Вълшебните роли и тайната на сцената
Раздел
Литературни и фолклорни текстове
Времетраене
35 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- четат правилно и с разбиране малки по обем художествени или нехудожествени текстове;
- отговарят кратко на въпроси по съдържанието на изучавано произведение;
- се ориентират в случката в изучаваното литературно или фолклорно произведение.
Необходими материали:
- Избраната приказка
Ако бях герой…
5 минути
Групова работа
Учениците избират любим герой от приказката и се обосновават отговорите си.
Инструкции
Започнете часа с дискусия относно любимите герои от избраната приказка.
- Кой е любимият ви герой от приказката? Защо?
- Кой герой искате да изиграете?
- Как бихте изглеждали, ако в пиесата играете този герой?
Попитайте:
- А ако не можем всички да бъдем един и същ герой, кой още ви харесва?
Обобщение
Обобщете.
- Всеки герой има важна роля в историята, точно както всеки от вас в нашия проект.
Важно!
- По възможност използвайте картинки или кукли на героите от приказката, за да подпомогнете разпознаването.
- Поканете децата да покажат как би се движил или говорил техният герой. Това ще активира въображението и ще ги подготви за актьорска игра.
Материали за дейността
Сценично планиране
25 минути
Дискусия
Учениците планират театралната постановка и разпределят ролите в нея.
Инструкции
Разкажете за разпределянето на роли в едно предтавление (актьори, разказвач, сценографи).
- Освен актьори, какви други роли има в подготовката на едно театрално представление?
- Ще ни е необходим разказвач. Много важна роля имат режисьора и сценографите - те подготвят сцената, декорите, костюмите, осветлението и звука.
Обяснете добре отговорностите на всяка роля. Обяснете, че вие ще бъдете режисьор и ще отговаряте за осветлението и звука.
- Тъй като вече имаме избрана приказка и това е първото ни театрално представление, аз ще вляза в ролята на режисьор и ще ръководя целия проект. Но най-важната работа ще бъде ваша - как ще изглежда сцената, костюмите, как ще играят актьорите.
- Актьори - Учат репликите си с помощта на учителя или родител. Упражняват изразително четене и мимика. Репетират движенията и поведението на своя герой. Участват активно в репетиции и представление.
- Сценографи - Рисуват, изрязват и оцветяват елементи за декора. Помагат за изработването на костюми и аксесоари. Подреждат сцената преди представлението. Сътрудничат с актьорите, за да създадат подходяща приказна атмосфера.
- Разказвач - Чете или разказва частите от приказката, които свързват сцените. Говори ясно и изразително, за да може публиката да разбере историята. Помага на публиката да следи сюжета и преходите между действията.
Обсъдете сцените, които ще бъдат изиграни, и разпределете ролите между учениците.
- След като се запознахме с приказката, ще изберем сцените, които искаме да изиграем. След това ще си разпределим ролите, за да можем да започнем подготовката на представлението.
Обобщение
Обобщете.
- Сега имаме екипа за нашето представление!
Важно!
- Насочвайте учениците към баланс между забавление и ангажираност.
- Насочвайте учениците да влязат в роли, подходящи за тях, в които ще се чувстват комфортно и ще имат възможностите да се справят.
Материали за дейността
Финални щрихи
5 минути
Дискусия
Учениците споделят как разбират избраните си роли и как се чувстват с тях.
Инструкции
Задайте на учениците въпроси, с които да провокирате размисли как си представят себе си в получената роля.
- Има ли си всеки роля в нашата театрална постановка?
- Знае ли всеки какво трябва да прави?
- Как се чувствате в новите си роли?
Обобщение
Обобщете.
- Всеки има своята важна роля в този проект. Заедно ще имаме едно незабравимо приключение!
Важно!
- Уверете се, че всички ученици са разбрали какво трябва да правят и дали се чувстват комфортно в ролите си.