Йонна връзка. Метална връзка

Описание

В този урок по Химия за 8. клас учениците ще се запознаят с йонната и металната химична връзка, като проследят как атомите се превръщат в йони и как това определя типа на връзката между тях. Акцентът е върху процесите на отдаване и приемане на електрони, както и върху разбирането на разликата между йонна и метална връзка. Чрез игрова и състезателна дейност, анализ на схеми и създаване на модели учениците ще развият критическо мислене, креативност и умения за научно аргументиране.

Учениците ще могат да:

  • обясняват, че атоми, които отдават електрони, се превръщат в положителни йони

  • обясняват, че атоми, които приемат електрони, се превръщат в отрицателни йони

  • анализират диаграми, представящи образуването на йонна връзка чрез Люисови символи, атомни схеми и уравнения

  • представят трите начина на образуване на йонна връзка

  • създават модел на метална химична връзка по представена диаграма на метална кристална решетка

Компетенции, които развива урокът:

  • критическо мислене и логическо разсъждение

  • креативност и способност за визуално представяне на научни понятия

Ключови точки:

  • образуване на положителни йони

  • образуване на отрицателни йони

  • представяне на йонна връзка чрез атомни схеми, Люисови формули и уравнения

  • същност на металната кристална решетка

Фокус на урока:

Основната активност е „Образуване на положителни и отрицателни йони“, която комбинира анализ и състезателен елемент. Преди часа учителят разпределя учениците в два отбора по азбучен ред. Работата започва със задачи 1, 2 и 3 от работния лист. От всеки отбор се избират по двама доброволци: единият обяснява на дъската образуването на положителния натриев йон, а другият – на отрицателния хлориден йон.

След представянето, двата отбора участват в състезание за подреждане на правилно изречение, описващо процеса на образуване на йонната връзка. Всеки ученик излиза последователно на дъската и добавя дума към изречението. Ако редът е неправилен, отборът започва отначало. Печели този, който първи състави вярното изречение. В хода на дейността учениците анализират схемите на натриевия и хлорния атом и техните съответни йони, като обсъждат защо натрият отдава електрон, а хлорът го приема. Дискусията насочва вниманието към различията в електроотрицателността и позициите на двата елемента в Периодичната таблица. В заключение, доброволците представят обобщение за същността на йонната връзка и връзката с електронната структура на атомите, след което класът създава модел на метална решетка, за да визуализира и сравни двата типа връзки.

  • Във файла за изтегляне ще откриете цялостно разработен урок, създаден специално за учителя. Той включва подробни инструкции за провеждане на дейностите, ясни задачи и насоки за работа с учениците, както и готови работни листове, които може лесно да разпечатате и използвате в час. Така всичко необходимо за успешното провеждане на урока е под ръка, за да се фокусирате върху активното учене и ангажираността на децата.

Още уроци по този предмет и клас

Амфотерни оксиди и хидроксиди
Метали от III A (13) група. Алуминий
Основни оксиди и хидроксиди
Метали от II A (2ра група). Калций и магнезий
Строеж и свойства на твърдите вещества. Водородна връзка.

Автор на урока

Stefan Michev
Автор на уроци
По образование съм химичен инженер, но истината е, че обичам да споделям знанията си от света на химията с ученици - от близо шест години преподавам както на английски, така и на български.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.