Раздел
Професии и предприемачество
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- свързват необходимостта от данъци с осигуряване на обществените потребности;
- изброяват услуги, предоставяни от държавата;
- представят резултатите от собствената си работа.
Необходими материали:
- мултимедия или интерактивен екран
- критерии за оценка на представянето
Учителят поздравява учениците за усилията и напомня с няколко изречения какво са научили и създали в последните седмици. Ако има гости, те също са приветствани.
Инструкции
Поздравете учениците за добре свършената работа и положените усилия:
- През изминалите три седмици говорихме за парите и тяхното движение, за това какво представляват банките, какво са данъци и какво прави държавата със събраните от хората и предприятията данъци. Приложихте наученото, като създадохте свои собствени държави и разпределихте бюджета им. За финал заснехте новинарска емисия, в която ми представихте своите идеи. Сега е време целият клас, както и нашите гости, да видят новинарската емисия.
Обобщение
Тази дейност създава позитивна нагласа, признава усилията на учениците и въвежда в следващата част на урока с фокус върху уважението към вложения труд и постиженията.
Важно!
- Използвайте позитивен и приповдигнат тон, за да създадете празнична атмосфера.
- Ако има външни гости (родители, учители, директор), представете ги накратко и ги поканете да се включат в последващото обсъждане.
- Подгответе видеата и нужната техника предварително, за да няма технически прекъсвания.
Учениците гледат видеата на всички отбори и попълват чеклисти, за да оценят дали са представени всички ключови елементи на задачата. След всяко видео има кратко обсъждане.
Инструкции
Раздайте на всеки отбор и гостите лист с критерии за оценка на представянето.
Дайте инструкции на всички:
- Ще гледаме видеата едно по едно. Пред вас има чеклист. Докато гледате, отбелязвайте дали отборът е:
- казал името на държавата си;
- показал знамето;
- представил паричната единица;
- описал и показал банкнотите и монетите;
- обяснил как се използват събраните данъци;
- включил поне двама говорители.
- След всяко видео ще имате по 1-2 минути да обсъдите с отбора какво ви е направило впечатление и какво най-много ви е харесало.
Обобщение
Тази дейност прави ученето видимо и ангажира всички в процеса на оценка. Учениците се учат да наблюдават критично, да дават обратна връзка и да сравняват собствената си работа с тази на другите, развивайки саморефлексия и умения за самооценка.
Важно!
- Пускайте видеата едно след друго, като между отделните видеа дайте време за обсъждане и коментари и отбелязване в чек листовете.
- Поощрявайте положителни и конструктивни коментари – фокус върху силните страни и идеи за подобрение.
- Попълвайте критериални матрици – тази оценка може да направите и веднага след заснемането на видеата.
Учениците споделят преживяванията и впечатленията си от проекта – какво им е било интересно, какви трудности са срещнали и какви идеи имат за бъдещи проекти. Това обобщава и затвърждава ученето.
Инструкции
Отново благодарете на учениците за положения труд и ги поздравете за знанията, които са придобили
Преминете към последната част от урока - рефлексията.
- За да може в бъдеще да създаваме още по-интересни проекти, сега е нужно да обсъдим няколко въпроса.
Попитайте децата:
- Какво ви хареса най-много в този проект?
- Кое ви затрудни? Как се справихте с тази трудност?
- Какви други проекти бихте искали да имаме в часовете по технологии и предприемачество?
Обобщение
Рефлексията позволява на учениците да осмислят преживяното, да затвърдят наученото и да изразят своите емоции и идеи. Тя също така дава ценна обратна връзка за учителя и създава усещане за приключен етап от учебния процес.
Важно!
- Насърчавайте учениците да говорят свободно, без притеснение от грешки.
- Може да записвате идеи на флипчарт или дъска.
- Ако имате гости, поканете ги да споделят впечатления и поздравления.
- Обърнете внимание на предложенията за бъдещи проекти – учениците често дават ценни идеи, когато им бъде дадена възможност.
