Раздел

Създаване на текстове

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • пишат съчинение по зададената тема, като се придържа към нея;
  • Дават и получават обратна връзка;
  • редактират свой текст.

Необходими материали:

  • работен лист “Морските обитатели – съчинение”;
  • работен лист “Чеклист за редакция на съчинение”.
Какво можем да подобрим в едно съчинение?
15 минути
Въведение, Практическа задача

Учениците четат съчинение на тема „Морски обитатели“, посочват допуснатите грешки и заедно разглеждат редактирания вариант.

Инструкции

“Ученици, сега ще прочетем кратко съчинение от третокласник на тема “Морски обитатели“. Обърнете внимание на правописните и пунктуационни грешки, както и на местата, където текстът може да стане по-ясен.

След това ще сравним с редактираната версия и ще обсъдим какви промени са направени и защо.”

Обобщение

Тази дейност помогна на учениците да влязат в ролята на редактори - да забелязват грешки, да разсъждават какво може да се каже по-добре и да се вдъхновят от реален пример за подобрение.

Важно!

  • Раздайте на всеки чин копие от примерния текст и го прочетете на глас. Насочвайте учениците към самостоятелно откриване на грешки и насърчавайте да дават предложения.
  • Раздайте копие от редактирания вариант. Отбележите ключовите корекции и ги обобщете на дъската. Обърнете внимание на използването на думи за връзка между отделните части в текста на съчинението (Освен това…, Затова…, Също така…, Веднъж…). Запишете ги на дъската, така че да са видими за учениците.

Материали за дейността

Да подобрим текста стъпка по стъпка
20 минути
Самостоятелна работа

Учениците редактират текстовете си, използвайки обратната връзка и контролен списък с основни критерии.

Инструкции

Ученици, прочетете внимателно текста си отново. Проверете: има ли достатъчно факти, заглавието ясно ли е, началото увлекателно ли е? Поправете правописни и пунктуационни грешки. Помислете как можете да направите текста по-силен. Редактирайте го.”

Обобщение

Тази дейност помага на учениците да развият уменията си за писане. Осъзнават, че първата версия на текста рядко е последна.

Важно!

  • Следете учениците да не четат механично. Насърчете ги да мислят творчески. Могат ли например да заменят скучно изречение с по-”цветно”?
  • Направете снимки на работния процес - ще ги използвате във финалната презентация.

Материали за дейността

Какво подобрихме?
10 минути
Рефлексия

Учениците работят по двойки: споделят какво са променили в текста си и защо. Получават задача за домашна работа.

Инструкции

“Помислете кои бяха най-важните промени, които направихте. Споделете ги накратко с партньора си.

Разменете текстовете си и си дайте обратна връзка - кажете на партньора си какво мислите, допада ли ви заглавието, забелязвате ли още някакви грешки, бихте ли променили нещо в текста.

За домашна работа препишете текста красиво и четливо на отделен лист и ми го предайте преди следващия час. Това е много важно, защото иначе няма да имате статия, която да публикуваме в енциклопедията”.

Обобщение

Учениците осъзнават как конкретна промяна е повлияла на текста им и развиват умения за самооценка и оценка.

Важно!

  • Насърчавайте учениците да дават аргументирана обратна връзка.

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.