Раздел

Природата в дома

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

 Учениците:

  • познават условия и начини за отглеждане на познати декоративни растения и билки;
  • подбират и аранжират декоративни растения в класната стая;
  • представят резултатите от собствената си работа.

Необходими материали:

  • растенията на всяка двойка;
  • лепящи листчета – за всеки ученик по три; 
  • три флипчарта, на всеки от които е написан един от следните въпроси: “Каква промяна наблюдавам в класната стая през последния месец?”, “Каква грижа полагах за растенията?” и “Какво научих по време на процеса?”.
Добре дошли
5 минути
Въведение

Учителят приветства учениците, прави кратко обобщение на наученото през последните 6 седмици и ангажира тяхното внимание.

Инструкции

“През изминалите шест седмици вие, ученици, се запознахте с различни начини за засаждане на растения като обърнахме специално внимание на луковиците. Разделени по двойки успяхте да планирате проекти за създаване на кът с декоративни растения в класната стая. Набелязахте си стъпки, през които да преминете. Успяхте да осъществите плановете си, като изпълнихте набелязаните стъпки - декорирахте саксиите си и засадихте луковиците. А след това преминахте и през един изключително важен процес - грижихте се цял месец за засадените растения. Сега е време да видим резултатите!”

Обобщение

Приветствието ангажира вниманието на учениците и ги подготвя за предстоящото представяне.

Важно!

  • Организирайте по подходящ начин пространството в класната стая. Помолете всеки екип да постави на видно място в класната стая отглежданото от тях растение.

Материали за дейността

Представяния на екипите
20 минути
Презентация

Учениците споделят своите наблюдения, като всеки екип представя разсъжденията си в рамките на до 4 минути.

Инструкции

“Ще поканя всеки екип да презентира на импровизираната ни сцена. Разполагате с до 4 минути!

Справихте се чудесно, ученици. Личи си колко много труд сте положили и колко много сте научили през изминалите седмици.”

Обобщение

Дейността развива умението за говорене пред публика и полага основите за рефлексията в края на проекта.

Важно!

Поканете учениците на сцената и следете времето за всяко представяне. Окуражете всички ученици, дори и тези, чийто зюмбюли не са пораснали. Наблегнете на това, че върху самия резултат влияят множество различни фактори.

Материали за дейността

Доведохме ли природата в нашата класна стая? (рефлексия)
15 минути
Дискусия, Рефлексия

Учениците самостоятелно записват отговорите си на три въпроса (Каква промяна наблюдавам в класната стая през последния месец? Каква грижа полагах за растенията? Какво научих по време на процеса?). Следва дискутират в голямата група.

Инструкции

”Ученици, сега всеки от вас ще получи три броя лепящи листчета. По стените на класната стая ще видите залепени флипчарти, на които са записани въпроси.

Първият въпрос е “Каква промяна наблюдавам в класната стая през последния месец?”. Искам да помислете за физическите промени в стаята - как изглеждаше класната стая преди и как изглежда сега? Украсените саксии влияят ли на атмосферата в стаята? Чувствате ли се по-различно, когато влизате в нея? Забелязахте ли промени в поведението или настроението на съучениците си вследствие на тези промени?

Вторият въпрос е “Каква грижа полагах за растенията?”. Тук може да опишете конкретните дейности, които лично вие извършвахте за поддържане на зюмбюлите. Разпределяхте ли отговорностите с вашия партньор? Срещнахте ли затруднения и какви?

Третият въпрос е “Какво научих по време на процеса?”. Може би сте придобили някакви нови знания, свързани със зюмбюлите, или пък сте научили нещо ново за някой съчуеник? Може да сте придобили нови умения? Може би сте развили умения, свързани с градинарството, или пък общи умения за живота?

Искам да помислите върху въпросите и да запишете отговорите си на лепящите листчета - на всяко листче по един отговор. По желание отдолу може да запишете името си. След като сте готови, залепете листчетата на съответните плакати. Имате 5 минути за тази задача.

Времето за работа изтече, нека разгледаме заедно вашите отговори. Благодаря ви за споделянето!

За да може в бъдеще да създаваме още по-интересни проекти, ще ви попитам нещо:

  • Какво ви хареса най-много в този проект?
  • Кое ви беше най-трудно или най-неприятно?
  • Какви други проекти бихте искали да имаме в часовете по технологии и предприемачество?

Обобщение

Рефлексията помага на учениците да осмислят преживяното и да осъзнаят, че развитите по време на проекта умения (отговорност, търпение, креативност. работа в екип и т.н.) са приложими в различни аспекти на живота.

Важно!

  • Обособете място залепване на флипчартите. След като дадете инструкции за работа, направете проверка на разбирането. Помолете един или няколко от учениците да отговорят на въпроси от типа “Какво се очаква да направите вие в тази задача?”, “С колко време разполагате?” и т.н.
  • Насърчавайте децата да работят самостоятелно. След като времето за работа изтече и всички залепят листчетата си, направете обобщение на написаното.
  • Задайте допълнителните въпроси за рефлексия. Насърчавайте различни ученици да участват в споделянето. Водете си записки, за да използвате получената обратна връзка от учениците при реализирането на бъдещи проекти.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.