои начини за ориентиране ви се струват най-полезни? Какво научихте за хоризонта и посоките?”
  • Сега ще се запознаем с главния герой в нашето приключение - изгубеният ананас.
  • Разгледайте работния лист и помогнете на вашия спътник да открие посоката, която търси и отбележете на картата.

Обобщение

Дейността затвърждава знанията за ориентиране и изгражда връзка към следващата стъпка от проекта.

Важно!

  • Подчертайте основните изводи.
  • Представете героя ананас и ролята му в проекта като запознаете учениците с работния лист и разясните, че в следващите часове той ще бъде техния спътник.
  • Насърчете учениците да му помогнат, като отбележат на работния лист правилната посока, която ананасът търси.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.