Жертвата и съзиданието в народната песен: “Троица братя града градяха”
Раздел
Фолклорен модел за света
Времетраене
90 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- Посочват жанровите характеристики на народната песен;
- разпознават конкретни проявления за жанра, проявяващи се в “Троица братя града градяха”;
- посочвт специфичните фолклорни модерни модел за света, съпоставят ги с личния си опит и обосновават позицията си.
Необходими материали:
- текст на народната песен “Троица братя града градяха”;
- аудио запис на песента;
- работен лист “Анализ на народна песен”.
Учителят пуска аудио запис на народна песен и пита учениците какво чувстват и каква история разказва песента, за да се създаде емоционален и слухов контакт с жанра.
Инструкции
“Днес ще говорим за друга част от фолклора - народните песни. За да се потопим в тяхната атмосфера, нека първо чуем една. Слушайте внимателно песента.
Опитайте се да усетите какво ви казва песента. Какви чувства предизвиква във вас мелодията? Разбрахте ли каква история разказва?”
Обобщение
Подготвя учениците за възприемане на народната песен като източник на истории и послания, както и за нейните емоционални и звукови характеристики.
Важно!
Пуснете аудиото. Фокусирай дискусията върху емоционалното въздействие, ритъма, мелодията. Не изисквайте от учениците конкретен анализ, а свободни асоциации.
Извеждат се жанровите характеристики на народната песен. Учениците четат и анализират песента, попълвайки работен лист “Анализ на народна песен. Обсъждат темата за жертвата, значението на градежа, ролята на жената във фолклорния модел.
Инструкции
“Първо ще ви запозная със специфичните характеристики на народната песен!
Сега ще изследвате текста на тази много известна българска народна песен, която чухме преди малко - “Троица братя града градяха”.
Разделете се на групи по 3-4 ученика. Всеки от вас ще получи текста на песента и работен лист “Анализ на народна песен. Задачите са следните:
- Прочетете песента на глас, като се опитате да усетите нейния ритъм.
- Попълнете таблицата в работен лист “Анализ на народна песен, като отговорите на въпросите:
- Кои са главните герои и какво правят те?
- Какъв е проблемът, който срещат?
- Какво е решението на проблема?
- Кой е най-важният мотив или идея в песента (напр. жертва, съзидание, общност)?
- Каква е ролята на жената в песента?
- Подгответе се да представите своите изводи пред класа, обяснявайки посланието на песента и как то се вписва във фолклорния модел на света.”
Обобщение
Учениците осъзнават, чек народната песен отразява ценностите и вярванията на традиционната общност. Развиват умения за текстови анализ и разпознаване на жанрови характеристики.
Важно!
Предварително разпечатайте текста на песента и работен лист “Анализ на народна песен. Насочете вниманието към символиката на "вграждането" и значението на жертвата за оцеляването и благоденствието на общността. Обсъдете ролята на жената и отношението към нея в традиционното общество.
Акцентирайте върху специфичните черти на народната песен като жанр (устност, колективност, вариативност, напевност, устойчиви формули).
Можете тихо да пуснете аудио запис и по време на работата.
Материали за дейността
Класът обсъжда актуалността на посланията в песента и тяхната връзка с днешния свят, за да се осмисли непреходната стойност на фолклора.
Инструкции
“Сега нека обобщим. Какви уроци можем да извлечем от тази песен (например за сътрудничеството, жертвата и значимостта на общността)?
Възможно ли е днес да има ситуации, в които човек трябва да “жертва” нещо важно за общото благо? Дайте примери и обосновете своята позиция.
Какво ви направи най-силно впечатление в тази песен?”
Обобщение
Урокът завършва с осъзнаване на непреходната стойност на народната песен и нейната способност да отразява универсални човешки проблеми и ценности.
Важно!
Насърчавайте учениците да правят паралели с модерния живот (напр. жертването за кауза, за семейство, за бъдещето).
Фокусирайте обсъждането върху трайните ценности, които песента предава.
