Раздел
Словообразуване
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- познават сложните думи като образувани от два корена;
- образуват сложни думи по различни начини;
- използват правилно сложни думи в речта си.
Необходими материали:
- въпрос, изписан на дъската: „Какво е общото между самолет, пчелояд, водолаз?“
- флипчарт лист за събиране на ученически примери
- таблица за груповата дейност
- тетрадки за записване
- цветни моливи
Учениците отговарят на въпрос-загадка и откриват какви думи се крият зад примери, които познават, като така започват да разпознават сложни думи.
Инструкции
- "Ученици, днес ще тръгнем на езиково приключение и ще търсим специални думи – сложни думи.
- Първата ви задача е да помислите и да се опитате да отговорите на въпроса Какво е общото между думите „самолет“, „пчелояд“ и „водолаз“?
- Втората задача е да споделите свои примери за такива думи – може да сте ги чули в реклами, срещнали в книга или използвали вкъщи.
- Слушайте внимателно какво казват другите – може някоя дума да ви даде идея за нова.
- Аз ще записвам думите на таблото - флипчарт лист. Заедно ще се опитаме да открием какво ги прави специални.
- Подсказка: Задайте си въпроса – може ли думата да се раздели на две части, всяка от които да има значение?"
Обобщение
Целта на тази дейност е да се събуди интереса на учениците към сложните думи и да открият, че те са навсякъде около нас. Това ги подготвя за следващата стъпка – да разбират как се образуват сложните думи и какви правила се прилагат при употребата им.
Важно!
- Визуализирайте с илюстрации/картинки примерите, които давате: самолет, пчелояд, водолаз.
- Насочвайте учениците с помощни въпроси: „От колко части се състои тази дума?“, „Какво означава всяка част?“
- Насърчавайте и неочаквани примери, за да покажете, че откриването на езикови модели е достъпно и забавно.
Учениците работят в екипи, за да съставят списък със сложни думи. Обсъждат структурата на думите, определят корените и изясняват значението на всяка съставна част.
Инструкции
Разделете класа на екипи по 3–4 ученици.
- "Сега ще работите в групи. Вие ще бъдете откриватели на сложни думи!
- Задачата ви е върху работния лист да изберете и запишете 5 сложни думи от таблото (или измислете нови).
- Всяка дума разделете на двата корена – какви две думи се съдържат в нея?
- Опишете какво означава думата като цяло.
- Напишете изречение, в което я използвате правилно.
- Запишете всичко в таблицата. След това ще представим по една дума от всяка група пред класа."
Пример:
- дума: пожарогасител
- корени: пожар + гася
- значение: уред, с който се гаси пожар
изречение: В коридора има пожарогасител за спешни случаи.
Обобщение
С тази дейност учениците разбират, че сложните думи имат две основни части (корени), всяка със собствено значение. Чрез тях езикът става по-богат и точен.
Важно!
- Посетете всяка група и ако е необходимо, помогнете при откриването на корените и анализа на значението на сложните думи.
Всеки ученик избира една сложна дума, която му е направила впечатление, и обяснява как е образувана. Записва я в тетрадка и я използва в изречение.
Инструкции
- "В края на часа имате задача за самостоятелно изпълнение. Моля, всеки от вас да избере една сложна дума, която му хареса днес или която вече познава.
- В тетрадката си запишете:
- думата;
- двете части, от които е съставена (корени);
- обяснение на значението;
- изречение с нея.
- По желание можеш да илюстрирате думата – да я нарисувате по начин, който показва нейното значение."
Примерен запис
- дума: сладолед
- корени: сладък + лед
- значение: Замразен сладък десерт
- изречение: Най-много обичам шоколадов сладолед през лятото.
Обобщение
Учениците затвърждават новото знание, като го прилагат лично. Осъзнават как се изгражда значението на сложните думи и започват да ги използват уверено.
Важно!
- Поощрявайте учениците да изберат дума, която им е интересна или нова.
- При нужда предложете пример:
дума:
водопад – „вода“ + „пада“ → вода, която пада отвисоко;
черноок - “черно” + “око” → човек с черни очи;
ръкопис - “ръка” + “писане” → нещо написано на ръка, без да се използва машина.
