Раздел

Звуков състав на думата

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разграничават ударена от неударена сричка;
  • пишат правилно буквите на гласните звукове със и без ударение и в крайна сричка на думата;
  • прилагат начини за проверка на правописа на гласни в неударени срички и на съгласни звукове в средата на думата;
  • правят разлика между изговор и правопис на неударена гласна.

Необходими материали:

  • Работен лист “Таен код”

Работен лист

Какви съкровища крият думите?
10 минути
Дискусия

Учителят представя темата чрез въпроса: „Какви съкровища крият думите?“ и дискусия: „Какво се случва, ако сбъркаме една буква в думата?“ (Примери: въ́лна – вълна́, па́ра – пара́).

Инструкции

Започнете дискусия с учениците, в която да обсъдите важността на ударението в думите.

  • “Деца, какви съкровища крият думите? Какво се случва, ако сбъркаме една буква в думата?”
  • “А какво ще стане, ако сменим ударението в "ко́ла" и "кола́"?”
  • “Нека сега заедно обсъдим защо ударението е толкова важно.”

Обобщение

Чрез тази дейност учениците разбират важността на правилния правопис и ударение. Това ще им помогне при разчитането и писането на думи с правилно ударение в следващите дейности.

Важно!

  • Насочвайте учениците да използват собствени примери.
  • Подтиквайте ги да изразяват мислите си свободно и да анализират значението на думите.
Таен код
20 минути
Самостоятелна работа

Учениците получават работен лист с думи с пропуснати букви и решетка с букви. Те трябва да открият думите, да ги запишат, да подчертаят сричката, която е под ударение и да напишат изречения с дадените думи.

Инструкции

Раздайте на всеки ученик работен лист “Таен код” и дайте инструкции за работа.

  • “Сега ще ви раздам работните листове. В тях ще намерите думи с пропуснати букви и решетка с букви. И на двете задачи трябва да откриете думите и да ги запишете правилно. На втората задача с решетката във всяка открита дума трябва да подчертаете сричката, която е под ударение. С всяка дума, която намерите, напишете по едно изречение.”

Дайте допълнителни разяснения:

  • “Може да произнесете думата на глас, за да чуете къде пада ударението. Използвайте правописен речник, ако не сте сигурни.”

Обобщение

Учениците се упражняват в разпознаването на правилното ударение на думата. Това им помага да осъзнаят значението на точността при писане и изговор за подобряване на комуникацията.

Важно!

  • Насърчавайте учениците да използват речник при съмнения.
  • Обяснете как правилното поставяне на ударението променя значението на думите.

Материали за дейността

Запомни как се пише!
10 минути
Рефлексия

Всеки ученик избира една дума, която го е затруднила, и обяснява как ще запомни правописа ѝ.

Инструкции

Преминете към създаването на стратегии за запомняне на правописа на определени думи. 

  • Сега всеки от вас трябва да избере една дума, която го е затруднила, и да измисли стратегия как ще запомня правописа ѝ.”

Дайте пример, ако е необходимо.

  • “Думата "молив" - винаги се чудя дали е с "о" или "у". За да я запомня, ще си представям молив, който казва "О! Аз съм молив!"
  • “Думата "река" - ще си направя рисунка с река и ще напиша думата до нея.”

Поощрете учениците за предложените стратегии.

  • “Отличен метод! Запомнете – колкото по-интересна е асоциацията, толкова по-лесно ще запомните думата!”

Обобщение

Чрез тази дейност учениците осъзнават кои думи са им трудни и намират ефективни начини да запомнят правописа им. Това ще ги улесни при изпълнението на по-сложни писмени упражнения в следващите уроци.

Важно!

  • Насърчавайте учениците да бъдат креативни в своите методи за запомняне.
  • Дайте пример с дума и стратегия за нейното запомняне (вълна́ - нарисувайте морска вълна́ и запишете думата).

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.