Право на глас и избор за учениците
Учениците споделят мнение за структурата и съдържанието на:
- урочните дейности – избор между дейности или начини на работа (самостоятелно, в група)
- време за определена дейност
- норми в класа
- процедури в часа
- ритуали
- др. аспекти на учебния процес.
Например:
- Допитвам се до тях за времето, което им е нужно да изпълнят поставената им задача.
- Даваме им възможност да изберат как ще работят – индивидуално, със съученик, в група.
- Предоставяме им възможност за избор на ресурси и активности, с които да достигнат до целта.
- Създаваме пространство, в което да споделят очакванията от урока или раздела, какво те искат да научат и как.
Общи:
- Табла за избор: Създаване на табла с възможности за избор на различни дейности или задачи, които позволяват на учениците да избират предпочитаните от тях задачи.
- Гласуване: Използвайте гласуване в класа, за да вземете решение за варианти като дестинации за екскурзия, дейности в класа или теми за проекти.
- Проучвания на интересите: Провеждайте анкети, за да проучите интересите и предпочитанията на учениците, преди да вземете решения.
- Ротационни отговорности: Разпределяйте на ротационен принцип ръководни роли или отговорности между учениците, като давате възможност на всички да участват във вземането на решения.
- Насърчавайте учениците да мислят върху изборите си и да ги аргументират. Дискутирайте последствията от изборите.
Идеи:
- Артистични материали: Позволете на учениците да избират художествени материали (пастели, маркери, цветни моливи) за проектите.
- Избор на история: Предложете на учениците да избират книги или разкази по време на четене.
- Теми на проекти: Позволете на учениците сами да избират теми за изследователски проекти или презентации.
- Разпределение на местата за сядане: Позволете на учениците да определят местата за сядане при групова работа или дискусии.
- Теми за дебати: Предложете избор от теми за дебати и оставете учениците да изберат коя страна искат да защитават.
- Проекти за общественополезна дейност: Позволете на учениците да предложат и изберат проекти за общественополезна дейност, в които да участват класът или училището.
- Изследователски теми: Позволете на учениците сами да избират изследователски теми в рамките на широка тематична област.
- Тема за рефлексия в час на класа.
- Избор в какъв формат да представят даден проект.