Герои и мотиви в „Антигона” – анализ на действия и решения

Описание

В този урок по Литература за 8. клас учениците ще анализират действията, мотивите и моралните избори на героите в „Антигона“ от Софокъл. Акцентът пада върху начина, по който личните убеждения, дългът и любовта влизат в сблъсък с властта и обществените норми. Чрез екипна работа, дискусия и визуализиране на взаимоотношенията между героите учениците ще развият умения за анализ, аргументиране и осмисляне на универсалните етични въпроси, заложени в трагедията.

Учениците ще могат да:

  • анализират поведението и мотивацията на основните герои в „Антигона“

  • сравняват позициите на героите, като ги свързват с етични и идеологически категории от Античността

  • оценяват моралните избори на героите в контекста на трагедията

Компетенции, които развива урокът:

  • критическо мислене чрез извеждане и защита на аргументи

  • умения за сътрудничество и ефективна работа в екип

  • етична и емоционална рефлексия върху поведението на героите

Ключови точки:

  • Антигона – непреклонност и конфликт между божествените и човешките закони

  • промяна в образа на Креон – от мъдър владетел до тиранин

  • Хемон – сблъсък между семейна и любовна вярност

  • Исмена – нерешителност и подчинение на властта

Фокус на урока:

Активното учене се осъществява чрез упражнението „Карта на конфликтите“. Класът се разделя на пет групи, като всяка получава за анализ различен герой от трагедията – Антигона, Креон, Хемон, Исмена или Хор. Във всеки екип учениците разпределят роли: модератор, презентатор и хронолог. На дъската или чрез проектор учителят представя схема с героите и техните връзки, която по време на представянията ще се допълва с цветни линии – червени за конфликти и зелени за съюзи. В групите учениците използват работен лист с въпроси за анализ на поведението и мотивите на своя герой. Учителят насочва обсъждането, като напомня да се използват текстови доказателства и да се аргументират изводите. След края на груповата работа презентаторите представят резултатите, а учителят визуализира на схемата връзките между героите. Урокът завършва с обобщение, в което се подчертава как конфликтите между героите изграждат моралната и идейната сила на трагедията.

  • Във файла за изтегляне ще откриете цялостно разработен урок, създаден специално за учителя. Той включва подробни инструкции за провеждане на дейностите, ясни задачи и насоки за работа с учениците, както и готови работни листове, които може лесно да разпечатате и използвате в час. Така всичко необходимо за успешното провеждане на урока е под ръка, за да се фокусирате върху активното учене и ангажираността на децата.

Още уроци по този предмет и клас

„Компютърът, който писа на Дядо Коледа“ по Тери Пратчет
Български народни песни
Народни приказки
„Необикновено пътуване“ от Валери Николов
Олицетворение в „Песента на синчецa“ от Иван Вазов

Автор на урока

Ивайло Динев
Автор на уроци
Завършил е Търговска гимназия „Княз Симеон Търновски“ в град Стара Загора. Продължава образованието си в Софийския университет „Св. Климент Охридски“, където придобива специалност „Българска филология“. Преподава български език и литература в Професионалната гимназия по дизайн „Елисавета Вазова“ в град София.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.