Раздел

Четивна култура

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • илюстрират културния диалог между различни общности с примери от литературни и фолклорни произведения;
  • дават примери за културното многообразие от самостоятелно прочетени текстове от детски списания, кратки енциклопедии, интернет.
Приказките като културно наследство
10 минути
Дискусия

Учителят задава въвеждащ въпрос за размисъл: „Как приказките на различните народи приличат една на друга?“ Учениците споделят примери за познати приказки от различни култури и откриват общи елементи в тях.

Инструкции

Започнете часа с дискусия относно приказки, които учениците вече познават. Насочете ги да помислят за прилики между различните приказки.

  • Деца, днес ще говорим за приказките. Помислете за приказки, които сте чували или чели, независимо от техния произход. Някой иска ли да сподели приказка, която познава?
  • Сега, можете ли да намерите прилики между тези приказки и други, които сте чували?

Обобщете отговорите на учениците. Например:

  • В много приказки има зли герои, които се опитват да навредят на главните персонажи, но накрая доброто побеждава. Например, в „Хензел и Гретел“ и „Червената шапчица“ има страшни същества – вещицата и вълкът, а в „Момче и вятър“ ханджията и ханджийката също проявяват алчност и злоба.
  • А също така, в много приказки героите трябва да бъдат умни и смели, за да се справят с трудностите. В „Хензел и Гретел“ децата използват хитрост, за да победят вещицата, в „Червената шапчица“ момичето проявява предпазливост, а в „Момче и вятър“ момчето с постоянство постига целта си.

Завършете дискусията с въпроси, свързани с поуките от приказките.

  • Сега помислете – защо хората разказват приказки? Какво можем да научим от тях
  • Приказките не само забавляват, но и ни дават ценни уроци. Те ни помагат да разберем важни истини за живота.

Обобщение

Защо проведохме тази дейност?

Разбрахме, че приказките от различни народи често носят едни и същи ценности и поуки. Това ни помага да разберем, че колкото и да сме различни, сме свързани чрез културата и традициите си.

Важно!

  • Насочвайте учениците да откриват универсалните елементи в приказките – доброто срещу злото, мъдростта на възрастните, наградата за доброто сърце.
  • Ако учениците се затрудняват, дайте примери – „Червената шапчица“ има версии в много култури.
  • Създайте позитивна атмосфера, в която всеки ученик да се чувства комфортно да сподели.

Материали за дейността

Четене и анализ на приказката „Трима дървари“
20 минути
Дискусия

Учителят чете приказката „Трима дървари“ с изразителност, след което учениците обсъждат героите, техните ценности и поуката на историята.

Инструкции

Започнете тази дейност с прочит на приказката “Тримата дървари”.

  • Деца, днес ще чуете приказката „Тримата дървари“. Докато слушате, помислете върху следните въпроси: Какви са тримата братя? Как реагира всеки от тях на срещата със стареца? Какви уроци можем да научим от приказката?

След приключването на прочита обсъдете приказката с учениците.

  • А сега да обсъдим историята. Какви са тримата братя според вас?
  • Как реагира всеки от тях на срещата със стареца?
  • А какъв урок можем да научим от тази приказка?

Насърчете активността на учениците и обобщете най-важното.

  • Много добри отговори! Тази приказка ни напомня, че милосърдието и добротата винаги носят награда, макар и не в очакван вид. Благодаря ви за чудесния разговор!

Обобщение

Тази приказка ни показа колко е важно да уважаваме възрастните, да бъдем добри и да не съдим другите по външния им вид. Осъзнахме, че културното многообразие може да ни научи на ценности, които са важни навсякъде по света.

Важно!

  • Четете приказката с подходяща интонация, за да поддържате интереса на учениците.
  • След четенето задайте и допълнителни въпроси, които да ги провокират към размисъл:
  1. Каква е ролята на възрастния човек в приказката?
    Примерен отговор: Той изпитва братята, за да провери какви хора са.
  2. Защо най-малкият брат получава награда?
    Примерен отговор: Защото е направил добро, без някой да го кара – от сърце.
  3. Какви житейски уроци ни дава тази приказка?
    Примерен отговор: Добрината винаги се връща.
  • Подтикнете учениците сами да формулират поуката.
    Примерен отговор: Най-ценната награда идва за тези, които правят добро от сърце.

Материали за дейността

Лично впечатление и проект за дигитална книга
10 минути
Самостоятелна работа

Учениците записват едно нещо, което ги е впечатлило от приказката, след което се запознават с идеята за създаване на дигитална книга за културното многообразие чрез приказки.

Инструкции

Поставете задача на учениците.

  • Деца, днес ще направим още една стъпка в нашето изследване на приказките. Напишете кратък отговор на въпроса: „Кое е най-ценното, което научих от приказката „Тримата дървари“?“ След това, ако желаете, споделете отговора си с класа.

Изслушайте отговорите на учениците и обобщете.

  • Добротата и състраданието винаги се възнаграждават.
  • Трябва да помагаме на другите, дори когато не очакваме нищо в замяна.
  • Егоизмът не носи полза, докато доброто винаги се връща.

Преминете към представянето на идеята за създаване на дигитална книга.

  • Сега ще ви разкажа за следващия ни проект. Ще създадем своя дигитална книга с приказки от различни култури. В тази книга ще съберем истории, които ни учат на важни уроци и ни показват как хората по света възприемат добротата, справедливостта и смелостта. Какви приказки бихте искали да включим в тази книга?
  • Чудесни предложения! Ще подберем разнообразни приказки и ще ги включим в нашата дигитална книга. Това ще ни даде възможност да изследваме различни култури и да видим какви поуки носят техните истории. Благодаря ви за участието днес!

Обобщение

Защо проведохме тази дейност?

  • Помогна ни да осмислим значението на приказките като носители на културни ценности.
  • Подготви ни за следващата задача – да съберем приказки от различни народи и да създадем дигитална книга, която да покаже културното многообразие.

Важно!

  • Дайте време на учениците да помислят и запишат своите впечатления.
  • Насърчете ги да изразят личното си мнение.
  • Представете идеята за дигиталната книга – как учениците ще събират и анализират приказки от различни култури.
  • Ако има време, помолете ги да предложат идеи за приказки, които познават от различни народи.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.