Пътешествие в тайнствената гора на думите
Раздел
Думата и речниковото ѝ значение
Времетраене
40 минути
Цели по предметно знание:
Учениците:
- разпознават синонимите като близки по значение думи;
- използват синоними за избягване на дразнещи повторения;
- разграничават синоними от сродни думи;
- подбират думи в съответствие с конкретен езиков контекст и комуникативна ситуация;
- определят прякото и преносното значение на думата;
- употребяват думи в пряко и преносно значение.
Необходими материали:
- флипчарт лист за записване на идеи
- маркери
- голям лист бял картон
- бели листове А4 за рисуване на дървета и изрязване на листенца
- цветни моливи, флумастери, лепило
- примерни изрази (при нужда от вдъхновение)
- кашон (по желание)
- синя тишу хартия (по желание)
- шаблон за 3D дървета (по желание)
- изработените елементи на макета
- флипчарт лист за записване на обратна връзка
Учителят въвежда метафората за гората на думите и провокира въображението чрез въпрос и визуализация.
Инструкции
Въведете учениците в идеята за “Тайнствената гора на думите”.
- "Ученици, представете си, че всяка дума живее на дърво. А сега затворете очи за малко. Вие се разхождате сред красива и чудна гора. Там има дървета с думи – високи, тънки, кичести.
- Как мислите, как би изглеждала една гора от думи?
- А дали ще има весели и тъжни дървета? Или пък пътеки, които свързват думите?
- Хайде, да съберем идеи – какво може да има в такава „Тайнствена гора на думите“?"
Записвайте на флипчарт лист идеите на учениците, за да може да ги използвате по-късно. Обобщете.
- "Прекрасно начало! Сега ще влезем в тази гора и ще започнем да я изградим заедно, част по част."
Обобщение
Тази дейност помага на учениците да си представят как ще изглежда макета “Тайнствената гора на думите”. Така те разбират, че много от думите носят и друго значение и могат да участват в цял един нов свят.
Важно!
- Използвайте въображаема разходка с описания: „Вляво виждате дървета на синонимите… По реката текат изрази с преносно значение…“
- Насърчете творческо мислене, няма грешни идеи.
Материали за дейността
Учениците се разделят на екипи и работят по създаването на различни елементи от езиковата гора.
Инструкции
Подгответе се да разделите класа на три екипа.
- "А сега ще работим в три екипа. Всеки от вас ще бъде част от работна група за изграждането на нашата словесна гора.
- Екип 1 ще създаде „Дървета на синонимите“. Запишете една дума – например „щастлив“ – и добавете нейни синоними като клони: „радостен“, „доволен“, „весел“.
- Екип 2 ще направи „Реки на преносното значение“ – напълнете тази “река” вместо с вода с изрази като „летя от радост“ или „имам пеперуди в корема“. Нарисувайте ги по течението на реката.
- Екип 3 ще създаде „Пътеки на богатата реч“ – изречения, в които се използват думи с преносно значение. Например: „Слънцето се усмихваше през златните листа.“
- Използвайте цветове, форми, всичко, което ще направи вашата част от гората жива и красива! Накрая ще съединим всичко в едно голямо табло. "
Идеи за изработване на макета:
- Използвайте 3D елементи на дървета.
- Реката може да се изработи със синя тишу хартия, за да има релеф.
- За основа използвайте кашон като изрежете стените до 15-20 см височина.
Обобщение
В тази дейност учениците прилагат всичко, което са научили за синонимите и думите с преносно значение. Работят в екип, използват нови словосъчетания и създават части от макета на словесната гора.
Важно!
- Насърчавайте учениците да използват думи и изрази, които са учили в предходните часове.
- Поддържайте работната атмосфера – обикаляйте между екипите, давайте насоки, ако учениците се затрудняват.
Материали за дейността
Екипите представят накратко какво са създали. Получават и дават обратна връзка.
Инструкции
Завършете часа с представяне на свършеното до момента.
- "Сега ще направим обиколка из нашата езикова гора. Всеки екип ще представи своята част – разкажете ни какви думи използвахте и защо точно тях.
- Останалите може да споделите какво мислите - какво ви харесва, какво може да се направи още или да се подобри."
Обобщение
В тази дейност учениците представят резултатите от екипната си работа и обменят обратна връзка. Чрез споделянето те затвърждават разбирането си за езиковите понятия. Развиват уменията си за изразяване, изслушане и сътрудничество.
Важно!
- Насърчавайте позитивна и конструктивна обратна връзка.
- Подчертайте оригинални идеи от всеки екип.
- Записвайте на флипчарт лист ключови думи от обратната връзка, за да ги използвате при финализирането на макета.