Раздел

Що е философия?

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • различават понятията “знание“, “мъдрост“ и “разум“;
  • разбират концепцията за философското удивление;
  • описват какви въпроси задават философите;
  • изразяват лично отношение към нуждата от философия.

Необходими материали:

  • Работен лист “Знание – мъдрост – разум: какво ги различава?”
  • (по възможност) Карта на чуденето – постер/флипчарт с въпрос за чудене (може и на дъската)
  • (по желание) Музикален фон за начало
Чудя се…
10 минути
Въведение

Учителят въвежда урока с провокативен въпрос, а учениците отговарят импулсивно/емоционално, после рационално. Разликата в отговорите се използва, за да се покаже нуждата от философски подход.

Инструкции

"Ще ви задам един странен въпрос. Просто отговорете с първото нещо, което ви идва наум: ако хората имаха крила, щяха ли да воюват по-малко?

Как отговорихте – емоционално или логически?

А какво значи изобщо този въпрос?

Може ли да има смислен отговор? Защо да питаме такива неща?"

Обобщение

"Започнахме с чудене. Точно това прави философията - пита за неща, които нямат лесни отговори, но си заслужава да бъдат помислени."

Важно!

  • Използвайте музика, за да създадете атмосфера и да провокирате реакции.
  • Насърчавайте всякакви отговори, не ги оценявайте. Целта е учениците да се ангажират и удивлят, не да дават "правилен“ отговор.

Материали за дейността

Знание, мъдрост, разум – една малка битка
20 минути
Групова работа

Учениците в групи анализират три ключови понятия и подреждат твърдения по степен на "философска тежест“.

Инструкции

"Днес ще изследваме какво стои зад думите “знание”, “мъдрост” и “разум”.

Разделяме се на 3 групи. Всяка група получава работен лист с твърдения, някои от които изразяват “знание”, други - “мъдрост” или “разум”. Задачата ви е да подредите кое е просто знание, кое е мъдрост и кое изразява разум.

Обосновете решението си: защо определихте това като "мъдрост“? Какво липсва на знанието, за да стане мъдрост?"

Обобщение

Учениците осъзнават, че философията не работи само с факти, а търси значения, стойности и причини.

Важно!

  • Обяснете основните разлики в обобщение:
  • Знанието е "какво": факти и информация.
    • Пример: да знаеш, че водата замръзва при 0 градуса по Целзий. Да познаваш исторически дати. Да владееш чужд език.
  • Разумът е "как": способността да обработваш и разбираш информацията.
    • Пример: да разбереш защо водата замръзва при 0 градуса по Целзий. Да анализираш причините за исторически събития. Да използваш езика, за да изразиш сложни мисли. Разумът е инструментът, с който обработваме знанието.
  • Мъдростта е "защо" и "кога": способността да прилагаш знанието и разума с разбиране и преценка за постигане на добри резултати, съобразени с ценности и етика.
    • Пример: да знаеш кога е подходящо да използваш знанията си и кога да замълчиш. Да вземеш правилното решение в сложна житейска ситуация, базирайки се не само на факти, но и на разбиране на човешките емоции и дългосрочни последици.

Верни отговори (за учителя) за работния лист 

Част 1:

Знание

Разум

Мъдрост

Част 2:

Знание

Разум

Мъдрост

Разум

Знание

Мъдрост

Разум

Знание

Мъдрост

Част 3:

(Примерен отговор, може да варира)

Важно е да развиваме и трите, защото знанието ни дава информацията, разумът ни позволява да я обработваме и разбираме, а мъдростта ни учи как да прилагаме всичко това за вземане на добри решения и живеене на пълноценен живот. Без едното, другите са непълни.

Материали за дейността

Философията в едно изречение
10 минути
Рефлексия

Учениците формулират свое собствено определение за философията в едно изречение.

Инструкции

"Помислете и довършете изречението:

“Философията е важна, защото…”
Или:
“Философията е начин да…”

След това по желание може да споделите с класа."

Обобщение

"Първата стъпка към философстването е да се запиташ: Какво мисля аз и защо мисля така?"

Важно!

  • Може да използвате метод "Галерия“ – учениците лепят листчета си на стената и ги четат анонимно.
  • Друг вариант е да съберете отговорите в онлайн инструмент като Mentimeter.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.