Раздел

Събиране и изваждане на числата до 100 без преминаване

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • извършват аритметичните действия събиране и изваждане с числата до 100 без преминаване;
  • пресмятат числови изрази със скоби, като спазва реда на действията.

Необходими материали:

  • карти с вълшебствата
  • работен лист “Задачи със скоби” – различен за всяка група

Работен лист

Тайната на вълшебника
5 минути
Въведение

Учителят разказва приказна история за магьосника, който е направил 6 вълшебства с аритметични заклинания (изрази със скоби), но е забравил как да ги отключи. Учениците разбират, че ще трябва да му помогнат.

Инструкции

- Магьосникът на кралството създал шест специални вълшебства, които защитавали кралството от тъмнината. Всяко вълшебство било заключено в тайни изрази със скоби — като магически ключове. Но… магьосникът забравил как да отключи тези вълшебства! Без да реши тези изрази, заклинанията оставали затворени и кралството започнало да губи своя блясък.

- Шестте вълшебства са:

  1. Златна арфа – носи музика в замъка;
  2. Кристална светлина – озарява тържеството;
  3. Летящи фенери – издигат се над двореца;
  4. Рицарски флаг – вее се пред портите;
  5. Цветен водопад – съживява градината;
  6. Звънчета на щастието – радват всички гости.

- За да ги отключим, трябва да решим тайните изрази, които той е скрил в своите заклинания. Ще работите в малки групи. Изразите със скоби на всяка група отключват по едно вълшебство. 

- Когато решите изразите, запишете отговорите си и ги покажете на учителя. Ако са верни, ще отключите вълшебството и ще върнете блясъка на кралството.

Обобщение

Вълшебникът е направил шест тайни вълшебства! Нашата мисия е да ги отключим с помощта на математиката. За да успеем, трябва да покажем, че знаем как да смятаме правилно, особено когато в задачите има скоби!

Важно!

  • Разкажете историята с ентусиазъм.
  • Мотивирайте учениците, като подчертаете, че от техните умения зависи дали ще успеят.
  • Покажете и назовете вълшебствата, без да ги разкривате.

Материали за дейността

Отключваме вълшебствата
20 минути
Групова работа

В групи учениците решават задачи със скоби, за да отключат вълшебствата.

Инструкции

- Преди да започнете работа по групи, нека си припомним как се решават задачи със скоби.

- Когато в израза има скоби, първо решаваме това, което е в скобите! След това подреждаме останалите действия – събиране и изваждане, или както са подредени.

- Заедно ще решим пример: (30 + 5) - 10 =....

- Какво решаваме първо? 

- Да, това в скобите: 30 + 5 = 35. После 35 - 10 = 25

- Това е важен ред. И винаги записваме всичко заедно във задачата: (30 + 5) - 10 = 35 - 10 = 25

- Да видим и друг пример: 20 - (5 + 3)

- Независимо къде се намират скобите – винаги започваме с тях, защото скобите са знак, че това действие е най-важното и първо!

- Преписваме свободното число пред скобите и решаваме каквото има в скобите: 5 + 3 = 8.

- После правим останалото: 20 - 8 = 12.

- Запомнете - първо извършваме действието в скобите, дори да не са най-отпред в задачата.

- И още нещо важно: Не раделяме задачата на части, а записваме всичко:  20 - (5 + 3) = 20 - 8 = 12 .

- А сега към работния лист. Разделени сте на 6 вълшебни групи. Всяка група има мисия – да отключи по едно вълшебство. 

- Ще получите лист с 5 заклинания - задачи със скоби. Разгадайте ги правилно и донесете отговорите на учителя. 

- Ако всичко е вярно – ще получите картата с отключения предмет!

Обобщение

Поздравления! Работихте усилено, използвахте правилния ред на действията и вече започнахме да разкриваме скритите магически предмети! Виждате колко е важно да подреждаме правилно действията в изразите и как математиката може да ни помогне да преодолеем магически препятствия!

Важно!

  • Уверете се, че учениците са разбрали какво трябва да правят.
  • Обикаляйте между тях и ако се затрудняват, насочвайте с въпрос.
  • При вярно решени задачи, давайте съответната карта на групата.

Материали за дейността

Вълшебствата
10 минути
Рефлексия

Учениците правят проверка на на задачите и обсъждат как са решавали изразите със скоби. Споделят какво е било трудно и какво им е помогнало.

Инструкции

- Сега, когато вълшебствата са върнати, нека разкажем какви магически стратегии използвахме. 

- Как записвахте задачите? 

- От къде започвахте да смятате? 

- Кое решихте първо? 

- Имаше ли нещо, което ви обърка? 

- Кое ви помогна?

Обобщение

Вие успяхте! Отключихте всичките шест магически предмета! Днес научихме как работят скобите и защо е важно да спазваме реда на действията. Това знание ще ни помага не само в следващите уроци, но и когато решаваме трудни задачи. Браво, малки вълшебници!

Важно!

  • Насочвайте дискусията с въпроси.
  • Ако има време дайте възможност на всяка група да решат по един пример на дъската.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.