Раздел

Клетката: основна структурно-функционална единица на организмите

Времетраене

45 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • дефинират следните термини и понятия: клетъчно ядро, цитоплазма, клетъчна мембрана, рибозоми, митохондрии, апарат на Голджи, ендоплазмен ретикулум, лизозоми, пероксизоми, хлоропласти, клетъчна стена, вакуола, ядърце;
  • посочват примери за едномембранни и двумембранни клетъчни органели;
  • откриват прилики и разлики в устройството на прокариотни и еукариотни клетки.

Необходими материали:

  • Презентация за строежа на прокариотната и еукариотната клетка;
  • Работен лист за изследване на строежа на клетките;
  • Работен лист “Моята клетка от….”;
  • Проектор.
Моята клетка от …..
10 минути
Въведение

Започнете часа, като направите кратка творческа игра. Разделете класа на групи по трима или четирима. Всеки екип трябва да “сътвори” своя собствена клетка от създание по избор. Учениците трябва да определят как ще изглежда клетката и какви компоненти ще съдържа. За целта те следва да решат:

  • от какви структури се нуждае клетката;
  • какви функции ще изпълнява;
  • как обменя вещества с околната среда.

Всяка работна група трябва да нарисува своята клетка в работния лист, да обозначи всички компоненти и функциите, които изпълняват.

Инструкции

“В днешния урок ще разгледаме как са изградени клетките на различните организми. За начало ще ви разделя в малки групи и ще ви раздам по един работен лист. В рамките на 5 минути всеки екип трябва да нарисува клетка от създание по избор. Избраният жив организъм може да бъде реален вид (водорасло, иглика, славей), но също и изчезнал или митологичен вид (динозавър, извънземно, йети). Определете как ще изглежда клетката и какви компоненти ще съдържа. За целта те следва да решат:

  • от какви структури се нуждае клетката;
  • какви функции ще изпълнява;
  • как обменя вещества с околната среда.

Обозначете компонентите на вашата клетка и обяснете какви функции изпълняват. След това всяка работна група ще представи своята клетка пред класа.”

Обобщение

“Благодаря ви за активното участие и креативните предложения. С помощта на тази дейност установихме, че всички клетъчни компоненти имат определена роля за съществуването и функционирането на клетките.”

Важно!

  • Следете работата на учениците, насърчавайте ги да помислят от какво би имала нужда една клетка, за да оцелее и да изпълнява заложените й функции.

Материали за дейността

Мини лекция - строежа на прокариотната и еукариотната клетка
15 минути
Презентация

Продължете часа с мини лекция за устройството на прокариотните и еукариотните клетки. Представете на учениците различните органели, които ги изграждат и им позволяват да изпълняват специфичните си функции в организма.

Дискутирайте:

  • по какво се различава устройството на прокариотните и еукариотните клетки?
  • еднакво ли са устроени всички еукариотни клетки?
  • могат ли клетките да съществуват без някой от разгледаните органели? При какви условия може да се случи това?
  • кои професии са свързани с изследване  на строежа и функционирането на различните клетки?

Направете обобщение за приликите и разликите в устройството на клетките.

Инструкции

“Сега ще се запознаем с устройството на различните видове клетки и ще проверим от какви клетъчни органели са изградени. Ще ви покажа кратка презентация, в която ще откриете някои основни техни характеристики. Следете внимателно слайдовете и отбележете кои от клетъчните органели присъстват и в клетките, които сами създадохте.”

Обобщение

“Макар клетките да имат сходно устройство и да са изградени от няколко основни типа органели, в зависимост от вида на организма и функциите, които конкретните клетки изпълняват, тяхното устройство може да се различава. Някои органели са характерни само за растителните клетки, а други понякога липсват в определени клетки на един и същ организъм.”

Важно!

  • Преди началото на часа подгответе необходимата техника за проектиране на презентацията и се уверете, че изображенията се виждат добре.

Материали за дейността

Клетъчен ъпдейт
15 минути
Групова работа

Раздайте на всеки ученик по един работен лист за изследване на строежа на клетките. На база получените нови знания за устройството на клетките, възложете на учениците да отговорят на поставените въпроси, след което да преразгледат създадените от тях клетки. 

  • Липсва ли в устройството им някой ключов за съществуването им органел? 
  • Могат ли клетките да оцелеят без него?
  • Може ли да бъде компенсирана липсата на даден органел? 

Учениците трябва да преработят своите клетки, така че те да могат да изпълняват функциите, за които са създадени. Дискутирайте направените промени.

Инструкции

“Вече се запознахме с устройството на различните видове клетки и органелите, които ги изграждат. Отговорете на въпросите в работните листове, които ви раздадох, след което разгледайте клетките, които създадохте в началото на часа.

Има ли в тях липсващи органели? Могат ли клетките ви да оцелеят и да изпълняват функциите си без тях? В рамките на 5 минути преразгледайте устройството им и направете необходимите промени. След това ще дискутираме промените и необходимостта от тях.”

Обобщение

“Проведохме тази дейност, за да затвърдим знанията си за клетъчните органели.”

Важно!

  • Позволете на учениците да използват учебника и записките си от предишните дейности, за да изпълнят задачата.
  • Помагайте на работните групи с насочващи въпроси и пояснения, ако срещат трудности.

Материали за дейността

Възлагане на домашна работа
5 минути
Самостоятелна работа

За домашна работа възложете на учениците да изследват и опишат клетъчният органел, който най-добре отговаря на собствената им личност. Текстът трябва да започва с фразата “Ако бях органел, щях да бъда ……………, защото ……….”. Устройството и функциите на органела трябва да бъдат подробно описани, като същевременно трябва ясно да личи паралела с личността.

Инструкции

“За домашна работа всеки от вас трябва да открие клетъчния органел, с който най-много си прилича. Започнете описанието на този органел с фразата “Ако бях органел, щях да бъда…”. Опишете устройството и функциите му. Определете защо е важен за клетката и обяснете защо се асоциирате с него.”

Обобщение

“С помощта на тази дейност ще установите, че клетъчните органели не са просто някакви неодушевени структури. Те имат важна роля за оцеляването на организма, неговото правилно функциониране и предаването на наследствената информация в следващите поколения.”

Важно!

  • Насърчете учениците да използват достоверни източници на информация при описването на своя органел.
  • Напомнете им да обяснят каква е причината да се асоциират именно с този клетъчен органел.

Материали за дейността

Изберете други уроци и активности по проекта

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.