Раздел

Природата в дома

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • познават условия и начини за отглеждане на познати декоративни растения и билки.
  • познават размножаването на растенията чрез семена и луковици.
  • подбират и използват градинарски инвентар.
  • подбират и аранжират декоративни растения в класната стая

Необходими материали:

  • попълнен работен лист “Природата в нашата класна стая”;
  • луковици зюмбюл;
  • саксия;
  • парче плат;
  • дренажни камъчета;
  • Почва;
  • градинарски ръкавици;
  • материали за декорация – бои, цветна хартия, лепило, камъчета, мидички и т.н.
Декориране на саксиите
15 минути
Работа по двойки, Практическа задача

Всяка двойка ученици декорира саксията, в която ще бъдат засадени луковиците.

Инструкции

 “Ученици, през този час ще създадем в класната стая кът с декоративни растения. Всеки отбор ше засади своите луковици на зюмбюли. Но първо ще започнем с украсата на саксиите: вземете тези материали, които сте си подготвили за декорацията. Всяка двойка разполага с 15 минути, за да украси саксията си според предварителния план - с бои, цветна хартия, камъчета и мидички и т.н.

Защо саксиите се нуждаят от декорация? Нашата голяма цел в този проект е да създадем красив кът от декоративни растения в класната стая. А за да е наистина красив, саксиите ни трябва да са декорирани, цветни, весели.

Изпълнихме първата задача от часа - декорирахме сексиите, в които сега ще засаждаме луковици. Вече сме готови за същинската част от проекта ни - засаждането на зюмбюлите.”

Обобщение

Дейността развива умения за работа в екип и насърчава креативността.

Важно!

  • Преди началото на часа проверете дали всяка двойка  разполага с необходимите материали - по две луковици зюмбюл, саксия, дренажни камъчета, почва, ръкавици, материали за декорация - бои, цветна хартия, лепило, камъчета, мидички и т.н.
  • Поставете целта на урока и помолете учениците да отделят материалите, които са им необходими за декорация на саксията. След като дадете инструкции за работа, направете проверка на разбирането. Помолете един или няколко от учениците да отговорят на въпроси от типа “Какво се очаква да направите вие в тази задача?”, “С колко време разполагате?” и т.н.
  • Насърчавайте децата да си помагат взаимно. В края на времето за работа обобщете за учениците през какво са преминали до момента.

Материали за дейността

Засаждане на зюмбюли
20 минути
Работа по двойки, Практическа задача

Всяка двойка засажда луковици на декоративно растение - зюмбюл, като спазва етапите от видеото за размножаване на растения чрез луковици.

Инструкции

“Ако не успели да завършите декорацията на саксиите, не се притеснявайте, ще имате възможност да го направите по-късно. Сега е време да преминем към основната задача за часа!

Време Всяка двойка има 15 минути време за работа, за да посади своите луковици. Спазвайте стъпките, които видяхте във видеото, прочетохте в статията и записахме в работния лист през изминалия час:

  • поставяне на ръкавиците;
  • поставяме парче плат на дъното на саксията;
  • върху парчето плат слагаме слой дренажни камъчета;
  • изсипваме пръст в саксията като я пълним над половината;
  • заравяме луковиците на ⅔ от големината им;
  • поливаме внимателно.

Изпълнихме и втората задача от часа. Показахте, че можете да превръщате създадените от вас планове в реално осъществени идеи. Сега от всички ви се изисква редовно да изпълнявате една изключително отговорна задача - да се грижите за засадените растения”.

Обобщение

Дейността изисква практическо приложение на наученото и развива в учениците умения, свързани с градинарството. Създаването на връзка с природата и разбирането на значението на растенията допринася за формирането на екологично съзнание и устойчиви навици.

Важно!

  • Помолете учениците да отделят материалите, които са им необходими за засаждане на луковиците.
  • Дайте ясни инструкции и направете проверка на разбирането. Помолете един или няколко от учениците да отговорят на въпроси от типа “Какво се очаква да направите вие в тази задача?”, “С колко време разполагате?” и т.н.
  • Насърчавайте децата да си помагат взаимно. Ако е необходимо, пуснете им отново видеото за засаждане на луковици отново.
  • В края на времето за работа направете кратко обобщение и преминете към закриване на часа.

Материали за дейността

Да доведем природата в класната стая - от проект на хартия до зюмбюли в саксия
5 минути
Обратна връзка, Рефлексия

Учителят провежда рефлексия, за да може учениците да осмислят наученото и преживяното и да оценят постигнатото.

Инструкции

“Скъпи ученици, припомнете си стъпките, през които премина работата ни по този проект! С какво започнахме? Какво направихме после? Какви задачи имахте?

Запознахме се с различни начини за засаждане на растения като обърнахме специално внимание на луковиците. Разделени по двойки успяхте да планирате проекта си и да си набележите стъпки, през които да преминете. Този час осъществихте плана си като изпълнихте набелязаните стъпки - декорирахте си саксиите и засадихте луковиците.”

Сега всичко, от което се нуждае растението от вас, е поливане. Земята трябва да е влажна през цялото време. Но не трябва да позволите на водата да наводни луковицата и тя да изгние. За най-сигурно поливайте растението чрез подложката на саксията - то ще си издърпа необходимита му вода.”

Обобщение

Рефлексията насърчава учениците да поемат отговорност за собственото си учене и да се ангажират по-активно в учебния процес.

Важно!

  • Помолете учениците да ви помогнат да обобщите какво са направили до момента по проекта и какво са научили.
  • Допълвайте отговорите им, ако е необходимо.
  • За финал обърнете специално внимание на поливането на луковиците и колко важно е да се случва правилно.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.