Представяне на плаката “Как да бъдем добри приятели”?
Раздел
Части на речта
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават личното местоимение като част на речта, която замества имена на лица и предмети;
- образуват форми на лични местоимения;
- знаят правописните особености на личните местоимения аз, той;
- употребяват правилно лични местоимения и формите на личните местоимения за определяне на лицето на глаголите;
- използват учтивата форма на личното местоимение за 2 л., мн. ч. в съответствие с комуникативната ситуация.
Необходими материали:
- общ плакат на класа „Как да бъдем добри приятели?“
- цветни листчета
- маркери
- табло/флипчарт/бяла дъска
Учениците представят пред класа изработения от тях плакат по темата “Как да бъдем добри приятели?”, използвайки лични местоимения.
Инструкции
Започнете часа с представяне на готовия плакат.
- Днес ще представим нашия общ плакат „Как да бъдем добри приятели“ – той е създаден от целия клас, а във всяка част от него има идеи, правила и послания, които вие съставихте по групи.
- Следвайте стъпките:
- Подгответе се за представяне: Във всяка група изберете един говорител, който ще представи частта на вашата група от плаката.
- Излезте отпред по реда, по който сте се подготвили. Всеки екип ще говори за своите правила и послания.
- Разкажете:
- Кои са правилата, които вие предложихте за доброто общуване между приятели?
- Защо избрахте точно тях?
- Как личните местоимения помагат правилото да звучи по-близко, лично и разбираемо?
- Говорете, използвайки лични местоимения, за да покажете как езикът свързва хората:
- „Ние вярваме, че...“
- „Ти можеш да...“
- „Аз искам да бъда приятел, който...“
- Слушайте внимателно другите групи. Това е нашият общ проект – уважаваме труда на всеки!
- След всички представяния ще обсъдим:
- Кои правила бихте приложили още днес?
- Как езикът, който използваме, влияе на отношенията помежду ни?
Обобщение
Тази дейност ни помага да споделим нашата работа и послание. Чрез представянето осмисляме и прилагаме усвоените знания за личните местоимения.
Важно!
- Поставете плаката на място, така че да се вижда от всички ученици в класната стая.
- Подкрепете говорителите с въпроси и подсказки при нужда.
- Ако сметнете за необходимо, поставете на видно място и въпросите за презентацията.
- Насърчавайте използването на лични местоимения.
- Ако в класа има деца билингви, обърнете внимание на съгласуването между лични местоимения и глагол по род и число.
Материали за дейността
Дискусия по въпроси, свързани с ролята на личните местоимения в общуването и употребата на учтивата форма в различни ситуации.
Инструкции
Преминете към дискусия за ролята на личните местоимения в общуването.
- Ученици, днес ще обсъдим как личните местоимения и учтивата форма ни помагат да общуваме по-добре.
- Кога е подходящо да използваме учтивата форма във всекидневието – в училище, у дома, на улицата?
- Как можем да покажем уважение с думи, когато говорим с възрастни или непознати хора?
- Кои лични местоимения използваме най-често, когато общуваме с приятели, и кои – когато говорим с учители?
- Не само думите, но и начинът, по който ги казваме, е важен.
Личните местоимения „аз“, „ти“, „ние“ ни помагат да се чувстваме като част от група. А „Вие“ - да покажем уважение. Ето защо е важно да знаем кога и как да използваме думите.
Обобщение
Обсъждането ни помага да разберем как думите, които избираме, могат да създават приятелство или обратното – да го разрушават. Личните местоимения и учтивите форми са важни инструменти в това.
Важно!
- Запишете въпросите на флипчарт лист или бяла дъска, така че да са видими за учениците през цялото време на дискусията.
- Задавайте въпросите последователно и след всеки обобщавайте отговорите на учениците.
- Насърчавайте активното участие при споделянето.
Материали за дейността
Учениците избират една дума или израз от целия урок (или от плаката), която е най-важна за тях и я записват върху листче. След това споделят какво означава тази дума за тях и как ще я използват във всекидневието си.
Инструкции
Завършете часа с рефлексия.
- Ученици, днес чухме и казахме много важни думи – за приятелство, уважение, общуване.
Сега, моля, всеки от вас да избере една дума, която е най-важна за него – дума, която бихте искали да носите със себе си всеки ден. - Това може да бъде дума от нашия плакат; израз, който чухте от приятел; нещо, което ви накара да се усмихнете или замислите.
- Напишете я на цветно листче.
След това, по желание, може да я споделите с класа. Модел за представяне:
„Моята дума е ___, защото за мен тя означава ___.“
Обобщение
Тази дейност ни помогна да разсъждаваме върху това кои думи имат най-голямо значение за нас – не само като част от езика, а като част от това какви приятели и хора искаме да бъдем.
Важно!
- Насърчете децата да бъдат искрени и лични – не търсим правилен отговор, а свързаност с езика.
- Ако имате място, може да залепите думите на табло „Думи, които ни правят по-добри“.
- Ако някой не иска да сподели на глас, това е напълно приемливо. Не е необходимо да настоявате.