Кой живее в “Града на буквите”? – 1 част

Раздел

Звуковете и буквите в българския език

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разграничават звук от буква;
  • разграничават сричките в думата;
  • разграничават гласни от съгласни звукове;
  • изговарят правилно звуковете в думите;
  • познават печатните и ръкописните букви от българската азбука;
  • разпознават малка и главна буква (печатни и ръкописни);
  • пишат графически правилно и четливо буквите и връзките между тях.

Необходими материали:

  • голям картон размер А3 или по-голям за общата визуализация на “Градът на буквите”
  • цветни моливи
  • тетрадки с тесни и широки редове по български език
  • списък с думи – за разделяне на срички и поставяне на сричките в съответния дом на гласните;
Какво е “Град на буквите”?
10 минути
Дискусия

Чрез въпроси учителя предизвиква учениците да разкажат как си представят, че ще изглежда “Градът на буквите”.

Инструкции

  1. Учителят казва на децата, че ще си направят “Град на буквите”.

Чрез въпроси ги предизвиква да разкажат как си представят, че ще изглежда този град и домовете на буквите.

  • “Как си представяте Градът на буквите? Какво ще има в него? Как ще изглеждат домовете на буквите? Кой с кого ще живее и защо?”
  1. Казва им, че предстои да обсъдят заедно всеки от домовете.
  • “Заедно ще разпределим буквите спрямо звуковите им характеристики в различни домове и ще решим как да изглеждат те.”

 

Обобщение

Учителят показва, че е чул всички изказвания на децата. Мотивира ги да бъдат активни участници в следващите дейности по този проект.

“Предложенията, които дадохте са много интересни. Да започваме работа!”

Важно!

  • Насърчавайте учениците да участват активно в дискусията.
  • Подкрепяйте учениците, които се притесняват да споделят мненията и идеите си, като им задавате уточняващи въпроси.
  • Приемайте всички предложения, изказани в рамките на добрия тон. 
  • Насочвайте децата да правят връзки между това, че семействата живеят заедно в домове и буквите от всяка група биха “живели” в един дом.
  • Отговорете на въпросите на децата, относно предстоящата им работа.
Домът на гласните звукове и букви
10 минути
Практическа задача

Чрез въпроси учителят предизвиква децата да изведат основните характеристики на видовете гласни и да предложат как да изглежда техния дом. Учениците рисуват дома на гласните в тетрадките си, учителят прочита думи, които децата записват и разделят на срички.   На голям картон учителят, заедно с учениците започват да създават “Градът на буквите”, като изследват гласните звукове, рисуват дома им с тесни и широки стаи, записват жителите им с малки и главни букви и ги оцветяват в червено.

Инструкции

Чрез въпроси учителят предизвиква децата да изведат основните характеристики на видовете гласни и обсъждат как би изглеждал дома им.

  • “Кои са гласните звукове в българския език? Как звучат те? Защо ги наричаме гласни?    Различават ли се по звучене помежду си? По какво се различават? Хайде да ги изговорим една по една. Кои са широки и кои са тесни гласни звукове? Как би изглеждал домът на гласните, като имаме предвид, че те са тесни и широки? Какъв цвят ще бъде и защо? Могат ли да живеят в един дом в съседни стаи, които са съответно тясна и широка? Кой звук в коя стая ще живее?”

Децата рисуват дома на гласните в тетрадките си. Учителят прочита няколко думи от дадения списък, които децата записват и разделят на срички. Всяка сричка поставят в стаята/дома на гласната, която съдържат. 

Някои от децата прочитат как са разделили сричките.

  • “Сега всеки ще нарисува в тетрадката си как си представя дома на гласните и ще запише главната и малката буква.” 
  • “Ще прочитам дума, а вие трябва да я запишете, като я разделите на срички. Всяка сричка трябва да поставите в стаята на гласния звук, който съдържа.”
  • Кои срички поставихте в стаята на “ъ”?”

На голям картон учителят, заедно с децата започват да създават “Градът на буквите”, като учителят избира едно от предложенията на децата за дом на гласните и го рисува и записва в стаите съответните гласни букви. Подходяща идея е гласните да живеят в червен триетажен дом с по две стаи на етаж - по една широка и една тясна, като в тях гласните живеят както са по двойки: а/ъ, о/у, е/и.

