Запознаваме се с релефа и скалите
Раздел
География на природата
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- Знаят какво е релеф и кои са основните форми на релефа;
- Описва особеностите на релефа и скалите (магмени, утаечни, метаморфни);
- Разпознават и описват форми на релефа.
Необходими материали:
- природогеографска карта на света;
- атласи;
- презентация със снимки на различни форми на релефа;
- работен лист “Форми на релефа и видове скали”.
Учениците влизат в темата чрез образен разказ и въпроси. Визуализират, споделят асоциации и създават основа за интерес към формите на релефа и скалите, които ги изграждат.
Инструкции
“Затворете очи. Представете си, че летите над различни части на Земята – какво виждате?
Над какво летите? Коя форма ви впечатлява най-много и защо?
Ще започнем с откриването на истинските имена и видове на тези форми – ще ги изучим и ще ги изработим с ръцете си.”
Обобщение
Провеждаме тази дейност, за да събудим въображението на учениците и те да започнат да гледат на земната повърхност с нови очи - като на жива картина, съставена от планини, долини, хълмове и равнини. Учениците правят първата крачка към разпознаването на различните форми на релефа.
Важно!
- Създайте подходяща атмосфера – може с тиха музика или приглушена светлина за началото. Когато учениците ви “подхвърлят” някоя дума, разкажете за съответния обект с въображение, с образност и кратки описателни фрази.
- След визуализацията, запишете на дъската техните асоциации, свържете ги с реални форми на релефа.
Чрез наблюдение и активно участие учениците научават какво е релеф и кои са основните му форми. Разграничават изпъкнали (планина, хълм, плато), вдлъбнати (долина, котловина, депресия) и равнинни (равнина, низина) форми на релефа. С помощта на снимки разглеждат реални примери от природата.
Във втората част на дейността учениците се запознават с трите основни вида скали - магмени, утаечни и метаморфни - чрез наблюдение на образци или снимки и кратки разкази за начина им на образуване.
Инструкции
“Сега ще ви покажа няколко снимки на форми на релеф. Опитайте се да определите изпъкнала, вдлъбната или равнинна ли е всяка форма?
Опитайте се да намерите релефната форма в атласа.
Справихте се отлично! А сега искам да ви покажа нещо друго: ще сравним различни скали по вид, текстура и цвят. Ще ви разкажа кратката история за всяка скала – как е възникнала и къде се среща.
Магмените скали се образуват от магма. Знаете, че магмата е горещата течност, която спи в недрата на Земята. Когато вулканът избухне, тя излиза на повърхността като лава. Постепено, докато се охлажда, се втвърдява и става твърда скала - например гранит или базалт.
Вторият вид скали са утаечните, името им произлиза от думата “утайка”. Представете си река, която носи пясък и твърди частици от планината. С течение на времето, те се натрупват, после се притискат и “снаждат“ заедно в красиви и слоести като торта скали. Така се образува скалата - например пясъчник или варовик.
Третият вид скали са метаморфни - от думата “метаморфоза”, която означава “промяна, преобразуване”. Представете си стара скала, заровена дълбоко под земята под голям натиск и топлина. Нещо в скалата нея се променя - нейните молекули се пренареждат и се образуват нови структури. Така гранитът става гнайс, а варовикът - красив мрамор!
Сега ще проверим какво запомнихте. Всеки от вас ще получи работен лист. В част 1 попълнете формите на релефа и отбележете дали са изпъкнали, вдлъбнати или равнинни.
В част 2 отбележете видовете скали, техните характеристики и примери.”
Обобщение
С помощта на изображения, разкази и наблюдение учениците разбират какво представлява релефът и се научават се да разпознават различните му форми. Запознават се с видовете скали.
Важно!
- Използвайте големи, ясни изображения, за да представите различните форми на релефа - планина, хълм, плато, низина, равнина, долина, котловина. Демонстрирайте групирането на формите на релефа по вид: изпъкнали, вдлъбнати и равнинни;
- Представете магмените, утаечните и метаморфните скали с кратки истории. Насърчавайте учениците да задават въпроси и да правят връзки между видове скали и форми. Дайте възможност на учениците да пипнат скалите (ако разполагате с налични образци) и да ги опишат по вид и структура.
- След презентацията раздайте работните листове. Помогнете на децата, които се затрдуняват, като дадете насоки, без да диктувате.
Учениците участват в игра, в която чрез тялото си представят различни форми на релефа. Задачата стимулира двигателното въображение и затвърждава знанията чрез преживяване. Часът завършва с поставяне на задача за домашна работа - да направят снимка и кратко описание на релефна форма от своя град.
Инструкции
“След като вече познаваме формите на релефа и видовете скали, нека се забавляваме с тях! Представете си, че Земята ви е дала задача – да я изобразите само с тялото си. Можете ли да бъдете планина? Или долина? Задачата е следната: когато чуете форма на релеф, трябва да я изобразите с тялото си.
Сега отново седнете по местата си, защото искам да си запишете една задача за домашна работа. Задачата е следната: направете снимка на интересна релефна форма от нашия град. Напишете кратък текст: как изглежда и защо ви е направила впечатление.
За финал искам да ви задам три въпроса:
- Коя форма на релеф беше най-забавно да представите?
- Коя скала ви впечатли най-много?
- Какво най-много бихте искали да моделирате с ръцете си?”
Обобщение
Учениците затвърждават наученото за релефните форми по интересен и забавен начин. Рефлексията ги подготвя за работа в следващите етапи на проекта.
Важно!
- За играта учениците се подреждат в две редици с гръб един към друг. Изговаряйте на глас имена на форми и показвай движения при нужда. Дайте идеи за изобразяване на формите, например планина могат да покажат с високо вдигнати ръце, долината да е клек с протегнати ръце напред, платото - ръце хоризонтално отстрани и прав гръб и др.
- След задаването на всяка форма направете кратка пауза и разпитвайте учениците защо са избрали да я представят точно по този начин.
- Поставете задачата за домашна работа задача “Релефът в моя град“ и завършете часа с кратка кръгова рефлексия.
