Йонна връзка. Метална връзка
Споделете с колеги
Описание
В този урок по Химия за 8. клас учениците ще се запознаят с йонната и металната химична връзка, като проследят как атомите се превръщат в йони и как това определя типа на връзката между тях. Акцентът е върху процесите на отдаване и приемане на електрони, както и върху разбирането на разликата между йонна и метална връзка. Чрез игрова и състезателна дейност, анализ на схеми и създаване на модели учениците ще развият критическо мислене, креативност и умения за научно аргументиране.
Учениците ще могат да:
-
обясняват, че атоми, които отдават електрони, се превръщат в положителни йони
-
обясняват, че атоми, които приемат електрони, се превръщат в отрицателни йони
-
анализират диаграми, представящи образуването на йонна връзка чрез Люисови символи, атомни схеми и уравнения
-
представят трите начина на образуване на йонна връзка
-
създават модел на метална химична връзка по представена диаграма на метална кристална решетка
Компетенции, които развива урокът:
-
критическо мислене и логическо разсъждение
-
креативност и способност за визуално представяне на научни понятия
Ключови точки:
-
образуване на положителни йони
-
образуване на отрицателни йони
-
представяне на йонна връзка чрез атомни схеми, Люисови формули и уравнения
-
същност на металната кристална решетка
Фокус на урока:
Основната активност е „Образуване на положителни и отрицателни йони“, която комбинира анализ и състезателен елемент. Преди часа учителят разпределя учениците в два отбора по азбучен ред. Работата започва със задачи 1, 2 и 3 от работния лист. От всеки отбор се избират по двама доброволци: единият обяснява на дъската образуването на положителния натриев йон, а другият – на отрицателния хлориден йон.
След представянето, двата отбора участват в състезание за подреждане на правилно изречение, описващо процеса на образуване на йонната връзка. Всеки ученик излиза последователно на дъската и добавя дума към изречението. Ако редът е неправилен, отборът започва отначало. Печели този, който първи състави вярното изречение. В хода на дейността учениците анализират схемите на натриевия и хлорния атом и техните съответни йони, като обсъждат защо натрият отдава електрон, а хлорът го приема. Дискусията насочва вниманието към различията в електроотрицателността и позициите на двата елемента в Периодичната таблица. В заключение, доброволците представят обобщение за същността на йонната връзка и връзката с електронната структура на атомите, след което класът създава модел на метална решетка, за да визуализира и сравни двата типа връзки.
- Във файла за изтегляне ще откриете цялостно разработен урок, създаден специално за учителя. Той включва подробни инструкции за провеждане на дейностите, ясни задачи и насоки за работа с учениците, както и готови работни листове, които може лесно да разпечатате и използвате в час. Така всичко необходимо за успешното провеждане на урока е под ръка, за да се фокусирате върху активното учене и ангажираността на децата.
Още уроци по този предмет и клас
Автор на урока