Събиране и изваждане на числата от 1 до 4

Описание

В този урок по Математика за 1. клас учениците ще упражняват събиране и изваждане на числата от 1 до 4 чрез игри, практически примери и работа по двойки. Основният акцент е поставен върху разбирането на двете действия като добавяне и премахване на предмети в контекст от ежедневието. Учениците ще решават кратки задачи, ще записват уравнения и ще ги свързват с конкретни действия.

Урокът е изцяло насочен към прилагане на математиката в позната ситуация, което улеснява осмислянето на числата и действията с тях. Чрез работа в екип, ролева игра и визуално представяне на резултатите, учениците развиват умения за сътрудничество, аргументиране и прилагане на знанията в реални ситуации.

Учениците ще могат да:

  • събират числа от 1 до 4 чрез практически примери

  • изваждат числа от 1 до 4 чрез визуални средства и житейски ситуации

  • използват числата 1-4 при решаване на кратки задачи

Компетенции, които развива урокът:

  • математическа грамотност и прилагане на знанията в контекст

  • извличане и тълкуване на информация от различни източници

  • аргументиране на действия и резултати

  • работа в екип и спазване на роля

Ключови точки:

  • числата 1, 2, 3 и 4 като основа за аритметични действия

  • събиране като добавяне, изваждане като премахване

  • визуално и словесно представяне на математически действия

Фокус на урока:

Активното учене се реализира чрез дейността „На пазар с кубчета“ – ролева игра, в която учениците работят по двойки и решават задачи, свързани с пазаруване. Началото започва с интерактивно групиране: всеки ученик получава карта с число и цвят. Задачата е да открият партньора си, който има същата карта. Това развива вниманието и сътрудничеството, а след 1 минута групите са формирани.

След това учителят представя ситуация: „Отиваме на пазар.“ Един от учениците в двойката поема ролята на записващ – той записва математическата задача в тетрадка, докато другият действа – добавя или премахва кубчета от кошница или малък съд, който имитира пазарска кошница.

Учителят наблюдава, помага при нужда, насърчава използването на правилен език и коректно броене. Задачите се диктуват от него, а учениците изпълняват, като комбинират физическо действие с математическо мислене и запис.

Урокът завършва с кратко обобщение, в което учениците споделят какво са направили и каква е ролята на събирането и изваждането в ежедневието. Учителят може да подчертае, че математиката е навсякъде – дори когато просто пазаруваме.

  • Във файла за изтегляне ще откриете цялостно разработен урок, създаден специално за учителя. Той включва подробни инструкции за провеждане на дейностите, ясни задачи и насоки за работа с учениците, както и готови работни листове, които може лесно да разпечатате и използвате в час. Така всичко необходимо за успешното провеждане на урока е под ръка, за да се фокусирате върху активното учене и ангажираността на децата.

Още уроци по този предмет и клас

Колко злато има в златото? - математика със смеси и сплави
От левче до богатство: математика на капитала
Тайната на съвместната работа
Как измерваме колко можем да свършим?
Скорост под контрол - задачи за движение с промяна на скоростта

Автор на урока

Габриела Кулинчева
Автор на уроци
В момента следва специалност „Начална училищна педагогика с чужд език“ в Софийския университет. Има тригодишен опит като преподавател по английски език в езиков център, където е работила с деца и възрастни на различни нива. Част от професионалния ѝ път включва и доброволческа работа в свободно училище в Австрия, където се ангажира с дейности, подкрепящи индивидуалното развитие и креативността на децата.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.