Обобщение

Обобщението се включва във финалната дискусия. Кажете, че с помощта на техния упорит труд, децата са успели да разберат как разделяме гласните по звуковите им характеристики. 

“Положихте много труд и разбрахме как и защо гласните звукове и букви се събират в групи.”

Важно!

  • Уверете се, че децата са разбрали каква е задачата.
  • Уверете се, че всички деца имат тетрадка и моливи.
  • Насърчавайте учениците да участват активно както в груповата работа, така и в упражнението в тетрадката.
  • Подкрепяйте учениците, които се затрудняват, с допълнителни насоки.

Материали за дейността

Домът на сонорните съгласни звукове
10 минути
Практическа задача

Чрез въпроси учителят предизвиква децата да изведат основните характеристики на сонорните съгласни и да предложат как да изглежда техния дом. Децата рисуват дома на сонорните съгласни в тетрадките си. Измислят думи с тези звукове и си ги записват. Учителят, заедно с децата продължават да рисуват “Градът на буквите”, като изследват сонорните съгласни, рисуват дома им с пет стаи, записват жителите им с малки и главни букви и ги оцветяват в синьо.

Инструкции

  1. Чрез въпроси учителят предизвиква децата да изведат основните характеристики на сонорните съгласни и обсъждат как би изглеждал дома им.
  • “Кои са сонорните съгласни звукове в българския език? Как звучат те? Защо ги наричаме сонорни? По какво си приличат? Как звучат? Хайде да ги изговорим една по една. Как би изглеждал домът на сонорните съгласни, като имаме предвид, че те са важна част от звуковата система в българския език? Могат ли да живеят в един дом в пет съседни стаи? Колко голям би бил домът им и къде би се намирал в града? Какъв цвят ще бъде и защо?”
  1. Децата рисуват дома на сонорните съгласни в тетрадките си. Задачата им е да измислят думи с тези звукове и да ги записват в "прозорците" на къщата. Някои от децата прочитат думите си.
  • “Сега всеки ще нарисува в тетрадката си как си представя дома на сонорните съгласни и ще измисли и запише думи с тези звукове. Кои думи написахте?”
  1. На големия картон учителят заедно с децата продължават “Градът на буквите”, като учителят избира едно от предложенията на децата за дом на съгласните сонорни и го рисува и записва в стаите съответните букви. Подходяща идея е съгласните сонорни да живеят в голям син дом в центъра на града.

Обобщение

Обобщението се включва във финалната дискусия. Кажете, че с помощта на техния упорит труд, децата са успели да разберат как разделяме сонорните съгласни по звуковите им характеристики. 

“Чудесна работа свършихме и разбрахме как и защо сонорните съгласни звукове се събират в групи."

Важно!

  • Уверете се, че децата са разбрали каква е задачата.
  • Уверете се, че всички деца имат тетрадка и моливи.
  • Насърчавайте учениците да участват активно както в груповата работа, така и в упражнението в тетрадката.
  • Подкрепяйте учениците, които се затрудняват, с допълнителни насоки.
Какво свършихме дотук?
5 минути
Рефлексия

Учениците, с помощта на учителя, обобщават какво са свършили дотук - кои групи букви са изследвали и какви домове са им построили.

Инструкции

Учителят насърчава децата да обобщят какво са свършили в този учебен час.

“Днес започнахме нашия общ проект “Градът на буквите”, като обсъдихме как се групират гласните и сонорните съгласни звукове и измислихме как да изглеждат техните домове. Покажете си по двойки своите идеи. Нека някой разкаже как изглежда неговия дом на гласните и защо е избрал да бъде така. А сега някой да разкаже за дома на сонорните съгласни.”

Обобщение

Учителят обобщава дейностите от часа.                                                     

“Днес работихме активно и обсъдихме една част от проекта “Градът на буквите”. Свършихте много работа. Получиха се интересни домове. Нямам търпение следващия път да чуя идеите ви за останалите домове, които ще построим в нашия град.”

Важно!

Опитайте се да дадете възможност на всички да участват по някакъв начин в обобщаването.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.