Въведение в света на митовете: защо разказваме истории за началото?
Раздел
Митологичен модел за света
Времетраене
45 минути
Цели по предметно знание:
- Да се въведе понятието “мит” и “митологичен модел на света”.
- Учениците да разберат защо древните хора са създавали митове.
- Да се стимулира любопитството към различните разкази за сътворението.
Необходими материали:
- Изображения (Хаос, Битката на Зевс с Титаните, Посейдон, Олимпийските богове и простосмъртните);
- Работен лист “Какво е “мит”? Разгадаване на загадката”.
Учениците разглеждат изображения и отговарят на въпроси, за да се активират първоначалните им представи за древни истории и обяснения на света.
Инструкции
“Ученици, днес с вас ще се потопим в миналото, за да разберем каква е била представата на древните хора за съществуването на света и човечеството.
За тази цел, нека да разгледаме няколко изображения да ги обсъдим.
- Какво виждате на тях?
- Какви мисли или чувства предизвикват у вас тези картини?
- Свързвате ли ги с някакви истории, които сте чували или чели?
- Защо според вас хората са създавали такива изображения или истории в миналото?”
Обобщение
“Тази дейност ни помогна да се настроим за темата на урока. Видяхме, че от древни времена хората са се опитвали да си обяснят света около тях чрез образи и истории.”
Важно!
- Подгответе 3-4 въздействащи изображения (напр. Хаос, битката на Зевс с Титаните, Посейдон, Олимпийските богове и простосмъртните).
- Насърчете свободен обмен на идеи, без да оценявате отговорите като правилни или грешни. Целта е да се провокира интерес към темата.
Учениците четат и обсъждат определения за "мит", работят в групи за извличане на ключови характеристики на мита и създават свое работно определение.
Инструкции
- “Разделяме се на малки групи. Ще получите работен лист.
- Прочетете внимателно предоставените кратки текстове, които обясняват какво е "мит".
- Следвайте внимателно инструкциите в работния лист. Всяка група трябва да обсъди какво е общото между различните обяснения. Кои са най-важните думи, които описват мита?
- Запишете тези ключови думи/характеристики в таблицата.
- Опитайте се заедно да формулирате едно изречение, което обяснява какво е "мит" с ваши думи.
- Изберете говорител на групата. Споделете вашето откритие с класа в рамките на 2 минути.”
Обобщение
“Чрез тази дейност разбрахме по-ясно какво е "мит" - свещен разказ на древните хора, който обяснява произхода на света, боговете, хората и природните явления. Научихме, че митовете не са просто приказки, а опит да се разбере и подреди светът. Това ще ни помогне да анализираме конкретните митове, които ще изучаваме.”
Важно!
- Насочвайте дискусията в групите, ако е необходимо, като задавате уточняващи въпроси.
- След като групите представят своите определения, обобщете и изведете заедно с класа едно общо работно определение за "мит". Обяснете какво означава "митологичен модел на света".
Кратка дискусия и рефлексия върху значението на митовете и въвеждане на темите за следващите уроци.
Инструкции
- “Ако митовете са толкова древни, защо ги изучаваме днес? Какво можем да научим от тях?
- Защо според вас древните хора са имали нужда от митове, за да обяснят света?
- Днес обсъдихме защо митовете са важни. Разбрахме, че те ни помагат да надникнем в миналото и да разберем как хората са търсили отговори на големите въпроси за живота и вселената. В следващите часове ще разгледаме два много известни разказа за началото на света: древногръцките митове и библейския разказ.”
Обобщение
Обобщението подготвя учениците за по-дълбокото изследване на конкретни митологични разкази в следващите уроци и за работа по проекта.
Важно!
- По време на дискусията насърчавайте учениците да свържат наученото с техния собствен опит и разбирания.
- Може да зададете на учениците като задача за домашна работа да потърсят информация и изображение, свързани с древногръцки бог или със сътворението на света.

