Раздел

Културна осъзнатост

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • финализират своята страница в 6 части (заглавие, основен текст, „Знаете ли, че…“, мини речник, илюстрация, източници);
  • редактират езика (ясни и кратки изречения), коригират правопис и пунктуация;
  • проверяват факти и коректно изписват източници; 
  • избягват обобщения и стереотипи;
  • уеднаквяват оформлението (шрифтове, подредба, размери и позиция на изображенията);
  • подготвят кратко устно представяне (60–90 сек.) по ясен план.

Необходими материали:

  • слайд/лист със стандарти за работа
  • етикети, написани с ролите на ученицие
  • готовите страници от дигиталната книга
  • приложение: роли и мини скрипт за представяне
  • споделена връзка към общия дизайн в Canva (и/или QR код)
  • списък „екип – номер на страница“
„Синхронизираме компаса“ – кратка витрина на напредъка
10 минути
Презентация

Кратко споделяне от всяка група (30 секунди) и подравняване по общи стандарти за език, факти и дизайн.

Инструкции

- Екипи, готови ли сте за бързо представяне? Всяка група показва последната версия на страницата и споделя: Какво е готово? Какво остава? От какво имате нужда? 

- Имате по 30 секунди.

- Докато слушаме, мислете за общите ни стандарти. Ето нашия чеклист на екрана.

- Сега в екипите прочетете ролите и уточнете кой какво ще прави в следващите 20 минути.

- Включвам таймера на 20 минути за финализиране. След това ще имаме генерална репетиция!

 

Обобщение

Дейността подравнява очакванията и гарантира, че всички знаят задачите си и стандартите за качество – основа за успешното финализиране и представяне.

Важно!

  • Ограничете стриктно времето - 30 секунди на екип; използвайте таймер.
  • Визуализирайте чеклиста (слайд/плакат).
  • Разделете ролите така, че всички да имат активна задача.
  • Подчертайте „без стереотипи“ и уважителен език.

Материали за дейността

„Финален монтаж“ – редакция, дизайн и кратка репетиция
20 минути
Групова работа

Екипите довършват страниците като следват ролите и репетират кратка устна презентация.

Инструкции

- Ученици, време е да започнем финалния монтаж. За да ни бъде приятно на всички, следвайте правилата в класната стая: работим тихо, фокусирано и по роли.

- Хронометристът следи за времето и съобщава, когато останат 10, 5 и 2 минути.

- Пред вас заданието на страницата, което написахте в предходния час. Сравнявайте вашата работа с него.

- Когато приключите редакцията, направете кратка репетиция на представянето (60–90 сек.).

- В приложение, което всеки екип ще получи, ще откриете:

Роли и дейности (учениците ги прочита и следват):

  1. Редактор: „Преглеждам смисъла и последователността. Съкращавам дълги изречения. Търся яснотата.”
  2. Коректор: „Правопис, пунктуация, главни/малки букви, форматиране. Отбелязвам промените, след това ги нанасям.“
  3. Факт-чекър: „Проверявам всяко твърдение, датите, названията. Премахвам обобщения и стереотипи. Добавям/коригирам източници.“
  4. Дизайнер: „Подравнявам заглавие, блок „Знаете ли, че…“, мини речник, илюстрацията и надписите. Пазя еднакъв шрифт и размери.“
  5. Презентатор(и): „Пишем кратък скрипт: Кой сме? Какво изследвахме? Кое е най-интересното? Какво ново научихме? Репетираме бавно и ясно.“
  6. Хронометрист: „Настройвам таймера, напомням за времето, давам сигнал за репетиция и финална проверка.“

Скрипт за мини-репетиция (учениците четат заедно):

  1. „Здравейте, ние сме екип… Нашата страница е за…“
  2. „Най-интересното, което открихме, е…“
  3. „Знаете ли, че… (1 факт)“
  4. „В мини речника ще видите думите… Те означават…“
  5. „За илюстрацията избрахме/нарисувахме… защото…“
  6. „Използвахме тези източници…“
  7. „Благодарим! Очакваме вашите въпроси.“

- Всички работите по споделен шаблон за дигитална книга в Canva. На дъската е изписан линк/QR код, който ще ви отведе към общия дизайн.

