Раздел
Професии и предприемачество
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разбират, че за труда си хората получават заплащане;
- правят разлика между нужда и желание;
- свързват изразходването на парите в семейството със задоволяването на неговите потребности и желания;
- осъзнават, че изразходването на пари за потребностите и желанията на семейството трябва да се планира.
Учениците се запознават с нов казус на семейство Спестикови, който ще бъде основата за създаването на семеен бюджет.
Инструкции
Започнете часа с прочитането на нов казус, с който учениците трябва да се справят. Докато четете текста, водете записки на дъската.
- Ученици, днес отново сме изправени пред малко предизвикателство, свързано със семейство Спестикови. Те отново имат нужда от вашата помощ. Нека ви прочета казуса, а после ще го получите разпечатан.
- Отново сме на гости у семейство Спестикови. Мама Петя и татко Филип получават заплати. За да ни е по-лесно за смятане, ще намалим сумите и ще работим с по-малки числа. Нека кажем, че родителите получават общо 100 лв. През месеца те ще похарчат пари за:
-храна - 37 лв.
-електричество и вода - 14 лв.
-дрехи - 15 лв.
-кино - 8 лв.
-джобни за децата - 19 лв.
- Семейството иска да купи ново колело на Катето, което струва 12 лв. Ще им стигнат ли парите?
Поставете целта на урока:
- Ученици, през този час ще се научим да създаваме семеен бюджет.
Обобщение
Учениците се запознават с реалните данни, които ще използват за създаването на семеен бюджет.
Важно!
- Разделете предварително класа на екипите, които сформирахте още преди първия урок от проекта.
- Може да помолите ученик от класа да прочете казуса.
- Проверявайте разбирането, като задавате уточняващи въпроси по казуса.
Учениците създават семеен бюджет, използвайки данни от казус. Пресмятат доходи и разходи на семейството и изчисляват сумата на спестяванията.
Инструкции
Раздайте на всеки отбор работен лист “Бланка за семеен бюджет”. Преминете през понятията, които са в началото на работния лист - заплата, доход, разход, бюджет и спестявания. Обяснете на учениците всяко едно от тях:
- Заплата са парите, които получават родителите за труда си.
- Доходите са заплатите и другите средства, които постъпват в семейството.
- Разходи са парите, които семейството дава, за да купува различни неща или плаща услуги (храна, дрехи, обувки, ток, вода и др.)
- Бюджет наричаме доходите и разходите на семейството.
- Спестяванията са парите, които остават на семейството след като плати всички разходи. За да има едно семейство спестявания, то трябва внимателно да планира разходите си.”
Преминете към същинската дейност - всеки екип трябва да създаде семеен бюджет. Дайте ясни инструкции:
- Всеки екип има 15 минути време за работа, за да създаде бюджета на семейство Спестикови. Вписвайте последователно:
-първо доходите на семейството
-след това всички разходи
-пресметнете общата сума на разходите
-последно пресметнете спестяванията на семейството.
- Когато сте готови с бюджета, отговорете на въпросите след него. Не забравяйте, че семейството не може да спестява от нуждите си, а по-скоро от желанията си.
Обобщение
Създаването на семеен бюджет помага на учениците да разберат как функционират личните финанси — как се планират приходи и разходи, какво означава да се спестява, и защо е важно да се мисли за бъдещето.
Важно!
- При необходимост припомните разликата между нужда и желание.
- Насърчавайте децата да си помагат взаимно.
- Ако видите, че класът се затруднява, начертайте на дъската таблицата за бюджет и докато давате инструкции, посочвайте къде точно трябва да се вписват сумите.
Учениците дават предложения на семейство Спестикови как да изразходят средствата си, ако разполагат с такива в излишък.
Инструкции
Като завършек на часа обсъдете темата за спестяванията и мечтите.
Обяснете на учениците, че ако семействата планират внимателно бюджетите си, ще успяват да покриват всички разходи и да увеличават спестяванията си.
Насочете вниманието на класа към последната точка от работния лист - спестявания и мечти:
- Ученици, вече познавате семейство Спестикови. Знаете всеки с какво се занимава. Помислете, ако семейството разполага с достатъчно спестявания, за осъществяването на какви свои мечти според вас ще ги използва. Запишете вашите предположения или дайте предложения на Спестикови.
Обобщение
За финал обобщете за учениците това, през което са преминали до момента:
- Запознахме се с разликата между нужда и желание, научихме се да правим семеен бюджет и осъзнахме, че той трябва да се планира, за да може парите да ни стигат за всичко. Следващия час ви предстои да покажете на всички своите бюджети и да ни разкажете малко повече за тях.
Важно!
- Когато времето за работа изтече, помолете екипите да споделят какви предложения са написали.
