“Гунди – легенда за любовта” ще се превърне скоро и в легенда за българското кино. Филмът за живота на футболиста Георги Аспарухов се превърна в най-гледания филм в България и счупи всички рекорди. Ако не сте го гледали все още, заслужава си да отделите време да го направите. Филмът предизвиква редица емоции, както повелява да направи разказът за живота на талантливия футболист. От възторга към играта му, през съпреживяването на любовната история, до вълнението, което игра като футбола може да предизвика в цял един народ. 

В различните си пластове филмът и историята за футболиста могат да предизвикат редица въпроси във всеки зрител. Вярваме, че и много ученици ще стигнат до кино салоните, ще го изгледат и ни се струва повече от ценно да използваме това преживяване за различни дискусии с тях. 

Ако сте класен ръководител, учител по физическо, учител по история или философски цикъл ви даваме няколко идеи за въпроси, с които да провокирате учениците да се замислят по-задълбочено за някои от моментите от филма.

Как да коментирате филма с учениците?

  • Оставете учениците да споделят всички моменти, които са им направили впечатления, без да ги оценявате. 
  • Попитайте ги за неща, които не са разбрали. Бъдете готови да обясните някои сложни за съвременните младежи отношения – ролята на ДС, понятия от комунистическото ежедневие и пр.
  • Опитайте да не коментирате филма като достоверна историческа реалност, той е художествено произведение. Коментирайте емоциите, размислите, които той поражда, така че учениците да видят и осмислят важни ценности, идеи и пр.

 

Идеи за дейности за дискусия на различни аспекти на филма:

Дейност 1: Цената на личните постижения.

 Много пъти гледаме на виртуозите в отделни сфери като на божества, родени с много талант и не осмисляме достатъчно цената, която плащат за успехите си и всичко, което стои зад тях. Можете да обсъдите с учениците всички фактори, които правят успеха на футболиста възможен, така че да се провокират да разберат нуждата от полагане на усилия за постигане на успех.

  • Разделете учениците на две групи. Нека учениците от група 1 помислят за 2-3 минути за всички фактори от семейната среда, времето и мястото му на живот, които му помагат да се реализира като футболист.
  • Нека група 2 помисли за 2-3 минути за всички фактори, свързани с характера на героя, които му помагат да постигне успех.
  • Учениците от двете групи се събират и обсъждат какво са изброили и обобщават в представяне пред класа.
  • Дискусия “Кое има най-висок принос за успеха на героя – семейната му среда, историческата обстановка, личните му качества, вложените усилия или нещо друго?”

 

Дейност 2: Силата на личността в комунистическия режим.

 Много въпроси се повдигат около начина, по който е функционирала държавата преди 1989 година. Провокирайте учениците да помислят защо режимът тогава е разпознавал като опасност прекалената популярност на отделни хора. Можете да им предложите задача да направят проучване как реално е изглеждало вербуването на отделни личности в агенти и какви са били възможностите за избор пред хората. Такъв тип лични истории могат да хвърлят нов поглед върху обобщения исторически разказ, който учениците познават и да провокират по-задълбочено разбиране за близкото ни минало.

Бонус задача: Направете сравнение между героя на Георги Аспарухов във филма и избрана съвременна известна личност. Как се държи обществото към тях? Как се държат те към обществото и почитателите си? Опитайте да намерите поне 2 прилики и 2 разлики.

 

Дейност 3: Силата на отношенията. 

Със сигурност центърът на филма е посветен в голяма степен и на любовната история на Гунди и Лита. Силата на подкрепата, на избора за общото вместо личното са моменти, които вероятно могат да предизвикат много емоции във всеки. Можете да попитате учениците какво им е направило впечатление в тези отношения и да проведете дискусия с тях за ролята на партньорите на такива изявени личности.

Примерни въпроси

  • Какво мотивира Лита да остане във връзка, в която тя осъзнава, че не е на първо място за Георги Аспарухов?
  • Може ли любовта и кариерата да са еднакво важно за някого? Как се съчетават успешно според вас?
  • Познавате ли успешни примери за житейски партньори сред съвременните известни личности? Какво според вас прави връзката им здрава?
  • Какво бихте избрали – да имате известен партньор или вие да сте известен? Защо?

 

Този списък съвсем не е изчерпателен и вероятно е закъснял за много от вас. Споделете с нас реакциите и въпросите на вашите ученици след като са изгледали филма. 

Ако се интересувате от това как чрез спорт могат да се развият социално-емоционалните умения на учениците, запишете се за видео курса “Социално-емоционални умения в часовете по физическо възпитание и спорт”

Още полезни статии:

Получите достъп до още повече ресурси и практични материали

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.