Раздел

Професии и предприемачество

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • финализират своите плакати.
  • подготвят и репетират представяне на държавата, която са измислили в екипа;
  • отговорят на ключови въпроси за парите в новосъздадената държава, за тяхното движение и разпределението на данъците;
  • работят в екип и сътрудничат ефективно.

Необходими материали:

  • попълнени работни листове от предишни уроци
  • цветни моливи
  • флумастери
  • работен лист “Ключови въпроси за подготовка на представянето”
  • камера или телефон за заснемане
Подготовка за заснемане на новинарска емисия
15 минути
Групова работа

Учениците финализират плакатите си, подготвят и репетират текст за новинарско представяне на измислената от тях държава. Работят в екип по ключови въпроси, създават структуриран и интересен текст, който ще бъде използван при заснемането.

Инструкции

Започнете часа с подготовка на сценария за новинарската емисия.

  • Днес ще се подготвим за нашата новинарска емисия, в която ще разкажем на света за вашите нови държави. Първо се уверете, че плакатите ви са завършени и съдържат:
  • Името и знамето на държавата ви;
  • Паричната единица, която сте създали;
  • Как изглеждат вашите банкноти и монети;
  • Как се събират и разпределят данъците.

Дайте инструкции и за втората част от подготовката, като на всеки отбор раздадете работен лист "Ключови въпроси за подготовка на представянето". 

  • След това, заедно в екип, довършете следните изречения с информация за вашата държава:
  1. Преди дни е създадена нова държава, наречена...
  2. Нейното знаме...
  3. Паричната единица в държавата е...
  4. Банкнотите и монетите...
  5. Управляващите споделиха, че събраните данъци ще се изразходват за...
  • Изберете кой/кои от вас ще бъдат новинарите пред камерата. Напишете репликите си ясно и ги разпределете между говорителите.

Обобщение

Тази дейност подготвя учениците не само да представят творчески своите държави, но и да обобщят и разберат икономическите принципи, които са включили – валута, данъци, публични услуги. Развиват се умения за сътрудничество, структуриране на информация и устно представяне.

Важно!

  • Окуражавайте екипите да работят, като всеки да допринесе с идеи.
  • Обърнете внимание дали учениците са отговорили съдържателно и логично на всички ключови въпроси.
  • Напомнете, че репетицията прави представянето по-уверено и гладко.

Материали за дейността

Заснемане на новинарска емисия
20 минути
Групова работа

Всеки екип заснема кратко видео, в което представя своята измислена държава в стил новинарска емисия. Това се прави в тиха обстановка с помощта на учителя, който записва представянето.

Инструкции

Дайте инструкции на учениците как ще протече дейността:

  • Сега ще заснемем видеата с представянето на вашите държави. Всеки отбор ще дойде по отделно. Когато ви извикам, носете своя плакат и подготвения текст. Представете информацията си като новинарско съобщение – говорете ясно, уверено и с добро темпо. Включете и елементи на визуализация, като посочване на части от плаката. Ако се объркате – няма проблем, можем да повторим.

Обобщение

Заснемането на представянията превръща учебния процес в преживяване. Учениците упражняват умения за публично говорене и представят творческия си труд. Това засилва тяхната мотивация, увереност и трайно затвърждава наученото чрез практически опит.

Важно!

  • Изберете тиха и светла локация – например класната стая по време на междучасие или когато другите ученици са навън.
  • Заснемайте видеата поетапно, като извиквате по един екип.
  • Ако екипът се затруднява, насърчете повторение или дайте кратка пауза.
  • Може да редактирате видеата допълнително след това (използвайте програма като Clipchamp, iMovie, CapCut и др.)

Материали за дейността

Бърза рефлексия след заснемането
5 минути
Рефлексия

Учениците правят кратка рефлексия за преживяното – какво научиха, какво им беше интересно и как се чувстваха по време на заснемането на новинарската емисия.

Инструкции

Отделете малко време в края на часа за споделяне.

  • Преди да приключим, нека всеки от вас помисли за малко и после сподели накратко:
  1. Кое ви беше най-интересно днес?
  2. Какво научихте за създаването на държава и нейната икономика?
  3. Как се чувствахте, когато ви записвахме?
  • Ако не искате да говорите, може просто да вдигнете ръка, когато чуете нещо, с което сте съгласни.

Обобщение

Тази кратка рефлексия помага на учениците да осмислят преживяното и да разпознаят собственото си развитие – както в знания, така и в умения като работа в екип, комуникация и справяне с предизвикателства. Завършваме учебната дейност по позитивен, сплотяващ начин.

Важно!

  • При липса на време – съберете мнения чрез вдигане на ръка (напр. „Кой се притесни малко?“, „Кой би го направил пак?“).
  • При желание – може да използвате стикери или емоционални емотикони на листчета, които учениците да поставят на дъската като форма на бърза емоционална обратна връзка.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.