Раздел

Гласните и съгласните звукове в българския език

Времетраене

35 минути

Цели по предметно знание:

Учениците:

  • разграничават думите с ударение от думите без ударение;
  • разграничават ударена от неударена гласна и знака за ударение;
  • откриват в корелативни двойки тесните и широките гласни звукове (а-ъ; е-и, о-у);
  • познават начини за правописна проверка на гласни в неударени срички;
  • откриват правописни особености на думи с: щ, ю, я, йо, ьо, дз, дж;
  • сравняват основните корелативни двойки съгласни звукове по признака звучност-беззвучност (б-п; в-ф; г-к; д-т; з-с; ж-ш, дж-ч; дз-ц);
  • откриват звуковата промяна на звучни съгласни пред беззвучните;
  • познават начини за правописна проверка на звучни съгласни в края на думата и пред беззвучни.

Необходими материали:

  • бяла дъска
  • маркери за дъска
  • правописен речник
  • ковчеже или кутия със съкровището
  • “Карта на съкровището от ПБО “Открий съкровището”
  • работен лист “Думи от ковчежето”
  • “Съкровището” – почерпка или символични награди за всяка дете
  • работните бланки за записване на думите
  • работните бланки – контролен лист
Съкровище от преживявания
5 минути
Рефлексия

Провежда се кратка рефлексия за чувствата и преживяванията на учениците по време на проекта.

Инструкции

Задайте на учениците няколко въпроса, с които да разберете за чувствата и преживяванията им по време на проекта.

  • Вече сме в края на играта. Какво научихме по време на търсенето на съкровището? 
  • Как работихте във вашата група? 
  • Кое беше най-интересно? 
  • Какво ви затрудни?
  • Как се чувствахте?

Обобщение

Обобщете.

  • Проведохме тази дейност, за да споделим преживяванията си и да разберем как се чувстваме по време на нашето „търсене на съкровището“. Рефлексията ни помага да осмислим наученото, да се поучим от трудностите и да се радваме на постигнатото. Когато споделяме мислите и чувствата си, ставаме по-уверени, по-сплотени като екип и по-готови за нови предизвикателства. Така растем – не само като ученици, но и като хора.

Важно!

  • Създайте пространство за споделяне. 
  • Насърчете децата да говорят с примери – за конкретна дума, игра или задача.
Тайната на съкровището
15 минути
Рефлексия

Учениците обобщават правописните правила, упражнявани в уроците.

Инструкции

Обобщете правописните правила, упражнявани в уроците.

  • Преди да преминем към финалната част на играта, в която ще търсите съкровището, нека да  обобщим правописните правила, през които минахме.

Запишете на дъската думи, които децата са измислили и написали в работните бланки. Заедно преминете през правописните правила и ги обобщете. 

  • Кои са най-често срещаните грешки, които допускаме, според вас? Какви начини за проверка знаем?
  • Някои от думите няма как да бъдат проверени с друга дума, затова те се проверяват в правописния речник.

Обобщение

Обобщете.

  • С вас се потопихме в света на думите и излязохме от него не само по-знаещи, но и по-смели. Вие доказахте, че правописът не е страшен, а интересен! Когато мислим, търсим и откриваме – тогава наистина растем. Продължавайте така – знанието ви прави силни!

Важно!

  • Използвайте думите, които децата са измислили и обърнете внимание на сгрешените.
  • Насърчавайте децата да дават различни стратегии за проверка и правилно изписване на думите.
  • Обобщавайте предложенията им и давайте примери.
Ключът към съкровището
15 минути
Игра

Учениците подреждат думите от разбъркано изречение, съдържащо поздравление и скрита следа, чрез която откриват съкровището.

Инструкции

Разделете класа на три големи групи. От ковчежето извадете за всяка група разбъркани думи от изречението

  • Вие преминахте през няколко езикови предизвикателства. Станахте по-добри в правописа. Последната мисия ви очаква! Готови ли сте, езикови герои?
  • Ще получите разбъркани думи, които правят едно дълго и важно изречение. Подредете ги така, че заедно да имат смисъл. Изречението съдържа поздравление и... следа за съкровището.

Изчакайте трите отбора да подредят изречението.

  • Според изречението, съкровището е скрито някъде в класната стая. Можете ли да откриете къде е? Всички търсите заедно!

Поздравете учениците след като открият съкровището.

  • Поздравления, езикови изследователи! Вие открихте съкровището на знанието и показахте, че правилният правопис е ваш приятел!

Обобщение

Обобщете.

  • Страхотна работа! Всички заедно сглобихте скритото послание и показахте, че сте истински грамотни търсачи. Всеки отбор положи много усилия. Това, което направихте, не беше просто игра – беше доказателство за знания и силен екип.
  • Поздравления! Вие намерихме не само съкровището в кутията, а и едно по-ценно съкровище – знанието! Вие сте екип от умни, сръчни и мислещи ученици. Гордея се с вас! Сега знаете, че правописът не е само училищна задача – той е ключ към ясното изразяване, към добрата комуникация и към увереността, че можем да се справим с всяко езиково предизвикателство.

Важно!

  • Уверете се, че всяка дума от изречението е на отделно картонче. 
  • Направете изречението позитивно и ясно.
  • Скрийте „съкровището“ предварително на съответното място. Подгответе вътре лакомства или символични награди – стикери, грамоти, моливи и др.

Материали за дейността

Изплозвайте всички функционалности!

Създавайки личен профил ще персонализираме ресурсите, които виждате, ще запазвате ресурси в любими, ще имате достъп до групи с други потребители и още много функционалности.  

Регистрирайте се безплатно. Отнема само 30 секунди.