Виждаш ме - не ме виждаш, или как работи периферното зрение

Раздел

Анатомия на човека

Времетраене

4 учебни часа

Цели по предметно знание:

  • назоваване на структурните компоненти на окото;
  • дефиниране на следните термини и понятия: ретина, зеница, ирис, стъкловидно тяло, роговица, леща, зрителен нерв, хороидея, цилиарно тяло, периферно зрение, нощно зрение, стереоскопично зрение, цветно зрение, конусчета, пръчици, фоточувствителни клетки, сетивна информация, рецептори;
  • посочване на основните видове зрение;
  • описване процеса на възприемане на зрителна информация;
  • посочване на причините за проявата на различните типове зрение;
  • откриване на взаимовръзката между цветовете и формите на предметите и възприемането им от зрителната сетивна система;
  • анализ и представяне на данни.

Цели по умения:

  • подобряване на критичното мислене на учениците чрез изследване важността на периферното зрение;
  • развиване на аналитичното мислене чрез откриване на причините за проява на различни видове зрение при конкретни условия на средата;
  • създаване на умения за продуктивна комуникация и работа в екип.

Изследователски въпрос:

Как можем да обясним важността на периферното зрение за осъществяването на различни ежедневни дейности и оцеляването на човешкия вид като цяло?

Краен продукт:

Научен експеримент, визуална симулация

Необходими материали:

  • Пенокартон или друг твърд материал (парче 45 x 60 см);
  • Пинче с пластмасова част, около която да може да се завърже парче връв;
  • Молив;
  • Ножица или макетен нож;
  • Връв (2 парчета: парче от 45 см и парче от 30 см);
  • Линия;
  • Прозрачна лента
  • Ъгломер;
  • Малка хартиена или пластмасова чаша за еднократна употреба;
  • Лепило;
  • Цветни маркери (няколко различни цвята);
  • Хартия (5 листа);
  • Дървени пръчици – шишчета или клечки за зъби (около 12 за всяка работна група);
  • Работен лист “Зрителна сетивна система”;
  • Работен лист “Цветна слепота”- домашна работа №1;
  • Работен лист “Периферно зрение”;
  • Работен лист “Зрителна сетивна система- в бита и практиката” – домашна работа 2;
  • Технологична карта за провеждане на експеримент “Периферно зрение”;
  • Презентация “Човешкото око” .

Уроци и дейности

Автор на проекта

Пепа Василева
STEM, ПБО, Математика
Пепа Василева придобива магистърска степен в Лесотехнически университет – София, специалност „Екология и опазване на околната среда“. Разполага с две следдипломни квалификации зад гърба си – за придобиване на учителска правоспособност и педагогическа психология. Работила е като учител и педагогически съветник в малко провинциално училище. Преподавала е по природни науки, изобразително изкуство и технологии и предприемачество. Създава статии, посветени на природните науки и математиката.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.