Сцената е наша – представяне на приказката пред публика
Раздел
Създаване на текстове
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
- Учениците правят подробен писмен преразказ на кратък художествен повествователен текст.
Необходими материали:
- работен лист “Роли и епизоди от “Балончето, което изплаши облаците”
- реквизит – хартиени кукли на героите или шал (за ролята на вятъра), облаци, изрязани от картон, балон
- сцена – поле, нарисувано на картон или слайдове с илюстрации от приказката (по желание)
- стикери или грамоти (по желание)
- работен лист “Карта за оценка на проект “Балончето, което изплаши облаците”
Учителят насочва вниманието към сценичното поведение и изразителността. Провежда се кратка загрявка на глас и тяло. Обсъжда се сценичната треска и се насърчава увереността на учениците.
Инструкции
Подгответе учениците за представлението.
- Днес ще превърнем приказката „Балончето, което изплаши облаците“ в истинско представление! Ще работим по групи – всяка група ще представи един епизод от приказката.
- Ето как ще бъдат разпределени епизодите:
Група 1: Момчето получава балончето и много му се радва.
Група 2: Момчето подскача радостно с балончето, когато вятърът го грабва.
Група 3: Балончето се издига при два сърдити облака, готови за битка.
Група 4: Балончето смущава облаците.
Група 5: Балончето се пука, облаците се разпръсват и завалява мирен дъжд.
Дайте инструкции на групите.
- Разпределете си ролите - може да имате разказвач, момче, балон, вятър, облаци, според това, което ви се е паднало в епизода.
- Съставете кратки реплики или изберете движения, с които ще покажете какво се случва. Може да кажете нещо от името на героя: „Аз съм балонче! Обичам да скачам!“ Или да използвате разказвач: „Балончето подскача весело…“
- Репетирайте изпълнението си няколко пъти – движението, кога говорите, къде стоите.
- Когато излезете, стойте спокойно и се опитвайте да говорите високо, ясно и изразително. Гледайте към публиката (или към камерата, ако записваме). Използвайте жестове, движения и емоции, които сте подготвили. Ако нещо се обърка – не спирайте! Усмихнете се и продължете.
- Ще играем в ред, от първа до пета група. Докато една група играе, другите гледат и се подготвят спокойно за своя ред.
- Помнете - не е нужно всичко да е перфектно – важното е да разкажем историята заедно. Накрая ще имаме цялата приказка, разказана с нашите гласове, движения и въображение!
Обобщение
Учениците осмислят своята роля в предстоящото представление. Подготвят се емоционално и технически за участие на сцена.
Важно!
- Ако не разполагате с достатъчно време, разпределете групите и епизодите преди часа. За часа оставете само репетицията.
- Създайте подкрепяща среда.
- Подпомагайте по-срамежливите ученици.
- Давайте пример с изразително говорене.
Материали за дейността
Учениците представят готовата драматизация пред публика. Всяка от петте групи изпълнява своя епизод в правилна последователност.
Инструкции
Преминете към представлението.
- Сега е големият момент – ще представим нашата драматизация на приказката „Балончето, което изплаши облаците“ пред публика. Вие вече сте репетирали – знаете своята роля, реда на сцените и репликите.
- Най-важното - бъдете смели и се забавлявайте! Това е нашето представление, нашата приказка, нашата сцена! Всеки от вас е важен герой в тази история.
- Хайде, да започваме!
Обобщение
Дейността развива изразителност, отговорност, екипна работа и увереност при публична изява. Завършва процеса на създаване на текст.
Важно!
- Подгответе сцената предварително.
- При нужда подкрепяйте учениците с реплики, жест и усмивка.
Материали за дейността
Учениците правят кратка рефлексия след сценичното представление. Споделят как са се чувствали, какво са научили и с какво се гордеят. Получават признание и оценка за участието си.
Инструкции
Завършете часа с рефлексия, с която учениците да осмислят своето участие в представлението.
- Поздравления! Вие представихте своята приказка по великолепен начин. Сега ще завършим нашето преживяване с кратък размисъл. Помислете и довършете някои от тези изречения:
- Най-много ми хареса, когато...
- На сцената се чувствах...
- Гордея се, че…
Обобщение
Рефлексията завършва учебния процес с утвърждаване на личните успехи и преживявания. Урокът остава като топъл спомен и мотивация за бъдещи творчески дейности.
Важно!
- Насърчавайте искреност и положителен тон.
- Попълнете предварително индивидуални оценъчни карти за всеки ученик.
- Раздайте грамоти, стикери или значки за участие и попълнена оценъчна карта за всеки ученик индивидуално.