Обобщение

Учениците прилагат наученото от предходните уроци (изследване, писане, визуализиране) в завършен продукт и се готвят уверено да го представят публично.

Важно!

  • Споделете връзка в Canva с шаблон за дигитална книга, по който учениците да работят.
  • Поставете на видно място линк/QR код към общия дизайн, който учениците трябва да използват.
  • Ако нямате възможност да работите в дигитална среда, раздайте нов шаблон „Задание за страница“ , което учениците да използват като белова.
  • Разпечатайте предварително приложението и раздайте по едно копие на всеки екип.
  • Подгответе и раздайте етикети с роли.
  • Раздайте заданието за страница, подготвено от учениците в предходния урок, така че да е видимо за екипите през цялото време.
  • Обходете групите последователно - първо съдържание, после език, накрая дизайн.
  • Давайте микро-обратна връзка с жестове/кратки бележки, за да не прекъсвате работата.
  • Ако видите стереотип или неточност, спрете и обсъдете набързо с целия клас.
  • При необходимост предоставете пример за цитиране (на дъската).
  • Оставете последните 3 минути за „експорт/запазване“ и качване в общата книга.

Материали за дейността

Работим заедно в Canva: „Готово v1.0“
10 минути
Практическа задача

Екипите довършват страниците директно в общия дизайн по споделена връзка в Canva - преглеждат коментари, нанасят корекции, добавят алтернативен текст към изображението, подравняват оформлението, заключват готовите елементи и отбелязват статуса „Готово v1.0“.

Инструкции

- Ученици, продължавате да работите чрез споделената връзка към нашия общ дизайн в Canva. Вие я отваряте на устройствата си. Всеки екип работи само по своята страница (вижте номера вляво). Хронометристите включват таймер за 10 минути.

  1. Преглед на бележките (коментарите) – 2 мин.
    - Кликнете върху иконата Коментари. Прочетете всички бележки за вашата страница, започвайки от най-старата. След всяка корекция натиснете „Разрешено“.
  2. Език, факти, източници – 3 мин.
    - Редактор и факт-чекър: Преглеждаме текста - език (ясни, кратки изречения), точни факти, пълни източници (книга/сайт + автор/организация + година/дата на достъп). Нанасяме нужните поправки.
  3. Оформление – 2 мин.
    - Дизайнер: Подравнявам заглавие, блок „Знаете ли, че…“, мини речник и илюстрацията. Използвам един и същ шрифт и размерите от шаблона. Проверявам четимостта.
  4. Алтернативен текст – 1 мин.
    - Презентатор/Дизайнер: Избирам изображението и добавям алтернативен текст – едно изречение, описващо кой/какво/къде/действие (напр. „Деца в народни носии играят хоро на площад“). Ако не намирате поле за алтернативен текст, добавете ред „Описание на изображението:“ под илюстрацията.
  5. Заключване и статус – 2 мин.
    - Дизайнер: Маркирам готовите елементи и избирам Заключване (катинар), за да не се разместят.

- Накрая преименувайте името на страницата на Екип X – Готово v1.0 и напишете кратък коментар „Готово v1.0“ с @споменаване на учителя.

- Щом сте готови, вдигнете ръка. Ще отворя на екрана страниците, които са отбелязани “Готово v1.0”.

Обобщение

Работата по споделена връзка в Canva осигурява единна версия на продукта, бързо решаване на бележки и контрол върху оформлението. Така страниците стават готови за общата премиера, без нужда от изтегляне и изпращане на файлове.

Важно!

  • Поставете кратка връзка и/или QR код към общия дизайн в Canva на видимо място.
  • Предварително номерирайте страниците и заключете основния шаблон (рамки, водачи), за да се избегнат случайни размествания.
  • Помолете екипите да работят само на своята страница, наблюдавайте преименуването „Екип X – Готово v1.0“ в панела с миниатюри.
  • Ако алтернативният текст не е наличен като поле, насочете учениците да добавят под илюстрацията ред „Описание на изображението“ с едно изречение.
  • При недостиг на време приоритизирайте факти → източници → оформление, а дребните стилистични корекции оставете за след часовете.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.