Народни приказки

Описание

В този урок по Литература за 4. клас учениците ще изследват основните характеристики на народните приказки от различни култури, ще сравняват герои, действия и поуки и ще прилагат литературна терминология в реален контекст. Акцентът е върху активно четене, обсъждане и творческо влизане в роля, което помага на учениците да осмислят по-дълбоко посланията на приказките.

Учениците ще могат да:

  • разпознават характеристики на народните приказки от различни култури

  • сравняват основни елементи на приказките – герои, действия, послания

  • използват литературна терминология

Компетенции, които развива урокът:

  • четивна грамотност

  • комуникационни умения

  • работа в екип

Ключови точки:

  • народна приказка – характеристики

  • общо и различно между приказките от различни култури

  • сравнение на герои и действия

  • извеждане на поука

  • умения за критическо мислене и аргументация

Фокус на урока:

Активността „Влез в роля“ дава възможност на учениците да изберат герой от една от двете разглеждани приказки и да съставят кратък монолог, който разкрива мислите и чувствата му в определен момент от сюжета. Учителят напомня какво е монолог и насърчава децата да използват жестове, мимики и записки при нужда. Те имат 5 минути за подготовка, след което всеки разполага с две минути за представяне, а партньорът слуша внимателно и оказва подкрепа. Учителят може да организира двойките по местата им или чрез теглене на клечки. Изпълнението на монолозите стимулира въображението и помага на учениците да разберат по-добре гледната точка на избрания герой. След като и двамата партньори се изявят, класът преминава към кратко обсъждане за това какво послание носи героят, как би се променило действието, ако той мислеше или чувстваше по различен начин, и какво можем да научим от приказките. Дейността насърчава критическо мислене, емоционално осмисляне и креативно изразяване.

  • Във файла за изтегляне ще откриете цялостно разработен урок, създаден специално за учителя. Той включва подробни инструкции за провеждане на дейностите, ясни задачи и насоки за работа с учениците, както и готови работни листове, които може лесно да разпечатате и използвате в час. Така всичко необходимо за успешното провеждане на урока е под ръка, за да се фокусирате върху активното учене и ангажираността на децата.

Още уроци по този предмет и клас

„Компютърът, който писа на Дядо Коледа“ по Тери Пратчет
Български народни песни
Народни приказки
„Необикновено пътуване“ от Валери Николов
Олицетворение в „Песента на синчецa“ от Иван Вазов

Автор на урока

Калина Дабкова
Автор на уроци
Калина е завършила магистратура "Начална училищна педагогика" в Пловдивски университет "Паисий Хилендарски". Работи като учител в начален етап.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.