Строеж и свойства на твърдите вещества. Водородна връзка.
Споделете с колеги
Описание
В този урок по Химия за 8. клас учениците ще разгледат строежа и свойствата на твърдите вещества, както и същността на водородната връзка. Акцентът е върху връзката между типа кристална решетка и физичните свойства на веществата, както и върху ролята на водородната връзка в изграждането на молекули и вещества с особени свойства. Чрез наблюдение, дискусия и практическа демонстрация учениците ще развият критическо и креативно мислене, умения за работа в екип и за визуализиране на абстрактни химични понятия.
Учениците ще могат да:
-
различават основните видове кристални решетки по изображения – атомна, молекулна, йонна и метална
-
аргументират типа кристална решетка въз основа на физичните свойства на веществата
-
представят образуването на водородна връзка между молекули, съдържащи електроотрицателни атоми
Компетенции, които развива урокът:
-
критическо и аналитично мислене
-
четивна и научна грамотност
-
креативност и умение за екипна работа
Ключови точки:
-
основните видове кристални решетки
-
зависимост на физичните свойства на твърдите вещества от типа на кристалната решетка
-
същност и значение на водородната връзка
Фокус на урока:
Основната активност е „Изобразяване на водородна връзка“, която превръща учениците в участници в модел на различни молекули. Преди часа учителят подготвя табелки с имената на елементите водород, кислород, азот и флуор, които раздава в началото на урока. Учениците се разделят на отбори според елемента, който представляват, така че всеки да има активна роля.
Учителят първо кани отбора кислород – един ученик представлява кислородния атом и вдига ръце, за да покаже двете неподелени електронни двойки. Двама ученици „водороди“ се хващат от двете му страни, образувайки молекула вода. След това водородни атоми от различни молекули се свързват с кислородни атоми от други молекули, демонстрирайки водородна връзка между тях.
Следва отбор азот – един ученик играе ролята на азотен атом, а трима други ученици го обграждат като водородни атоми, образувайки молекула амоняк. После отделни молекули се свързват чрез водородна връзка между водород от една молекула и азот от друга.
Накрая отбор флуор демонстрира образуването на водородни връзки във флуороводорода, като всяка двойка ученици се свързва, а след това отделни молекули се „хващат за ръце“, представяйки междумолекулната връзка.
Дейността развива пространственото мислене на учениците и им помага да визуализират връзката между структурата и свойствата на веществата, като превръща абстрактната концепция за водородната връзка в преживяно и запомнящо се учебно изживяване.
- Във файла за изтегляне ще откриете цялостно разработен урок, създаден специално за учителя. Той включва подробни инструкции за провеждане на дейностите, ясни задачи и насоки за работа с учениците, както и готови работни листове, които може лесно да разпечатате и използвате в час. Така всичко необходимо за успешното провеждане на урока е под ръка, за да се фокусирате върху активното учене и ангажираността на децата.
Още уроци по този предмет и клас
Автор на урока