Въведение в приказния свят
Раздел
Литературни и фолклорни текстове
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- четат правилно и с разбиране малки по обем художествени или нехудожествени текстове;
- отговарят кратко на въпроси по съдържанието на изучавано произведение;
- се ориентират в случката в изучаваното литературно или фолклорно произведение.
Необходими материали:
- бяла дъска или флипчарт
- книги с приказки
- избраната приказка
- работен лист “Помощна карта за обсъждане на приказка”
- работен лист “Подходящи приказки по ПБО “Приказен театър”
Учениците са въвлечени в света на приказките чрез загадка или въпрос.
Инструкции
Задайте гатанка на учениците.
"Без крила, но мога да те отведа далеч.
Без магия, но създавам чудеса.
Понякога започвам с „Имало едно време...“
А понякога завършвам с „...и заживели щастливо.“
Що съм аз?"
(Отговор: приказка)
Задайте допълнителни въпроси на учениците, с които да предизвикате дискусия.
- Коя е любимата ви приказка и защо?
- Кой е любимият ви герой и какво сте научили от него?
- Какво прави приказките толкова магични и незабравими?
Обобщение
Обобщете.
- Приказките са специални, защото ни учат на важни уроци чрез вълнуващи истории.
Важно!
- Насочвайте дискусията така, че учениците сами да стигнат до ключови елементи – герои, конфликти, поука.
- Използвайте визуални опори - книги с приказки, картинки на приказни герои и др.
Учениците избират приказка, а учителят я прочита. Заедно с децата се разглеждат елементите ѝ, като се попълва помощна карта за обсъждане на приказка.
Инструкции
Представете на учениците списъкът с приказки.
- Вие споделихте някои от любимите си приказки. Ето и списък с интересни приказки. Хайде да изберем чрез гласуване една приказка, която ще бъде основата за театралния ни проект. По нея ще си направим театрално представление.
Прочетете приказката с изразителен глас и попълнете помощната карта за обсъждане на приказка.
- Сега заедно ще попълним тази карта, като отговорим на няколко въпроса за приказката.
- Какво е заглавието на приказката?
- Къде се случва историята?
- Кои са героите?
- Какво става в началото?
- Какво става по-нататък?
- Какво става в края?
- Какъв урок научихме от приказката?
Задайте допълнителни въпроси на учениците.
- Кой е главният герой?
- Как се променя в хода на историята?
- Как се чувстват героите?
- Какво ще се случи по-нататък?
Обобщение
Обобщете.
- Разбирането на приказката ще ни помогне да я оживим на сцената.
Важно!
- Насочвайте децата да изберат приказка, която е подходяща за пресъздаване на сцена.
- Използвайте помощната карта в размер А3 или по-голям, за да се вижда от всички, когато я попълвате и за да я използвате по време на целия проект.
- Ако остане време, може децата да нарисуват илюстрации към приказката.
Учениците избират любими сцени от приказката.
Инструкции
Помолете учениците да споделят коя сцена от избраната приказка е най-интересна.
- Коя част от приказката ви харесва най-много?
След споделянето насочете учениците към идеята, че тези сцени ще бъдат представени в театралната адаптация.
- Сцените от приказката, които предложихте, ще представим в нашата театрална постановка.
Обобщение
Обобщете.
- Ще превърнем думите в действие и ще разкажем приказката на сцената!
Важно!
- Дайте възможност на всеки ученик да сподели мнението си.

