Раздел

Създаване на текстове

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

  • Учениците правят подробен писмен преразказ на кратък художествен повествователен текст.

Необходими материали:

  • работен лист “Роли и епизоди от “Балончето, което изплаши облаците”
  • реквизит –  хартиени кукли на героите или шал (за ролята на вятъра), облаци, изрязани от картон, балон
  • сцена – поле, нарисувано на картон или слайдове с илюстрации от приказката (по желание)
  • стикери или грамоти (по желание)
  • работен лист “Карта за оценка на проект “Балончето, което изплаши облаците”
Последни щрихи преди вдигането на завесата
15 минути
Творческа задача

Учителят насочва вниманието към сценичното поведение и изразителността. Провежда се кратка загрявка на глас и тяло. Обсъжда се сценичната треска и се насърчава увереността на учениците.

Инструкции

Подгответе учениците за представлението.

  • Днес ще превърнем приказката „Балончето, което изплаши облаците“ в истинско представление! Ще работим по групи – всяка група ще представи един епизод от приказката.
  • Ето как ще бъдат разпределени епизодите:

Група 1: Момчето получава балончето и много му се радва.

Група 2: Момчето подскача радостно с балончето, когато вятърът го грабва.

Група 3: Балончето се издига при два сърдити облака, готови за битка.

Група 4: Балончето смущава облаците.

Група 5: Балончето се пука, облаците се разпръсват и завалява мирен дъжд.

Дайте инструкции на групите.

  • Разпределете си ролите - може да имате разказвач, момче, балон, вятър, облаци, според това, което ви се е паднало в епизода.
  • Съставете кратки реплики или изберете движения, с които ще покажете какво се случва. Може да кажете нещо от името на героя: „Аз съм балонче! Обичам да скачам!“ Или да използвате разказвач: „Балончето подскача весело…“
  • Репетирайте изпълнението си няколко пъти – движението, кога говорите, къде стоите.
  • Когато излезете, стойте спокойно и се опитвайте да говорите високо, ясно и изразително. Гледайте към публиката (или към камерата, ако записваме). Използвайте жестове, движения и емоции, които сте подготвили. Ако нещо се обърка – не спирайте! Усмихнете се и продължете.
  • Ще играем в ред, от първа до пета група. Докато една група играе, другите гледат и се подготвят спокойно за своя ред.
  • Помнете - не е нужно всичко да е перфектно – важното е да разкажем историята заедно. Накрая ще имаме цялата приказка, разказана с нашите гласове, движения и въображение!

Обобщение

Учениците осмислят своята роля в предстоящото представление. Подготвят се емоционално и технически за участие на сцена.

Важно!

  • Ако не разполагате с достатъчно време, разпределете групите и епизодите преди часа. За часа оставете само репетицията.
  • Създайте подкрепяща среда.
  • Подпомагайте по-срамежливите ученици.
  • Давайте пример с изразително говорене.

Материали за дейността

Нашата приказка в пет действия
15 минути
Презентация

Учениците представят готовата драматизация пред публика. Всяка от петте групи изпълнява своя епизод в правилна последователност.

Инструкции

Преминете към представлението.

  • Сега е големият момент – ще представим нашата драматизация на приказката „Балончето, което изплаши облаците“ пред публика. Вие вече сте репетирали – знаете своята роля, реда на сцените и репликите.
  • Най-важното - бъдете смели и се забавлявайте! Това е нашето представление, нашата приказка, нашата сцена! Всеки от вас е важен герой в тази история.
  • Хайде, да започваме!

Обобщение

Дейността развива изразителност, отговорност, екипна работа и увереност при публична изява. Завършва процеса на създаване на текст.

Важно!

  • Подгответе сцената предварително.
  • При нужда подкрепяйте учениците с реплики, жест и усмивка.

Материали за дейността

Финални аплодисменти и размисли
10 минути
Рефлексия

Учениците правят кратка рефлексия след сценичното представление. Споделят как са се чувствали, какво са научили и с какво се гордеят. Получават признание и оценка за участието си.

Инструкции

Завършете часа с рефлексия, с която учениците да осмислят своето участие в представлението.

  • Поздравления! Вие представихте своята приказка по великолепен начин. Сега ще завършим нашето преживяване с кратък размисъл. Помислете и довършете някои от тези изречения:
  • Най-много ми хареса, когато...
  • На сцената се чувствах...
  • Гордея се, че…

Обобщение

Рефлексията завършва учебния процес с утвърждаване на личните успехи и преживявания. Урокът остава като топъл спомен и мотивация за бъдещи творчески дейности.

Важно!

  • Насърчавайте искреност и положителен тон.
  • Попълнете предварително индивидуални оценъчни карти за всеки ученик.
  • Раздайте грамоти, стикери или значки за участие и попълнена оценъчна карта за всеки ученик индивидуално.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.