Представяне на плаката “Как да бъдем добри приятели”?

Раздел

Части на речта

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разпознават личното местоимение като част на речта, която замества имена на лица и предмети;
  • образуват форми на лични местоимения;
  • знаят правописните особености на личните местоимения аз, той;
  • употребяват правилно лични местоимения и формите на личните местоимения за определяне на лицето на глаголите;
  • използват учтивата форма на личното местоимение за 2 л., мн. ч. в съответствие с комуникативната ситуация.
Аз, Ти, Ние – как да бъдем добри приятели
15 минути
Презентация

Учениците представят пред класа изработения от тях плакат по темата “Как да бъдем добри приятели?”, използвайки лични местоимения.

Инструкции

Започнете часа с представяне на готовия плакат.

  • Днес ще представим нашия общ плакат „Как да бъдем добри приятели“ – той е създаден от целия клас, а във всяка част от него има идеи, правила и послания, които вие съставихте по групи.
  • Следвайте стъпките:
  1. Подгответе се за представяне: Във всяка група изберете един говорител, който ще представи частта на вашата група от плаката.
  2. Излезте отпред по реда, по който сте се подготвили. Всеки екип ще говори за своите правила и послания.
  3. Разкажете:
  • Кои са правилата, които вие предложихте за доброто общуване между приятели?
  • Защо избрахте точно тях?
  • Как личните местоимения помагат правилото да звучи по-близко, лично и разбираемо?
  1. Говорете, използвайки лични местоимения, за да покажете как езикът свързва хората:
  • „Ние вярваме, че...“
  • „Ти можеш да...“
  • „Аз искам да бъда приятел, който...“
  1. Слушайте внимателно другите групи. Това е нашият общ проект – уважаваме труда на всеки!
  • След всички представяния ще обсъдим:
  • Кои правила бихте приложили още днес?
  • Как езикът, който използваме, влияе на отношенията помежду ни?

Обобщение

Тази дейност ни помага да споделим нашата работа и послание. Чрез представянето осмисляме и прилагаме усвоените знания за личните местоимения.

Важно!

  • Поставете плаката на място, така че да се вижда от всички ученици в класната стая.
  • Подкрепете говорителите с въпроси и подсказки при нужда.
  • Ако сметнете за необходимо, поставете на видно място и въпросите за презентацията.
  • Насърчавайте използването на лични местоимения.
  • Ако в класа има деца билингви, обърнете внимание на съгласуването между лични местоимения и глагол по род и число.

Материали за дейността

Как езикът изгражда приятелства?
15 минути
Дискусия

Дискусия по въпроси, свързани с ролята на личните местоимения в общуването и употребата на учтивата форма в различни ситуации.

Инструкции

Преминете към дискусия за ролята на личните местоимения в общуването. 

  • Ученици, днес ще обсъдим как личните местоимения и учтивата форма ни помагат да общуваме по-добре.
  • Кога е подходящо да използваме учтивата форма във всекидневието – в училище, у дома, на улицата?
  • Как можем да покажем уважение с думи, когато говорим с възрастни или непознати хора?
  • Кои лични местоимения използваме най-често, когато общуваме с приятели, и кои – когато говорим с учители?
  • Не само думите, но и начинът, по който ги казваме, е важен.
    Личните местоимения „аз“, „ти“, „ние“ ни помагат да се чувстваме като част от група. А „Вие“ - да покажем уважение. Ето защо е важно да знаем кога и как да използваме думите.

Обобщение

Обсъждането ни помага да разберем как думите, които избираме, могат да създават приятелство или обратното – да го разрушават. Личните местоимения и учтивите форми са важни инструменти в това.

Важно!

  • Запишете въпросите на флипчарт лист или бяла дъска, така че да са видими за учениците през цялото време на дискусията.
  • Задавайте въпросите последователно и след всеки обобщавайте отговорите на учениците.
  • Насърчавайте активното участие при споделянето.

Материали за дейността

Думите, които искам да нося със себе си
10 минути
Рефлексия

Учениците избират една дума или израз от целия урок (или от плаката), която е най-важна за тях и я записват върху листче. След това споделят какво означава тази дума за тях и как ще я използват във всекидневието си.

Инструкции

Завършете часа с рефлексия.

  • Ученици, днес чухме и казахме много важни думи – за приятелство, уважение, общуване.
    Сега, моля, всеки от вас да избере една дума, която е най-важна за него – дума, която бихте искали да носите със себе си всеки ден.
  • Това може да бъде дума от нашия плакат; израз, който чухте от приятел; нещо, което ви накара да се усмихнете или замислите.
  • Напишете я на цветно листче.
    След това, по желание, може да я споделите с класа. Модел за представяне:
    „Моята дума е ___, защото за мен тя означава ___.“

Обобщение

Тази дейност ни помогна да разсъждаваме върху това кои думи имат най-голямо значение за нас – не само като част от езика, а като част от това какви приятели и хора искаме да бъдем.

Важно!

  • Насърчете децата да бъдат искрени и лични – не търсим правилен отговор, а свързаност с езика.
  • Ако имате място, може да залепите думите на табло „Думи, които ни правят по-добри“.
  • Ако някой не иска да сподели на глас, това е напълно приемливо. Не е необходимо да настоявате.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.