Разкриване на разликата между изговор и правопис
Раздел
Звуков състав на думата
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разграничават ударена от неударена сричка.
- пишат правилно буквите на гласните звукове със и без ударение и в крайна сричка на думата.
- прилагат начини за проверка на правописа на гласни в неударени срички и на съгласни звукове в средата на думата.
- правят разлика между изговор и правопис на неударена гласна.
Необходими материали:
- Работен лист “Списък с думи с разлика между изговор и правопис”
- Работен лист “Облак с думи”
- Работен лист “Таблица за групиране и проверка на думи”
- дъска и маркери
- разпечатани примери за проверка на правописа
- правописен речник
- бели листове
- цветни моливи
Учениците дискутират разликата между изговор и правопис на думите. Записват думи, в които изговорът и правописът се различават.
Инструкции
Учителят насочва дискусията към думи, при които има разлика между изговор и правопис.
- „Защо казваме „щаслив“, но пишем „щасТлив“?“ Защо казваме „дАрво“, но пишем „дЪрво“?”
Учениците записват в тетрадките си примери на думи, при които има разлика между изговор и правопис.
- “Сега запишете думи, при които изговорът и правописът се различават: добър, замък, зъболекар, камък, карнавал, квадрат”
- “Нека обсъдим защо се получават тези разлики. Как можем да проверим правописа на тези думи?” (сродни думи, промяна в множествено число, правописен речник)
Дайте на учениците да разгледат списъка с думи с разлика между изговор и правопис.
- “На работния лист може да откриете списък с различни думи, при които изговаряме едно, а пишем друго.”
Обобщение
Тази дейност ни показа, че в някои думи начинът, по който ги изговаряме, е различен от начина, по който ги пишем. Ще научим как да проверяваме правилното им изписване.
Важно!
- Дайте примери, които са познати на учениците.
- Насърчете ги да предлагат свои примери.
Игрово упражнение, при което учениците, разделени в малки групи по 4-5, произнасят дума и я записват правилно. След това групират думите според начина, по който могат да проверят правописа им. На дъската има подготвен облак от думи (на хартия или дигитален), от който всеки ученик ще избере по една дума, ще я произнесе на глас, ще провери правописа ѝ и ще я запише в таблица според начина на проверка.
Инструкции
Започнете часа с игра, с която да въведете учениците в темата на урока.
- “Деца, днес ще играем игра! Ще си изберете думи и ще ги проверим заедно. Готови ли сте?
- “Първо, нека всеки избере по една дума от словесния облак на дъската. След като сте избрали думата, произнесете я правилно на глас, а след това я запишете правилно в тетрадката си.”
След като всички ученици са споделили своите думи, продължете играта.
- “Време е за малко движение! Покажете с жест кой начин за проверка използвахте – плесване с ръце за сродна дума, размахване на ръце за множествено число или докосване на челото за речник.”
Раздайте на учениците таблица за групиране и проверка на думите.
- “Сега групирайте думите от облака в таблицата според начина, по който правим проверка на правописа им.”
Попитайте учениците как биха обобщили наученото от тази игра.
Обобщение
Научихме как да свързваме изговора и правописа на думите и как да проверяваме правописа чрез различни методи.
Важно!
- Давайте различни примери за проверка на правописа (чрез сродна дума, промяна на думата в множествено число - непостоянно Ъ, речник).
- Следете за правилното групиране на думите.
- Обобщете за учениците и им задавайте допълнителни въпроси, като „Кой метод за проверка използвахте най-често?“ и „Кои думи ви затрудниха?“
Всеки ученик избира една трудна дума, записва я и намира начин да я запомни.
Инструкции
Насочете вниманието на учениците към думите, които ги затрудняват.
- “Време е да изберете дума, която ви затруднява. Коя дума ви е трудно да запомните?”
След като няколко ученика споделят коя дума са избрали, дайте допълнителни инструкции.
- “Сега всички запишете избраната си дума правилно в тетрадките. Помислете как можете да запомните нейния правопис. Може да използвате сродна дума, в която гласният звук е под ударение, промяна в множествено число или с илюстрация.
Нека всеки сподели своя начин с класа и обясни защо го е избрал.
Обобщение
Тази дейност ни помогна да затвърдим знанията си и да намерим начини да запомним трудните думи по-лесно.
Важно!
- Дайте примери за техники за запомняне - сродни думи, рисунка (дърво - дъ́рвен; пламък - рисунка на пламък).
- Насърчете учениците да използват креативни методи.


