Раздел
Събиране и изваждане на числата до 100 без преминаване
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- извършват аритметичните действия събиране и изваждане с числата до 100 без преминаване;
- пресмятат числови изрази със скоби, като спазва реда на действията.
Необходими материали:
- карти с вълшебствата
- работен лист “Задачи със скоби” – различен за всяка група
Учителят разказва приказна история за магьосника, който е направил 6 вълшебства с аритметични заклинания (изрази със скоби), но е забравил как да ги отключи. Учениците разбират, че ще трябва да му помогнат.
Инструкции
- Магьосникът на кралството създал шест специални вълшебства, които защитавали кралството от тъмнината. Всяко вълшебство било заключено в тайни изрази със скоби — като магически ключове. Но… магьосникът забравил как да отключи тези вълшебства! Без да реши тези изрази, заклинанията оставали затворени и кралството започнало да губи своя блясък.
- Шестте вълшебства са:
- Златна арфа – носи музика в замъка;
- Кристална светлина – озарява тържеството;
- Летящи фенери – издигат се над двореца;
- Рицарски флаг – вее се пред портите;
- Цветен водопад – съживява градината;
- Звънчета на щастието – радват всички гости.
- За да ги отключим, трябва да решим тайните изрази, които той е скрил в своите заклинания. Ще работите в малки групи. Изразите със скоби на всяка група отключват по едно вълшебство.
- Когато решите изразите, запишете отговорите си и ги покажете на учителя. Ако са верни, ще отключите вълшебството и ще върнете блясъка на кралството.
Обобщение
Вълшебникът е направил шест тайни вълшебства! Нашата мисия е да ги отключим с помощта на математиката. За да успеем, трябва да покажем, че знаем как да смятаме правилно, особено когато в задачите има скоби!
Важно!
- Разкажете историята с ентусиазъм.
- Мотивирайте учениците, като подчертаете, че от техните умения зависи дали ще успеят.
- Покажете и назовете вълшебствата, без да ги разкривате.
В групи учениците решават задачи със скоби, за да отключат вълшебствата.
Инструкции
- Преди да започнете работа по групи, нека си припомним как се решават задачи със скоби.
- Когато в израза има скоби, първо решаваме това, което е в скобите! След това подреждаме останалите действия – събиране и изваждане, или както са подредени.
- Заедно ще решим пример: (30 + 5) - 10 =....
- Какво решаваме първо?
- Да, това в скобите: 30 + 5 = 35. После 35 - 10 = 25
- Това е важен ред. И винаги записваме всичко заедно във задачата: (30 + 5) - 10 = 35 - 10 = 25
- Да видим и друг пример: 20 - (5 + 3)
- Независимо къде се намират скобите – винаги започваме с тях, защото скобите са знак, че това действие е най-важното и първо!
- Преписваме свободното число пред скобите и решаваме каквото има в скобите: 5 + 3 = 8.
- После правим останалото: 20 - 8 = 12.
- Запомнете - първо извършваме действието в скобите, дори да не са най-отпред в задачата.
- И още нещо важно: Не раделяме задачата на части, а записваме всичко: 20 - (5 + 3) = 20 - 8 = 12 .
- А сега към работния лист. Разделени сте на 6 вълшебни групи. Всяка група има мисия – да отключи по едно вълшебство.
- Ще получите лист с 5 заклинания - задачи със скоби. Разгадайте ги правилно и донесете отговорите на учителя.
- Ако всичко е вярно – ще получите картата с отключения предмет!
Обобщение
Поздравления! Работихте усилено, използвахте правилния ред на действията и вече започнахме да разкриваме скритите магически предмети! Виждате колко е важно да подреждаме правилно действията в изразите и как математиката може да ни помогне да преодолеем магически препятствия!
Важно!
- Уверете се, че учениците са разбрали какво трябва да правят.
- Обикаляйте между тях и ако се затрудняват, насочвайте с въпрос.
- При вярно решени задачи, давайте съответната карта на групата.
Учениците правят проверка на на задачите и обсъждат как са решавали изразите със скоби. Споделят какво е било трудно и какво им е помогнало.
Инструкции
- Сега, когато вълшебствата са върнати, нека разкажем какви магически стратегии използвахме.
- Как записвахте задачите?
- От къде започвахте да смятате?
- Кое решихте първо?
- Имаше ли нещо, което ви обърка?
- Кое ви помогна?
Обобщение
Вие успяхте! Отключихте всичките шест магически предмета! Днес научихме как работят скобите и защо е важно да спазваме реда на действията. Това знание ще ни помага не само в следващите уроци, но и когато решаваме трудни задачи. Браво, малки вълшебници!
Важно!
- Насочвайте дискусията с въпроси.
- Ако има време дайте възможност на всяка група да решат по един пример на дъската.

