Запознаване с темата и текста на ромската приказка “Трима дървари”
Раздел
Четивна култура
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- илюстрират културния диалог между различни общности с примери от литературни и фолклорни произведения;
- дават примери за културното многообразие от самостоятелно прочетени текстове от детски списания, кратки енциклопедии, интернет.
Необходими материали:
- дъска или флипчарт листове за записване
- Текст на приказката “Тримата дървари”
- тетрадки или бели листове
Учителят задава въвеждащ въпрос за размисъл: „Как приказките на различните народи приличат една на друга?“ Учениците споделят примери за познати приказки от различни култури и откриват общи елементи в тях.
Инструкции
Започнете часа с дискусия относно приказки, които учениците вече познават. Насочете ги да помислят за прилики между различните приказки.
- Деца, днес ще говорим за приказките. Помислете за приказки, които сте чували или чели, независимо от техния произход. Някой иска ли да сподели приказка, която познава?
- Сега, можете ли да намерите прилики между тези приказки и други, които сте чували?
Обобщете отговорите на учениците. Например:
- В много приказки има зли герои, които се опитват да навредят на главните персонажи, но накрая доброто побеждава. Например, в „Хензел и Гретел“ и „Червената шапчица“ има страшни същества – вещицата и вълкът, а в „Момче и вятър“ ханджията и ханджийката също проявяват алчност и злоба.
- А също така, в много приказки героите трябва да бъдат умни и смели, за да се справят с трудностите. В „Хензел и Гретел“ децата използват хитрост, за да победят вещицата, в „Червената шапчица“ момичето проявява предпазливост, а в „Момче и вятър“ момчето с постоянство постига целта си.
Завършете дискусията с въпроси, свързани с поуките от приказките.
- Сега помислете – защо хората разказват приказки? Какво можем да научим от тях
- Приказките не само забавляват, но и ни дават ценни уроци. Те ни помагат да разберем важни истини за живота.
Обобщение
Защо проведохме тази дейност?
Разбрахме, че приказките от различни народи често носят едни и същи ценности и поуки. Това ни помага да разберем, че колкото и да сме различни, сме свързани чрез културата и традициите си.
Важно!
- Насочвайте учениците да откриват универсалните елементи в приказките – доброто срещу злото, мъдростта на възрастните, наградата за доброто сърце.
- Ако учениците се затрудняват, дайте примери – „Червената шапчица“ има версии в много култури.
- Създайте позитивна атмосфера, в която всеки ученик да се чувства комфортно да сподели.
Материали за дейността
Учителят чете приказката „Трима дървари“ с изразителност, след което учениците обсъждат героите, техните ценности и поуката на историята.
Инструкции
Започнете тази дейност с прочит на приказката “Тримата дървари”.
- Деца, днес ще чуете приказката „Тримата дървари“. Докато слушате, помислете върху следните въпроси: Какви са тримата братя? Как реагира всеки от тях на срещата със стареца? Какви уроци можем да научим от приказката?
След приключването на прочита обсъдете приказката с учениците.
- А сега да обсъдим историята. Какви са тримата братя според вас?
- Как реагира всеки от тях на срещата със стареца?
- А какъв урок можем да научим от тази приказка?
Насърчете активността на учениците и обобщете най-важното.
- Много добри отговори! Тази приказка ни напомня, че милосърдието и добротата винаги носят награда, макар и не в очакван вид. Благодаря ви за чудесния разговор!
Обобщение
Тази приказка ни показа колко е важно да уважаваме възрастните, да бъдем добри и да не съдим другите по външния им вид. Осъзнахме, че културното многообразие може да ни научи на ценности, които са важни навсякъде по света.
Важно!
- Четете приказката с подходяща интонация, за да поддържате интереса на учениците.
- След четенето задайте и допълнителни въпроси, които да ги провокират към размисъл:
- Каква е ролята на възрастния човек в приказката?
Примерен отговор: Той изпитва братята, за да провери какви хора са. - Защо най-малкият брат получава награда?
Примерен отговор: Защото е направил добро, без някой да го кара – от сърце. - Какви житейски уроци ни дава тази приказка?
Примерен отговор: Добрината винаги се връща.
- Подтикнете учениците сами да формулират поуката.
Примерен отговор: Най-ценната награда идва за тези, които правят добро от сърце.
Материали за дейността
Учениците записват едно нещо, което ги е впечатлило от приказката, след което се запознават с идеята за създаване на дигитална книга за културното многообразие чрез приказки.
Инструкции
Поставете задача на учениците.
- Деца, днес ще направим още една стъпка в нашето изследване на приказките. Напишете кратък отговор на въпроса: „Кое е най-ценното, което научих от приказката „Тримата дървари“?“ След това, ако желаете, споделете отговора си с класа.
Изслушайте отговорите на учениците и обобщете.
- Добротата и състраданието винаги се възнаграждават.
- Трябва да помагаме на другите, дори когато не очакваме нищо в замяна.
- Егоизмът не носи полза, докато доброто винаги се връща.
Преминете към представянето на идеята за създаване на дигитална книга.
- Сега ще ви разкажа за следващия ни проект. Ще създадем своя дигитална книга с приказки от различни култури. В тази книга ще съберем истории, които ни учат на важни уроци и ни показват как хората по света възприемат добротата, справедливостта и смелостта. Какви приказки бихте искали да включим в тази книга?
- Чудесни предложения! Ще подберем разнообразни приказки и ще ги включим в нашата дигитална книга. Това ще ни даде възможност да изследваме различни култури и да видим какви поуки носят техните истории. Благодаря ви за участието днес!
Обобщение
Защо проведохме тази дейност?
- Помогна ни да осмислим значението на приказките като носители на културни ценности.
- Подготви ни за следващата задача – да съберем приказки от различни народи и да създадем дигитална книга, която да покаже културното многообразие.
Важно!
- Дайте време на учениците да помислят и запишат своите впечатления.
- Насърчете ги да изразят личното си мнение.
- Представете идеята за дигиталната книга – как учениците ще събират и анализират приказки от различни култури.
- Ако има време, помолете ги да предложат идеи за приказки, които познават от различни народи.