Раздел

Думата и речниковото ѝ значение

Времетраене

40 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разпознават синонимите като близки по значение думи;
  • използват синоними за избягване на дразнещи повторения;
  • разграничават синоними от сродни думи;
  • подбират думи в съответствие с конкретен езиков контекст и комуникативна ситуация;
  • определят прякото и преносното значение на думата;
  • употребяват думи в пряко и преносно значение.

Необходими материали:

  • флипчарт лист за записване на идеи
  • маркери
  • голям лист бял картон
  • бели листове А4 за рисуване на дървета и изрязване на листенца
  • цветни моливи, флумастери, лепило
  • примерни изрази (при нужда от вдъхновение)
  • кашон (по желание)
  • синя тишу хартия (по желание)
  • шаблон за 3D дървета (по желание)
  • изработените елементи на макета
  • флипчарт лист за записване на обратна връзка
„Ако думите бяха дървета...“
10 минути
Въведение

Учителят въвежда метафората за гората на думите и провокира въображението чрез въпрос и визуализация.

Инструкции

Въведете учениците в идеята за “Тайнствената гора на думите”.

  • "Ученици, представете си, че всяка дума живее на дърво. А сега затворете очи за малко. Вие се разхождате сред красива и чудна гора. Там има дървета с думи – високи, тънки, кичести.
  • Как мислите, как би изглеждала една гора от думи?
  • А дали ще има весели и тъжни дървета? Или пък пътеки, които свързват думите?
  • Хайде, да съберем идеи – какво може да има в такава „Тайнствена гора на думите“?"

Записвайте на флипчарт лист идеите на учениците, за да може да ги използвате по-късно. Обобщете.

  • "Прекрасно начало! Сега ще влезем в тази гора и ще започнем да я изградим заедно, част по част."

Обобщение

Тази дейност помага на учениците да си представят как ще изглежда макета “Тайнствената гора на думите”. Така те разбират, че много от думите носят и друго значение и могат да участват в цял един нов свят.

Важно!

  • Използвайте въображаема разходка с описания: „Вляво виждате дървета на синонимите… По реката текат изрази с преносно значение…“
  • Насърчете творческо мислене, няма грешни идеи.

Материали за дейността

Макет “Тайнствената гора на думите” - синоними и думи с преносно значения
20 минути
Групова работа

Учениците се разделят на екипи и работят по създаването на различни елементи от езиковата гора.

Инструкции

Подгответе се да разделите класа на три екипа.

  • "А сега ще работим в три екипа. Всеки от вас ще бъде част от работна група за изграждането на нашата словесна гора.
  1. Екип 1 ще създаде „Дървета на синонимите“. Запишете една дума – например „щастлив“ – и добавете нейни синоними като клони: „радостен“, „доволен“, „весел“.
  2. Екип 2 ще направи „Реки на преносното значение“ – напълнете тази “река” вместо с вода с изрази като „летя от радост“ или „имам пеперуди в корема“. Нарисувайте ги по течението на реката.
  3. Екип 3 ще създаде „Пътеки на богатата реч“ – изречения, в които се използват думи с преносно значение. Например: „Слънцето се усмихваше през златните листа.“
  • Използвайте цветове, форми, всичко, което ще направи вашата част от гората жива и красива! Накрая ще съединим всичко в едно голямо табло. "

Идеи за изработване на макета:

  • Използвайте 3D елементи на дървета.
  • Реката може да се изработи със синя тишу хартия, за да има релеф.
  • За основа използвайте кашон като изрежете стените до 15-20 см височина.

Обобщение

В тази дейност учениците прилагат всичко, което са научили за синонимите и думите с преносно значение. Работят в екип, използват нови словосъчетания и създават части от макета на словесната гора.

Важно!

  • Насърчавайте учениците да използват думи и изрази, които са учили в предходните часове.
  • Поддържайте работната атмосфера – обикаляйте между екипите, давайте насоки, ако учениците се затрудняват.

Материали за дейността

„Огледало в гората“ – преглед и обратна връзка
10 минути
Обратна връзка

Екипите представят накратко какво са създали. Получават и дават обратна връзка.

Инструкции

Завършете часа с представяне на свършеното до момента.

  • "Сега ще направим обиколка из нашата езикова гора. Всеки екип ще представи своята част – разкажете ни какви думи използвахте и защо точно тях.
  • Останалите може да споделите какво мислите - какво ви харесва, какво може да се направи още или да се подобри."

Обобщение

В тази дейност учениците представят резултатите от екипната си работа и обменят обратна връзка. Чрез споделянето те затвърждават разбирането си за езиковите понятия. Развиват уменията си за изразяване, изслушане и сътрудничество.

Важно!

  • Насърчавайте позитивна и конструктивна обратна връзка.
  • Подчертайте оригинални идеи от всеки екип.
  • Записвайте на флипчарт лист ключови думи от обратната връзка, за да ги използвате при финализирането на макета.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.