Вълшебната карта на сродните думи
Раздел
Строеж на думата
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават сродни думи по общия им корен;
- откриват правописни особености на сродни думи;
- пишат правилно думи с представки;
- правят правописна проверка чрез сродни думи.
Необходими материали:
- рисунките с думите на учениците от предходния час
- работен лист “Вълшебна карта на сродните думи”
- работен лист “Сродни думи- станции”
- маркери, лепящи листчета, цветни моливи
- флипчарт или работен лист “Карта на езиковите правила”
- “Сродни думи- стикери за станции” за финална награда
Учениците използват думите и рисунките от предходния урок, за да ги разгледат през нова „вълшебна лупа“ – търсейки сродни думи. Учителят ги насочва с три въпроса, които ги подготвят за езиковото приключение.
Инструкции
Насочете вниманието на учениците към думите и рисунките, с които завърши предходния час.
- Разгледайте рисунката, която направихте в края на миналия час. Помислете върху значението на думата, която избрахте и написахте. Сега ще погледнем към нея с вълшебната лупа на изследовател! Отговорете на следните въпроси:
- Какви сродни думи можеш да откриеш към своята дума? Запиши ги.
- Кой е общият им корен? Оцвети го с цвят по избор.
- Как са свързани по значение тези думи?
- Запишете отговорите си на гърба на листа с вашата рисунка и се подгответе да споделите с класа – всяка от споделените думи ще ни поведе към следващата спирка от “Картата”.
Обобщение
Учениците свързват предходния урок с новото съдържание, откриват първите словесни „съкровища“ и започват да изграждат умения за разпознаване на сродни думи чрез личен опит.
Важно!
- Преди началото, раздайте/припомнете рисунките и думите на учениците от предходния час.
- Може да запишете въпросите на дъската или да ги покажете на екран.
- Подпомагайте учениците с насочващи въпроси и примери, ако се затрудняват.
- Изберете 2–3 ученици да споделят откритията си пред класа, като плавен преход към работата по „Вълшебната карта“.
Учениците поемат на езикова експедиция по „Вълшебната карта на сродните думи“. В пет екипа те изследват различни езикови задачи, свързани със значението, правописа, употребата на представки, граматични промени и създаване на нови думи.
Инструкции
Покажете на учениците Вълшебната карта с пътеки и станции.
- Добре дошли, езикови изследователи! Днес ще пътуваме по пет различни пътеки от нашата вълшебна карта. Всеки екип има своя мисия – накрая всички ще съберем откритията си и ще ги сложим в нашата Съкровищница на думите.
- Всеки отбор ще получи джобче/плик с работни листове [Сродни думи- станции], свързани със сродните думи. Прочетете внимателно инструкциите. Задачите на всеки екип са различни. Ако имате нужда от помощ, дайте знак. Имате 15 минути време за работа.
Обобщение
Учениците разглеждат сродните думи от различни гледни точки, развиват езиково мислене и креативност.
Важно!
- Предварително разпечатайте и комплектовайте в джобче или плик работните листове за всяка група.
- Насърчавайте участието на всеки ученик в екипа.
- Следете времето и плавно насочвайте към следващата част.
Екипите представят езиковите си открития. Класът заедно формулира правилата за разпознаване на сродни думи.
Инструкции
Преминете към споделяне на откритията от предходната задача.
- Всеки екип, моля, да представи своето табло и да обясни откритията си. След това заедно ще съставим нашите правила, които ще ни водят при разпознаването и употребата на сродни думи.
Обобщение
Учениците осмислят наученото, формулират основни езикови правила с помощта на учителя и затвърждават наученото чрез представяне и изслушване на другите.
Важно!
- Използвайте флипчарт/дъска за изписване на правилата, може да използвате работен лист "Карта на езиковите правила":
- Сродните думи имат еднакъв корен и близко значение.
- С помощта на сродни думи може да проверим правописа на гласен звук в неударена сричка.
- Използваме сродни думи за проверка при обеззвучаване на съгласен звук. - Помогнете с обобщаване на термините.
- Завършете с поощрение – печат, стикер ["Сродни думи- стикери за станции"] за всяка или аплодисменти.



