Златният змей – приятелство, тайни и изпитания
Раздел
Особености на художествено произведение
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- възприемат и анализират художествен текст чрез изразително четене и дискусия;
- формулират теми и хипотези, свързани с приятелството и отговорността;
- разпознават образа на героя и неговото развитие в ситуация на избор;
- създават собствени интерпретации на прочетения откъс.
Необходими материали:
- подбран откъс от „Приключението с последния змей в света“
- стъклен буркан с капак (реквизит)
- малки листчета
- маркери/моливи
- флипчарт листове
- бели листове А4
- картонена кутия
Учениците слушат изразително четене на подбран откъс и наблюдават демонстрация с буркан. Следват кратки размисли и разговор за впечатленията от първата среща на Муминтрол със змея.
Инструкции
- "Погледнете внимателно този буркан (по желание може да поставите вътре брокат или други блестящи предмети). Представете си, че вътре блести златният змей на Муминтрол. Виждате ли как се движат крилете му като перки на златна рибка?
- Муминтрол държи буркана с двете си лапички и не може да откъсне очи от него. Затворете очи за миг и си представете, че тъкмо вие сте открили такова същество – малко, красиво, но и опасно. Какво бихте направили? Бихте ли го запазили в тайна, както Муминтрол? Или бихте го показали на някого?
- Сега помислете сами - защо Муминтрол решава да скрие змея? Какво символизира бурканът според вас – тайна, отговорност или притежание?
- Обсъдете с партньора си за една минута. След това няколко от вас ще споделят на глас пред класа."
Обобщение
Учениците навлизат емоционално в текста и започват да формулират първи хипотези за темите приятелство, тайна, свобода и отговорност.
Важно!
- Прочетете текста, докато държите в ръка буркан с капак. В ключовия момент на появата на змея леко повдигнете буркана, за да подсилите усещането за „открита тайна“.
- „Разпечатайте подбран откъс за прочит:
“Един четвъртък, към края на летните горещини, Муминтрол улови малко змейче в голямата яма, пълна с кафява вода, вдясно от дървото, на което татко му закачаше хамака си.
Естествено, той нямаше намерение да улови змей. Просто се опитваше да хване няколко от онези дребни гадинки, които фучаха насам-натам по тинята на дъното и да провери как движат краката си, като плуват, и дали наистина плуват заднишком. Но като вдигна бързо стъкления буркан, в него имаше съвсем друго нещо.
— Кълна се във вечната си опашка! — прошепна Муминтрол благоговейно. Той държеше буркана в двете си лапки и не можеше да откъсне очи от него.
…
Муминтрол завинти капака (с дупки за въздух) и внимателно сложи буркана в тревата. После легна по корем и се залови да разглежда змея отблизо.
Татко Мумин се беше разшетал в тютюневата нива.
„Естествено, мога да му покажа змея. А може би по-добре да не му го показвам. Още не. Ще го държа няколко дни само за себе си, за да попривикне с мен. Ще си го имам като тайна, докато дойде време за най-веселото — да покажа змея на Снусмумрик.“
Муминтрол притисна буркана силно към себе си и тръгна към задната стълба с възможно най-безразличен вид. Другите бяха някъде пред верандата. Тъкмо когато тролчето щеше да се шмугне в къщата, иззад варела за вода се подаде малката Мю и извика любопитно:
— Какво носиш там?
— Нищо — отвърна Муминтрол.
— Това е буркан — рече Мю и проточи врат. — Какво има в него? Защо го криеш?
Муминтрол хукна нагоре по стълбата и — право в стаята си. Сложи буркана върху масата, водата се плискаше силно, а змеят беше се свил на кълбо и загърнал глава с крилете си. Сега бавно се изправи и се озъби.
— Такова нещо няма да се случва повече — обеща Муминтрол. — Прости ми, миличък.
Той отвинти капака, та да може змеят да се огледа. После отиде до вратата и бутна резето. Не се знаеше, какво ще измисли Мю.
Когато се върна при змея, той беше изпълзял от водата и седеше на ръба на буркана. Муминтрол протегна внимателно лапката си, за да го погали.
Изведнъж змеят отвори уста и изпусна малък облак дим. Червеното му езиче се стрелна навън като пламък и също така бързо се прибра.
— Ох! — извика Муминтрол, защото змеят го опари. Не много, но все пак.
Той се възхищаваше все повече от змея.
— Злобен ли си, а? — попита го той нежно. — Ужасно страшен и жесток, и свиреп, а? Ох, ти сладичък, миличък мой, ню-ню-ню!”
Материали за дейността
Учениците работят в групи, за да формулират въпроси и хипотези върху темите приятелство, уважение, свобода и отговорност. Представят ги накратко в клас.
Инструкции
- "Всяка група ще работи по една от темите - приятелство, уважение, свобода или отговорност.
- Помислете по следните въпроси и запишете отговорите на лист:
- Къде откривате тази тема в откъса?
- Кои действия или думи на Муминтрол са свързани с нея?
- Какво може да се случи след това? Направете предположение (хипотеза).
- Изберете един представител от екипа, който да сподели пред класа основните ви изводи."
Обобщение
Дейността помага на учениците да се научат да задават въпроси, да разсъждават върху теми и да изграждат предположения. Това развива аналитично и критическо мислене и ги подготвя за по-задълбочен анализ на текста.
Важно!
- Разделете класа на групи по четирима. Може да бъдат и същите екипи от предходния урок.
- Подпомагайте групите с въпроси, ако се затруднят („Какво желае Муминтрол? Какво крие? Какво би се случило, ако семейството разбере?“).
- Запишете на флипчарт лист най-интересните хипотези, за да служат като база за следващия урок.
Материали за дейността
Учениците формулират по един въпрос към подбрания откъс, който остава отворен за тях. Въпросите се събират в кутия, за да бъдат обсъдени в следващия урок.
Инструкции
"Ученици, какво още бихте желали да узнаете за змея, за Муминтрол или за бъдещето на тяхното приятелство? Запишете въпроса си на малко листче. Пуснете го в „Кутията на тайните въпроси“. В следващия урок ще използваме вашите въпроси като отправна точка за нови открития."
Обобщение
Учениците затварят урока, като формулират собствени въпроси и остават с очакване за следващия. Това развива умения за самостоятелно мислене и поддържа любопитството към текста.
Важно!
- Подчертайте, че няма „грешни въпроси“ – всички са важни.
- Изберете 2–3 въпроса и ги прочетете на глас, за да завършите урока с усещане за продължение.