Редактиране и подобряване на съчинение
Раздел
Създаване на текстове
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- пишат съчинение по зададената тема, като се придържа към нея;
- Дават и получават обратна връзка;
- редактират свой текст.
Необходими материали:
- работен лист “Морските обитатели – съчинение”;
- работен лист “Чеклист за редакция на съчинение”.
Учениците четат съчинение на тема „Морски обитатели“, посочват допуснатите грешки и заедно разглеждат редактирания вариант.
Инструкции
“Ученици, сега ще прочетем кратко съчинение от третокласник на тема “Морски обитатели“. Обърнете внимание на правописните и пунктуационни грешки, както и на местата, където текстът може да стане по-ясен.
След това ще сравним с редактираната версия и ще обсъдим какви промени са направени и защо.”
Обобщение
Тази дейност помогна на учениците да влязат в ролята на редактори - да забелязват грешки, да разсъждават какво може да се каже по-добре и да се вдъхновят от реален пример за подобрение.
Важно!
- Раздайте на всеки чин копие от примерния текст и го прочетете на глас. Насочвайте учениците към самостоятелно откриване на грешки и насърчавайте да дават предложения.
- Раздайте копие от редактирания вариант. Отбележите ключовите корекции и ги обобщете на дъската. Обърнете внимание на използването на думи за връзка между отделните части в текста на съчинението (Освен това…, Затова…, Също така…, Веднъж…). Запишете ги на дъската, така че да са видими за учениците.
Учениците редактират текстовете си, използвайки обратната връзка и контролен списък с основни критерии.
Инструкции
“Ученици, прочетете внимателно текста си отново. Проверете: има ли достатъчно факти, заглавието ясно ли е, началото увлекателно ли е? Поправете правописни и пунктуационни грешки. Помислете как можете да направите текста по-силен. Редактирайте го.”
Обобщение
Тази дейност помага на учениците да развият уменията си за писане. Осъзнават, че първата версия на текста рядко е последна.
Важно!
- Следете учениците да не четат механично. Насърчете ги да мислят творчески. Могат ли например да заменят скучно изречение с по-”цветно”?
- Направете снимки на работния процес - ще ги използвате във финалната презентация.
Учениците работят по двойки: споделят какво са променили в текста си и защо. Получават задача за домашна работа.
Инструкции
“Помислете кои бяха най-важните промени, които направихте. Споделете ги накратко с партньора си.
Разменете текстовете си и си дайте обратна връзка - кажете на партньора си какво мислите, допада ли ви заглавието, забелязвате ли още някакви грешки, бихте ли променили нещо в текста.
За домашна работа препишете текста красиво и четливо на отделен лист и ми го предайте преди следващия час. Това е много важно, защото иначе няма да имате статия, която да публикуваме в енциклопедията”.
Обобщение
Учениците осъзнават как конкретна промяна е повлияла на текста им и развиват умения за самооценка и оценка.
Важно!
- Насърчавайте учениците да дават аргументирана обратна връзка.

