Морални дилеми и лична позиция по темите в „Антигона”

Описание

В този урок по Литература за 8. клас учениците ще се изправят пред моралните дилеми, заложени в трагедията „Антигона“, и ще бъдат насърчени да изразят и защитят своя лична позиция. Акцентът е върху осмислянето на конфликта между божествения и човешкия закон, както и върху универсалните въпроси за отговорността, дълга и съвестта, които текстът поставя. Чрез писмена и устна рефлексия учениците ще развият умения за аргументирано изразяване на мнение и етична чувствителност.

Учениците ще могат да:

  • идентифицират основните морални дилеми в „Антигона“

  • обяснят противоположните позиции на Антигона и Креон

  • оценят последствията от различните избори, представени в произведението

Компетенции, които развива урокът:

  • аргументирано изразяване на лична позиция

  • критическо мислене и способност за оценяване на морални избори

  • уважение и толерантност към различни гледни точки

Ключови точки:

  • моралната дилема: божественият закон срещу човешкият закон

  • личната отговорност и цената на избора

  • универсалност на моралните конфликти – връзка със съвременността

Фокус на урока:

Активното учене се реализира чрез упражнението „Морална дилема в собствени думи“. Всеки ученик получава копие от работния лист и трябва писмено да изложи мнението си по ключова морална дилема от „Антигона“. Учителят обяснява, че задачата няма „правилен“ отговор – целта е учениците да аргументират позицията си логично и осъзнато. Засичат се 5 минути за писане. След приключване на времето част от учениците могат да споделят своите разсъждения пред класа. Учителят насърчава уважителното изслушване и дискусията на различните гледни точки, като при нужда задава насочващи въпроси. В заключение се подчертава, че трагедията на Софокъл поставя вечни въпроси за човешката съвест, свободата и моралния избор – теми, които остават актуални и в съвременното общество.

  • Във файла за изтегляне ще откриете цялостно разработен урок, създаден специално за учителя. Той включва подробни инструкции за провеждане на дейностите, ясни задачи и насоки за работа с учениците, както и готови работни листове, които може лесно да разпечатате и използвате в час. Така всичко необходимо за успешното провеждане на урока е под ръка, за да се фокусирате върху активното учене и ангажираността на децата.

Още уроци по този предмет и клас

„Компютърът, който писа на Дядо Коледа“ по Тери Пратчет
Български народни песни
Народни приказки
„Необикновено пътуване“ от Валери Николов
Олицетворение в „Песента на синчецa“ от Иван Вазов

Автор на урока

Ивайло Динев
Автор на уроци
Завършил е Търговска гимназия „Княз Симеон Търновски“ в град Стара Загора. Продължава образованието си в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, където придобива специалност „Българска филология“. Преподава български език и литература в Професионалната гимназия по дизайн „Елисавета Вазова“ в град София.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.