Раздел
Клетката: основна структурно-функционална единица на организмите
Времетраене
45 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- дефинират понятията въглехидрат, захароза, глюкоза, монозахариди, дизахариди, полизахариди, фруктоза, лактоза, непоносимост към лактоза, ниво на кръвна захар, инсулин, хипогликемия, хипергликемия, инсулинова резистентност;
- описват структурата на различните видове въглехидрати;
- посочват примери за монозахариди, дизахариди и полизахариди;
- дават примери за метаболитни заболявания, свързани с разграждането на въглехидратите в организма.
Необходими материали:
- презентация “Видове въглехидрати”;
- списък с въпроси за викторина;
- работен лист “Видове въглехидрати в хранителните продукти”
Започнете часа като направите кратка викторина, провокирайки учениците да разсъждават над въпроси, свързани с енергийния баланс в организма. За целта посочвайте на случаен принцип ученици от класа и им задавайте въпроси от предварително подготвен списък. След като избраният ученик отговори на въпроса, дайте възможност и на останалите ученици да изкажат мнението си. Ето и някои примерни въпроси:
- Как организмът изразходва енергия?
- Откъде човешкото тяло си набавя енергия?
- Какво означава енергиен баланс?
- Защо е важно да знаем колко енергия ни е нужна?
- Как разбираме, че тялото ни има нужда от енергия?
- Какви са основните групи вещества, които организмът разгражда, за да получи енергия?
- Какви професии могат да имат хората, занимаващи се с изследване на енергийния баланс на човешкото тяло?
Инструкции
Ученици, днес ще си говорим за енергийния баланс в организма, ще открием защо организмът се нуждае от енергия и как си я набавя. За начало ще направим кратка викторина. Ще посоча един от вас на случаен принцип и ще му задам въпрос, на който трябва да отговори, като предостави аргументи в полза на твърдението си. След това останалите ученици могат също да изкажат мнението си по темата.
Обобщение
Благодаря ви за активното участие и креативните предложения. Както видяхме, човешкият организъм има нужда от много енергия, която използва за осъществяване на ежедневните си нужди и набавя тази енергия основно от храните и напитките, които консумираме.
Важно!
- Насърчете учениците да дават аргументирани отговори и да уважават мнението на съучениците си.
Продължете часа с мини урок за видовете въглехидрати. Може да използвате предварително подготвени материали, снимки или презентация.
При споменаване на тема, разглеждана в предходната дейност, не пропускайте да поздравите учениците за всяко тяхно правилно предположение.
Дискутирайте:
- По какво се различават простите и сложните въглехидрати?
- Кои въглехидрати се разграждат най-лесно и бързо от организма?
- Полезно или вредно е консумирането на храни, богати на въглехидрати?
- Какви са професиите на хората, които се занимават с изследване на заболяванията, свързани с проблеми в усвояването на въглехидратите?
- Какви са методите и средствата за намаляване на вероятността от проявление на разгледаните метаболитни нарушения?
Инструкции
Сега ще се запознаем с основните видове въглехидрати, тяхното устройство и функции. Следете внимателно слайдовете на презентацията, която ще ви покажа, и отбележете кои от предложенията ви от предходната дейност се потвърдиха.
Обобщение
Има три основни групи въглехидрати - монозахариди, дизахариди и полизахариди. Монозахаридите са лесни за усвояване от организма, затова всички сложни въглехидрати обикновено се редуцират до глюкоза. Тя е основното “гориво” или енергиен източник, използван от мозъчни клетки, мускулни клетки и клетки в други тъкани на тялото.
След като учениците вече знаят каква е ролята на въглехидратите в организма, те трябва да изследват какви здравословни проблеми са свързани с усвояването на различните видове захари и по какъв начин могат да бъдат контролирани. Учениците могат да работят самостоятелно или в групи по двама, като използват записките си от предходните дейности, учебните помагала или образователни материали от интернет.
Раздайте на всеки ученик по един работен лист, в който да запише основните характеристики на въглехидратите и откритията си по отношение на следните метаболитни нарушения:
- хипогликемия;
- хипергликемия;
- диабет;
- непоносимост към лактоза;
- инсулинова резистентност;
- малабсорбция.
Учениците трябва да обяснят и:
- по какъв начин въглехидратите се усвояват от организма;
- кои видове въглехидрати са най-лесни за усвояване от организма;
- по какъв начин организмът използва енергията от разграждането на въглехидратите;
- какви медикаменти се използват за контролиране на разгледаните метаболитни проблеми.
Уведомете учениците, че разполагат с 15 минути. Следете работата им и оказвайте съдействие с насочващи въпроси и пояснения, ако срещат трудности с намирането на отговорите.
Инструкции
В рамките на петнадесет минути всеки от вас, самостоятелно, трябва да изследва какви метаболитни нарушения и болести могат да се появят при неправилно усвояване на въглехидратите от организма. Можете да си помагате с учебника, информация от интернет или записки от дейностите, които вече направихме. Запишете какви са основните характеристики на въглехидратите и откритата информация за метаболитните нарушения в работните листове, които сега ще ви раздам.
Важно!
- В случай, че позволите на учениците да търсят информация в интернет, насърчете ги да използват достоверни източници на информация като: образователни платформи, сайтове на образователни или научни институции. Можете също да подберете предварително списък с надеждни източници на информация.
Материали за дейността
В края на часа посочете няколко ученици, които да прочетат откритата информация за различните метаболитни нарушения и заболявания. Поздравете класа за положените усилия и направете кратко обобщение на вече усвоените знания. След това разделете учениците в четири работни групи и ги запознайте с целите на настоящия проект - работните групи трябва да изследват какви видове въглехидрати се съдържат в храната и в какви количества. Подберете учениците във всяка група по такъв начин, че всеки екип да има равни възможности за реализиране на задачите по проекта.
Инструкции
Нека проверим каква информация успяхте да откриете за метаболитните нарушения, свързани с усвояването на въглехидратите в организма. Ще посоча няколко ученици, които да споделят своите открития. Сравнете и допълнете отговорите си при необходимост.
Обобщение
Днес разбрахме какво представляват основните видове въглехидрати и какво е общото между тях. Открихме също, че когато въглехидратите не се усвояват правилно от организма, се проявяват различни метаболитни нарушения, които могат сериозно да повлияят на начина на живот на хората и могат дори да имат летален характер. Точно затова е необходимо да знаем каква храна е добре да консумираме, за да подобрим метаболитните процеси и да доставяме на организма достатъчно количество енергия за осъществяване на жизнените процеси.

