Строеж и свойства на твърдите вещества. Водородна връзка.

Описание

В този урок по Химия за 8. клас учениците ще разгледат строежа и свойствата на твърдите вещества, както и същността на водородната връзка. Акцентът е върху връзката между типа кристална решетка и физичните свойства на веществата, както и върху ролята на водородната връзка в изграждането на молекули и вещества с особени свойства. Чрез наблюдение, дискусия и практическа демонстрация учениците ще развият критическо и креативно мислене, умения за работа в екип и за визуализиране на абстрактни химични понятия.

Учениците ще могат да:

  • различават основните видове кристални решетки по изображения – атомна, молекулна, йонна и метална

  • аргументират типа кристална решетка въз основа на физичните свойства на веществата

  • представят образуването на водородна връзка между молекули, съдържащи електроотрицателни атоми

Компетенции, които развива урокът:

  • критическо и аналитично мислене

  • четивна и научна грамотност

  • креативност и умение за екипна работа

Ключови точки:

  • основните видове кристални решетки

  • зависимост на физичните свойства на твърдите вещества от типа на кристалната решетка

  • същност и значение на водородната връзка

Фокус на урока:

Основната активност е „Изобразяване на водородна връзка“, която превръща учениците в участници в модел на различни молекули. Преди часа учителят подготвя табелки с имената на елементите водород, кислород, азот и флуор, които раздава в началото на урока. Учениците се разделят на отбори според елемента, който представляват, така че всеки да има активна роля.

Учителят първо кани отбора кислород – един ученик представлява кислородния атом и вдига ръце, за да покаже двете неподелени електронни двойки. Двама ученици „водороди“ се хващат от двете му страни, образувайки молекула вода. След това водородни атоми от различни молекули се свързват с кислородни атоми от други молекули, демонстрирайки водородна връзка между тях.

Следва отбор азот – един ученик играе ролята на азотен атом, а трима други ученици го обграждат като водородни атоми, образувайки молекула амоняк. После отделни молекули се свързват чрез водородна връзка между водород от една молекула и азот от друга.

Накрая отбор флуор демонстрира образуването на водородни връзки във флуороводорода, като всяка двойка ученици се свързва, а след това отделни молекули се „хващат за ръце“, представяйки междумолекулната връзка.

Дейността развива пространственото мислене на учениците и им помага да визуализират връзката между структурата и свойствата на веществата, като превръща абстрактната концепция за водородната връзка в преживяно и запомнящо се учебно изживяване.

  • Във файла за изтегляне ще откриете цялостно разработен урок, създаден специално за учителя. Той включва подробни инструкции за провеждане на дейностите, ясни задачи и насоки за работа с учениците, както и готови работни листове, които може лесно да разпечатате и използвате в час. Така всичко необходимо за успешното провеждане на урока е под ръка, за да се фокусирате върху активното учене и ангажираността на децата.

Още уроци по този предмет и клас

Амфотерни оксиди и хидроксиди
Метали от III A (13) група. Алуминий
Основни оксиди и хидроксиди
Метали от II A (2ра група). Калций и магнезий
Строеж и свойства на твърдите вещества. Водородна връзка.

Автор на урока

Stefan Michev
Автор на уроци
По образование съм химичен инженер, но истината е, че обичам да споделям знанията си от света на химията с ученици - от близо шест години преподавам както на английски, така и на български.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.