Представяме “Тайнствената гора на думите”
Раздел
Думата и речниковото ѝ значение
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават синонимите като близки по значение думи;
- използват синоними за избягване на дразнещи повторения;
- разграничават синоними от сродни думи;
- подбират думи в съответствие с конкретен езиков контекст и комуникативна ситуация;
- определят прякото и преносното значение на думата;
- употребяват думи в пряко и преносно значение.
Необходими материали:
- флипчарт лист за записване на идеи
- маркери
- макет “Тайнствената гора на думите”
- цветна хартия, лепило, ножици
- листчета с написани думи, словосъчетания с преносно значение и изречения
- илюстрации на учениците
- декорации (листа, цветя от хартия, корички и др.) – по желание
Учениците обсъждат какво още ще включат в техният макет и как да го направят интересен за публиката – как да подредят думите, къде да сложат текстове и илюстрации.
Инструкции
Започнете часа с дискусия.
- "Ученици, представете си, че сте екскурзоводи в “Тайнствената гора на думите”. Как бихте я показали на посетителите? Какво искате те да видят и запомнят? Нека обсъдим заедно какво ще включим в макета и къде ще поставим нашите езикови примери."
Обобщение
Чрез дискусията учениците започват да мислят за цялостното представяне на своя проект – как езиковите знания могат да бъдат визуално предадени и споделени.
Важно!
- Окуражавайте всяко дете да предложи идея – може да записвате на флипчарт лист.
- Насочете учениците да се фокусират върху свързването на езиковото знание с художествено оформление.
Материали за дейността
Учениците работят по екипи и довършват „Тайнствената гора на думите“ – разполагат езиковите примери, илюстрации и декоративни елементи в своята зона. Всяка група оформя своята част.
Инструкции
Преминете към оформянето на макета.
- "Ученици, сега трябва да сглобите макета “Тайнствената гора на думите”.
- Всеки екип има своя зона в гората. Завършете я – поставете избраните думи, синоними, изрази с преносно значение.
- Прикрепете илюстрациите и украсете. "
Обобщение
Учениците съчетават езиковите знания с креативно мислене и екипна работа. Усвояват как се изгражда цялостен проект и как езикът може да бъде визуализиран.
Важно!
- Наблюдавайте равномерното включване на учениците.
- Помагайте при залепване и подреждане, но оставете решенията на екипите.
- Напомнете, че езиковите примери трябва да са видими и четливи.
Материали за дейността
Учениците преглеждат финалната визия на макета, правят последни корекции и репетират представянето си. Всеки екип избира говорител. Подготвят се да представят пред съучениците от други класове „Тайнствената гора на думите“.
Инструкции
Завършете часа с кратка репетиция на представянето.
- "Ето я нашата гора – готова да бъде споделена!
- Всеки екип да провери дали всичко е на мястото си – текстовете, илюстрациите, подредбата.
- Решете кой ще представя – може един или няколко от вас.
- Репетирайте кратко какво ще кажете – помнете - важно е да говорите ясно и смело!"
Обобщение
Чрез тази дейност учениците осъзнават стойността на екипната работа, тренират умения за презентиране и развиват увереност. Те се подготвят не само да покажат макета, но и да разкажат историята, скрита зад думите и творчеството им.
Важно!
- Подканете учениците да се чувстват горди от съвместната си работа.
- Ако някои ученици се колебаят да говорят пред класа, насърчете ги с подкрепа или роля в екипа, която не изисква изказване.
- При нужда предложете примерни изрази, с които могат да започнат представянето си („Нашето дърво изобразява…“, „Тези думи избрахме, защото…“)