Раздел
Текст и общуване
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- различават писмен от устен текст;
- се ориентират за участниците в речевата ситуация;
- правят устен преразказ на кратък откъс от повествователен текст;
- се включват уместно в диалог по конкретна тема;
- озаглавяват текст.
Необходими материали:
- Графитни моливи
- Разпечатани серии от картинки за всяка група
- Листове за записки и чернова или тетрадките на учениците
Учениците се разделят в групи, получават своите картинки и си разпределят ролите в отбора. Подреждат разбърканите картинки и създават устен разказ по тях.
Инструкции
Разделете класа на шест екипа. Нека всяка от групите получи по една разпечатана серия от картинки. Дайте инструкции за работа.
- Сега ще работите в екипи. Всяка група ще получи серия от картинки. Вашата задача е да ги подредите правилно. Обсъдете заедно какво се случва във всяка картинка и подредете логично историята.
- Разпределете си ролите: кой ще записва, кой ще помага с идеи, кой ще проверява дали всичко е наред.
Оставете няколко минутки за споделяне.
- Кой отбор иска да ни сподели каква история е измислил по картинките?
Обобщение
Екипната работа е важна, защото помага на всички да дадат своя принос в историята!
Важно!
- Подпомагайте групите, ако се затрудняват, но ги насърчавайте сами да стигнат до решения.
Материали за дейността
Учениците започват да изграждат писмено разказа си въз основа на картинките.
Инструкции
След като отборите споделят, преминете към следващата дейност. Дайте инструкции за работа.
- След като подредихте картинките и измислихте историята, е ред да я запишете.
- Обсъдете в групата и започнете да записвате ключови моменти от нея - кои са героите, какво правят, какво се случва.
- След като имате основните идеи, започнете да оформяте цялостен писмен разказ, като използвате цели изречения.
Обобщение
Историята ни започва да оживява! Важно е да спазваме последователността и да правим разказа интересен.
Важно!
- Насърчавайте учениците да използват пълни изречения и да се фокусират върху логическата връзка между събитията.
- Уверете се, че всички деца в групите участват.
Материали за дейността
Всяка група споделя накратко своята история и получава обратна връзка за написаното.
Инструкции
Преминете към споделянето на написаните истории.
- Всяка група ще сподели основната идея на своята история. Какво се случва в нея?
- Другите ученици могат да задават въпроси или да споделят какво им е харесало.
- Докато слушате, помислете дали историята има ясен сюжет? Свързани ли са добре събитията? Има ли начало, среда и край?
След като минат представянията, дайте насоки на учениците.
- Чухте мненията за историите, които сте написали. Обсъдете в групата си – какво можете да подобрите.
- Следващия път ще редактирате и напишете историята на чисто на специално подготвените бланки.
Обобщение
Работата в екип прави историите по-богати и интересни! Всяка история може да стане още по-добра с малко внимание и корекции. В следващия урок ще ги оформим напълно.
Важно!
- Насърчавайте учениците да дават позитивна обратна връзка и да предлагат подобрения.
