Във фабриката за играчки

Раздел

Събиране и изваждане на числата до 100 с преминаване

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • извършват действията събиране и изваждане с числата до 100 с преминаване; 
  • използват свойствата на събирането при пресмятане стойността на числов израз.

Необходими материали:

  • графитни моливи
  • работен лист “Задачи от фабриката”

Работен лист

Колко са играчките?
5 минути
Въведение

Учителят представя задача, свързана с производството на играчки, която решават заедно с учениците с помощта на числов израз.

Инструкции

- Представете си, че нашата фабрика произвежда играчки. Сутринта сме произвели 38 кукли, а следобед още 27. После сме продали 46 от тях. Колко кукли са ни останали?

- Първо ще съберем произведените: 38 + 27 = 65.

- После ще извадим продадените: 65 – 46 = 19.

- Ще запишем целия израз така: (38 + 27) – 46 = 19.

- 19 кукли са останали.

- Този час ще решите няколко такива задачи, като записвате решението с цял числов израз и използвате свойствата на събирането, където е възможно, за по-лесно смятане.

Обобщение

Упражняваме се как да решаваме текстови задачи с две действия и да записваме решенията с цял числов израз. Така ще можем да разберем какви и колко играчки се произвеждат във фабриката за играчки.

Важно!

  • Използвайте реалистична и забавна история, за да създадете контекст.
  • Подчертайте значението на пълния числов израз за подреждане на мисълта.
  • Уверете се, че учениците участват в устното обсъждане на всяка стъпка.

Материали за дейността

Във фабриката
20 минути
Работа по двойки

Учениците работят по двойки върху работни листове с текстови задачи с две пресмятания и събиране и изваждане до 100 с преминаване. Всички задачи са свързани с броя на произведени и продадени играчки.

Инструкции

- Сега ще работите по двама. Вземете работния лист, прочетете задачите. За всяка задача си направете съкратен запис.

- Запишете решението с цял числов израз.

- В някоя от задачите трябва да използвате такова групиране на числа, че задачата да се сметне по най-лесния начин. Как ставаше това?

- Точно така! Ще съберете първо тези числа, чийто сбор е кръгла десетица - 30, 40, 50 и т.н.

Обобщение

Тренирахме как да записваме решенията с цял числов израз и да прилагаме свойствата на събирането, за да работим по-бързо и точно.

Важно!

  • Наблюдавайте дали учениците записват решението с цял числов израз и дали използват правилно свойствата на събирането.
  • При необходимост насочвайте с въпроси.
  • Насърчавайте работата в екип - нека всеки ученик има роля и участва в решаването на задачите.

Материали за дейността

Проверка във фабриката
10 минути
Рефлексия

Учениците споделят решението на задачите, като проверяват записа на числовия израз и използването на свойствата на събирането.

Инструкции

- Да проверим как записахте числовите изрази на задачите. 

- Използвахте ли някое свойство на събирането? Къде?

Обобщение

Научихме, че можем да стигнем до верния отговор по различни начини, но записът на цял числов израз подрежда стъпките в задачата и ни дава възможност да използваме свойствата на събирането.

Важно!

  • Използвайте този момент за затвърждаване на уменията за решаване на текстови задачи с цял числов израз.
  • Дайте възможност на учениците да споделят стратегии при решаване на задачите.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.