Раздел

Технологии и предприемачество

Времетраене

3 седмици

Цели по предметно знание:

Учениците

  • посочват и назовават някои стоки и услуги;
  • назовават машини, апарати и техника, използвани в съвременни професии;
  • различават професии, свързани с производство на стоки и услуги.

Цели по умения:

Учениците

  • проявяват толерантност при работа в група, участват в дискусия и вземат общо решение по проблем или тема;
  • представят резултатите от своята работа.

Изследователски въпрос:

Ако бях …. (всеки посочва своята професията), какво щях да направя, за да подобря живота на хората в моето родно място? 

Краен продукт:

Парад на професиите

Необходими материали:

 Хартиени шапки за различните професии, ножици, лепило, кадастрон, цветни моливи, работни листове

Уроци и дейности

Този етап е ключова част от предварителната организация на проекта. Той включва: събиране на информация за различните видове професии; набавяне на необходимите материали; разпределяне на учениците в екипи - по двойки; всяка двойка представя различна професия. Учителят проучва особеностите на различните професии, което е основа за разбирането на тяхната дейност - продуктите и услугите, които предлагат, както и влиянието им върху живота на хората. Следва изборът и събирането на учебни и нагледни материали, необходими за реализацията на проекта. Завършващата стъпка е разпределянето на учениците по екипи - по двойки, съобразно техните интереси и умения, за да се подсили тяхната ангажираност и да се повиши ефективността на учебния процес. Организирането по двойки може да се осъществи и на случаен принцип, ако целта на учителя е учениците му да умеят да работят с всеки свой съученик в отбор.

Етапът "Ангажиране" се провежда в час и е ключов за включването на учениците в дейността, като целта е да се предизвика интерес и мотивация за последващата работа по проекта. Ангажирането започва с дискусия относно по-редки и интересни професии. Учителят назовава такава професия, а учениците се опитват да познаят с какво се занимава този човек. Преминава се към дискусия за тези професии, без които не можем в ежедневието си. Следващата част от този етап е игра - пъзел за професиите. Разделени по двойки, както ще работят по време на целия проект, учениците свързват разрязани картинки на хора, представители на различни професии. Завършекът на етапа включва теглене на случаен принцип на определена професия, която всяка двойка ще представи пред класа по време на Парада на професиите. Така започва подготовката за практическа работа в следващите етапи и се насърчава сътрудничеството между учениците и комуникационните им умения.

Етапът "Разяснение" се провежда през учебния час и е насочен към практическото приложение на знанията, събрани през предходните етапи. Учениците се заемат със задачата да си създадат шапка на професията, която ще изпълняват. Целта е да се добие най-реалистичен външен вид и по-детайлно да се разбере дейността на човека, изпълняващ дадената професия. На кадастрон учениците създават представяне на професията - наименование, стока или услуга, която предлага, описание на дейността, рисунка на човек, изпълняващ тази дейност, както и отговор на въпроса “Как тази професия може да направи живота на хората по-добър?” По този начин учениците ще посочват и назовават различни стоки и услуги, ще назоват машини, апарати и техника, използвани в съвременни професии и ще могат да различават професии, свързани с производство на стоки и услуги. Всички тези дейности са заложени като компетентности в учебната програма по технологии и предприемачество за първи клас.

Автор на проекта

о

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.