Неполярна и полярна ковалентна химична връзка

Описание

В този урок по Химия за 8. клас учениците ще разгледат електроотрицателността като основна характеристика на атомите, която определя вида на химичната връзка. Акцентът е върху разбирането на връзката между разликата в електроотрицателностите на свързващите се атоми и образуването на неполярна или полярна ковалентна връзка. Чрез интерактивна дейност, дискусия и анализ на примери учениците ще развият умения за класификация, аргументация и критическо мислене.

Учениците ще могат да:

  • обясняват понятието електроотрицателност

  • определят металите като елементи с ниска електроотрицателност

  • определят неметалите като елементи с висока електроотрицателност

  • класифицират връзката като неполярна, когато свързващите атоми са еднакви

  • класифицират връзката като полярна, когато свързващите атоми са различни

  • анализират тенденции в изменението на електроотрицателността в Периодичната таблица

Компетенции, които развива урокът:

  • критическо мислене и умение за аргументирано обяснение

  • работа в екип и ефективна комуникация

  • защита на решения и научна аргументация

Ключови точки:

  • електроотрицателност

  • изменение на електроотрицателността в Периодичната таблица

  • неполярна химична връзка

  • полярна химична връзка

Фокус на урока:

Основната активност е „Каква е връзката между нас?“, която въвежда понятието електроотрицателност чрез интерактивна и забавна задача. Преди часа учителят подготвя картончета с различни стойности на електроотрицателност и поставя по едно пред всеки ученик. След указанията, учениците, които седят един до друг, обръщат картончетата си едновременно и сравняват стойностите. Ако стойностите са еднакви, заедно извикват „неполярна връзка“, а ако са различни – „полярна връзка“. Всеки ученик трябва да обоснове своя избор, като посочи защо разликата или еднаквостта на електроотрицателностите определя вида на връзката. Учителят насочва дискусията с въпроси. Дейността насърчава сътрудничество, бързо мислене и активно участие, като същевременно изгражда разбиране за полярността на връзките и нейното значение в химичните взаимодействия.

  • Във файла за изтегляне ще откриете цялостно разработен урок, създаден специално за учителя. Той включва подробни инструкции за провеждане на дейностите, ясни задачи и насоки за работа с учениците, както и готови работни листове, които може лесно да разпечатате и използвате в час. Така всичко необходимо за успешното провеждане на урока е под ръка, за да се фокусирате върху активното учене и ангажираността на децата.

Още уроци по този предмет и клас

Амфотерни оксиди и хидроксиди
Метали от III A (13) група. Алуминий
Основни оксиди и хидроксиди
Метали от II A (2ра група). Калций и магнезий
Строеж и свойства на твърдите вещества. Водородна връзка.

Автор на урока

Stefan Michev
Автор на уроци
По образование съм химичен инженер, но истината е, че обичам да споделям знанията си от света на химията с ученици - от близо шест години преподавам както на английски, така и на български.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.