Раздел

Организмите и тяхната среда на живот

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разпознават и групират животни според средата (почва, равнини, планини); 
  • описват характерни приспособления на животните на сушата;
  • разбират защо тези приспособления улесняват живота на животните в дадената среда.

Необходими материали:

  • изображения на животни
  • таблица за групиране на животни, обитаващи сушата
  • визитка на животно, обитаващо сушата
  • цветни листове или картон за визитки
  • химикалки, моливи, флумастери
  • ножици и лепило
  • листчета с имената на животни, обитаващи сушата
"Кой кой е?"
5 минути
Игра

Учителят чете загадъчни описания на животни от сушата. Учениците познават вида, средата и как се приспособява.

Инструкции

  • "Ще прочета описания на животни. Опитайте се да разберете кое е животното, като мислите за неговата среда и как изглежда. 
  • Готови ли сте?"

Описания на животни

  1. Живея под земята. Имам силни лапи с нокти, с които копая тунели. Очите ми са малки – почти не виждам, но усещам добре с носа си. (къртица)
  2. Тялото ми е дълго и нямам крака. Живея в почвата и помагам да стане плодородна. Обичам влажни места. (дъждовен червей)
  3. Скачам нависоко, имам дълги задни крака. Храня се с листа и често живея в тревисти и песъчливи места, близо до земята. (скакалец)
  4. Аз съм с черна броня, движа се бавно и се заравям в земята. Излъчвам особена миризма, за да се защитя. (бръмбар)
  5. Имам крила и се нося високо в небето. Търся храна, като се рея над планинските върхове. Имам остър клюн и здрави нокти. (орел)
  6. Силен съм, с кафява козина и тежа много. Обичам да се храня с мед, плодове и понякога риба. Живея в гори и планини. (мечка)
  7. Имам рога, здрави крака и козина. Мога да се катеря по скали и стръмнини. Живея високо в планината. (дива коза)

Обобщение

Чрез тази задача разбрахме връзката между външния вид и начина на живот – приспособленията не са случайни, а се развиват поради средата.

Важно!

  • Задавайте насочващи въпроси: „Защо му трябват къси лапи?“, „Как му помага средата му?“
  • Поощрявайте аргументирания отговор.
Групираме животните
10 минути
Работа по двойки

По двойки учениците групират животни по среда - почва, равнини или планини. Използват карти/таблици.

Инструкции

  • "Ученици, за следващата дейност ще се разделим по отбори от по 2 човека. Всеки отбор получава по няколко картинки на животни. Разгледайте добре животните и ги групирайте според тяхната среда – почва, равнини, планини, като се ориентирате по техния външен вид и приспособления, които могат да ви подскажат дали съответното животно живее в почвата, по високите места или в равнините. Запишете имената им в таблицата.
  • Ще имате на разположение 5 минути да се справите с тази задача, като е важно освен да отговорите къде живее даденото животно, да можете да обясните кое ви кара да мислите, че живее там. 
  • Когато всички отбори са готови, ще представите пред класа своите отговори, затова помислете и кой ще бъде вашият говорител."

Обобщение

Научихме, че животните на почвата имат специални лапи за копаене, равнинните – способност за бягане или полет, а планинските – здрави нокти и козина за студ.

Важно!

  • Разделете класа на екипи по двама. На всяка двойка раздайте изображения на животни и таблица за групиране на животни, обитаващи сушата.
  • Ходете между двойките и подкрепяйте.
  • Подкрепете учениците да свържат характеристиките със средата.

Материали за дейността

Да направим визитка на животно, което живее на сушата
20 минути
Работа по двойки

Учениците проучват различни животни, живеещи на сушата и създават визитка на избрано от тях животно. Работят в екипи от по двама, като разпределят добре ролите си, така че да се справят за времето, с което разполагат.

Инструкции

  • "Продължаваме да работим по създаването на нашия специален атлас за представяне на видовото разнообразие от растения и животни по света. Всяка двойка ще изтегли едно животно, за което ще създаде визитка. 
  • Ще получите лист, на който трябва да включите следната информация:
    • име на животното;
    • къде живее;
    • как изглежда;
    • с какво е приспособено към средата, която обитава;
    • с какво се храни;
    • защитено ли е.
  • По желание може да направите рисунка на животното.
  • Имате 20 минути."

Обобщение

Тази дейност ни помага да разберем как различните животни са се адаптирали към живота на сушата и какви особености притежават.

Важно!

  • Помолете учениците предварително да донесат енциклопедии, албуми или илюстрации на животни. 
  • Подгответе резервен вариант - листове с информация за избраните от Вас животни, които да предоставите на учениците.
  • Инструктирайте учениците да залепят визитката върху картон с размер А4 или я принтирайте върху такъв.
  • На малки листчета напишете имената на животните, които могат да се паднат. Съобразете се с материалите, които сте осигурили като информация. Примери за такива животни: дива коза, дъждовен червей, мравка, сокол, таралеж, къртица, бръмбар корояд, диво прасе, катерица, лисица, сърна, полска мишка.

Материали за дейността

Какво научих за животните на сушата
5 минути
Рефлексия

Учениците споделят по едно нещо, което ги е впечатлило или научили за видовото разнообразие на животните на сушата. Учителят обобщава ключовите акценти и насочва към следващия урок.

Инструкции

  • "Преди да завършим днешния ни урок, всеки от вас ще има възможност да сподели едно нещо, което е научил или което го е впечатлило. 
  • Помислете и над нещо друго - кое според вас ви помогна най-много да се справите с поставените в урока задачи. Кой иска да започне?"

Обобщение

Следващият път ни предстои финала на това научно и изследователско приключение. Всички визитки, които до момента подготвихте, ще трябва да влязат в един финален атлас на видовото разнообразие.

Важно!

  • Оставете време за поне 6–7 ученици да се изкажат. 
  • Обобщете казаното и подгответе децата за следващия урок.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.