Пътешествие из Преходната област

Описание

В този урок по Човек и общество за 4. клас учениците ще изследват Преходната област – нейните планини, полета и градове, които свързват различните части на България. Урокът акцентира върху умението за работа с карта и логическо мислене при откриване на връзки между природата и човешките дейности. Чрез интерактивна групова игра учениците ще затвърдят знанията си, ще развият дигитална и пространствена грамотност и ще упражнят самостоятелно мислене.

Учениците ще могат да:

  • определят с помощта на карта местоположението на Преходната област и нейното значение за живота на хората

  • се ориентират по карта за най-големите селища и природни обекти в Преходната област

  • дават примери за основни стопански дейности в Преходната област

Компетенции, които развива урокът:

  • критично мислене и умение за синтезиране на информация

  • работа в екип и сътрудничество по двойки

  • развитие на дигитална грамотност и умение за саморефлексия

Ключови точки:

  • географско положение на Преходната област

  • основни релефни форми – планини, полета, низина

  • ключови градове и стопански дейности

Фокус на урока:

Активната дейност „Географска верига“ ангажира учениците чрез състезателен и познавателен подход. Класът се разделя на три групи по колони, а всеки ученик е „пътешественик-изследовател“. Всяка колона получава работен лист с начално понятие – „Преходна област“. Първият ученик записва едно свързано понятие и предава листа на следващия, който добавя ново. Така се създава верига от взаимосвързани географски понятия и обекти. Учениците работят самостоятелно при записването, но могат тихо да обсъждат идеите си в групата. След края на дейността учителят прочита веригите на глас, брои записаните понятия и отличава групата с най-дълга и логически последователна верига. Така учениците преживяват процеса на учене като игра, а същевременно осмислят знанията си и упражняват саморефлексия.

  • Във файла за изтегляне ще откриете цялостно разработен урок, създаден специално за учителя. Той включва подробни инструкции за провеждане на дейностите, ясни задачи и насоки за работа с учениците, както и готови работни листове, които може лесно да разпечатате и използвате в час. Така всичко необходимо за успешното провеждане на урока е под ръка, за да се фокусирате върху активното учене и ангажираността на децата.

Още уроци по този предмет и клас

Бъдещето на природата е в наши ръце!
Дар от природата: Човекът и природните богатства
Пътешествие из Черноморското крайбрежие
Пътуване из Рило-Родопската област
Пътешествие из Преходната област

Автор на урока

Гергана Василева
Автор на уроци
Гергана завършва бакалавър по "Предучилищна начална училищна педагогика" в СУ "Св. Климент Охридски" и магистър по "Училищна психология" в ПУ "Паисий Хилендарски". През 2022 г. успешно завършва обучение по международния метод "Преподавай като лидер" като част от програма "Нов път в преподаването" на фондация Заедно в час. Има три години стаж като учител в начален етап в училище, а през летата работи като възпитател в детски занимални.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.