Раздел
Професии и предприемачество
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разбират, че за труда си хората получават заплащане;
- правят разлика между нужда и желание;
- свързват изразходването на парите в семейството със задоволяването на неговите потребности и желания;
- осъзнават, че изразходването на пари за потребностите и желанията на семейството трябва да се планира.
Необходими материали:
- Работен лист “Критерии за оценка на представянето на “Нашият семеен бюджет”
- Работните листове на екипите от предходните уроци
Учителят обобщава през какво са преминали учениците през последните три седмици.
Инструкции
Поздравете учениците за добре свършената работа и положените усилия по време на проектните дейности:
- През изминалите три седмици, ученици, вие подробно се запознахте с това какво е семеен бюджет, разбрахте, че за труда си хората получават заплащане и че изразходват тези пари, за да задоволяват своите нужди и желания. Сами се убедихте, че е важно да се планира изразходването на доходите, за да може семействата да имат спестявания. А с тези спестявания могат да сбъдват мечтите си.
Обобщение
Важно е учениците да осъзнаят, че са научили много - не само как да създават семеен бюджет, но и как да планират проектите си и да работят в екип.
Важно!
- Ако има външни гости - родители, други учители, директор и т.н., приветствайте и тях.
Учениците представят готовите семейни бюджети, като отговарят на няколко въпроса. Учителя оценяват представянията по предварително зададени критерии.
Инструкции
Преминете към представянето на проектите на учениците, като дадете ясни инструкции:
- Всяка група ще има по 5 минути, в които да представи своя семеен бюджет, като отговори на няколко въпроса:
-Кои са нуждите и кои са желанията на семейството от двата казуса?
-Какви доходи има то?
-За какво семейството изразходва своите пари?
-Какво трябва да направи семейството, за да спести пари или да увеличи доходите си, за да пътува до Германия и да купи колело на Катето?
-За какво друго могат да бъдат изразходвани спестяванията
- Нека всеки от екипа да участва в представянето.
Обобщение
Отново благодарете на учениците за положения труд и ги поздравете за знанията, които са придобили:
- Справихте се чудесно, деца. Личи колко много труд сте положили, за да създадете своите семейни бюджети и да помогнете на семейство Спестикови. Бяхте помислили по всички въпроси и показахте колко много сте научили през изминалите седмици.
Важно!
- Докато децата представят проектите си, оценете работата, попълвайки лист с критерии за оценка на представянето.
- Помагайте при представянията като припомняте въпросите при нужда.
- Следете времето за представяне на всеки отбор.
- Насърчавайте останалите второкласници също да задават въпроси. Може да раздадете и на тях лист с критерии, така че всеки екип да оценява останалите.
- Обсъдете с класа резултатите от оценяването по критериалните матрици - в час на класа или в следващ час по технологии и предприемачество.
Учениците обсъждат това, през което са преминали по време на проекта - какво им е харесало, кое ги е затруднило и какви други проекти биха искали да имат в часовете по технологии и предприемачество.
Инструкции
Преминете към последната част от урока - рефлексията:
- За да може в бъдеще да създаваме още по-интересни проекти, сега е нужно да обсъдим три въпроса.
Попитайте децата:
- Какво ви хареса най-много в този проект?
- Кое ви затрудни? Как се справихте с тази трудност?
- Какви други проекти бихте искали да имаме в часовете по технологии и предприемачество?
Обобщение
За да може в бъдеще да създаваме още по-интересни проекти, е нужно винаги да обсъждаме това, през което сме преминали.
Важно!
- Насърчавайте различни ученици да участват в споделянето.
- Водете си записки, за да използвате получената обратна връзка от учениците при реализирането на бъдещи проекти.
